11/03/2016

Grayson Perry (vervolg)

.
Op verzoek van mijn webbie Gerda (klik op : GerdaYD  voor haar weblog) vandaag nog wat foto's van het werk van Grayson Perry in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.
Zoals gisteren gezegd: zeer de moeite waard.
Een serie gigantische (4 bij 2!) wandkleden over het levensverhaal van Tim Rakewell. Je ziet er straten, kleding, haardracht, interieurs, koffiemokken, theedoeken, hondjes... eindeloos fascinerend. 




Hele verhalen worden er afgebeeld en natuurlijk ook teksten!
Dit detail vind ik wel geestig! En kun je ook lezen wat voor pan er op het aanrecht staat?


Behalve de tapijten zie je ook keramiek, etsen, houtsnedes en een schitterend schip van hout met glas. Echt Perry!

 

En tot slot een wonderlijk stukje keramiek. Naast grote vazen en urnen dit malle beeld van een wonderlijk wezen bijna 60 cm hoog...


Grayson Perry is ooit begonnen aan een avondcursus keramiek, omdat hij, werkloze kunstenaar, zin had om iets te gaan doen wat niet in de mode was. Niet wetende dat hij in 2002 juist daarvan een grote expositie zou hebben in het Stedelijk Museum in Amsterdam.
Dat kun je hier lezen: Stedelijk

En kun je er nóg geen genoeg van krijgen? Er is heel veel op YouTube gezet.


(foto's: Henry Kloostra en Marlou Witzel)

9 comments:

Marjolijn. said...

Mooi die kleurige wandkleden...!
Daar kun je een hele poos naar kijken, zoveel staat er op.

Op naar een fijn weekend meis..!

די מריו said...

Die wandkleden zijn echt mooi om te zien... wat een details zeg.

Love As Always
Di Mario

Lutje said...

om dit allemaal te zien, was het het uitstapje wel waard.
Die wandkleden zijn prachtig en dat beeldje is speciaal

Sjoerd said...

Make thea not war... Schitterend, die houden we erin.

Mirjam Kakelbont said...

De wandkleden vind ik hartstikke bijzonder. Die kleuren! En de details die hij erin heeft aangebracht. Je kan zien dat hij er met liefde aan gewerkt heeft. Het keramiek vind ik iets minder maar we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
Fijn weekend en een knuffel ♥

Tine de Jong said...

Prachtig blog en ook deze . Heb genoten van de kleuren die je gaf. Soms zou ik wel zo een wandkleed willen als de fakirs hadden in de verleden sprookjes tijd zodat zij mij kunnen brengen naar de wereld waar kleuren van het leven tot mij spreken op een andere manier.
Wens je kleurrijk weekend en ik kom zeker nog eens op visite. Groetjes van mij Tine aan jou en ook voor je volgers.

gerdaYD said...

Oooo, dankjewel lieve Marlou, hier heb je me echt plezier mee gedaan! Een knap gefotografeerd overzicht van wat er zo allemaal te zien was, maar ik denk dat er nog heel wat meer te beleven viel. Bedankt ook voor de links want zo krijgen we toch een aardig beeld van wat die kunstenaar zo allemaal vermag...
Vandaag zit je in Mokum hé bij je lieve Henry. Geniet er van maar vooral van hém!

christiene said...

Een mooi vervolg vol kleur dank zei onze Gerda.
Marlou wens je een mooi weekend.
liefs groetjes
Christiene.

Jelle Droeviger said...

Mooi, Marlou, dat verhaal dat je in de schilderkunst van Grayson Perry ontdekte. Mijn oude moeder krijgt er steeds meer zin in om naar het Bonnefanten-Museum in Maastricht af te reizen, om die enorme wandkleden te gaan bekijken; zij wist ook te melden dat het om een pan van Le Creuset gaat.

Jelle Droeviger.