09/03/2016

Boekhandel Dominicanen

.
In het hartje van Maastricht vlak bij het Vrijthof staat een kerk: de Dominicanenkerk.
Een gebouw uit de 13de eeuw, ooit een kloosterkerk, maar sinds een aantal jaren in gebruik door Boekhandel Dominicanen...
Een fantastische boekhandel, uniek in deze lokatie!


Omdat Henry sponsor van de boekhandel is gaan we er elke keer als we in Maastricht zijn naar toe en drinken we achter in de kerk een kop koffie...


Dit keer was de kerk behangen met lange banieren met gedichten van Mine Stemkens.
Een mooi gezicht, al die lange lappen en er zaten juweeltjes van gedichten tussen.
Kijk maar:


de zon en de maan 
kijken elkaar 
glimlachend aan

stel je voor zegt de zon
ik zou je niet kennen

hoe saai is dan mijn bestaan

met jouw donker 
en mijn licht

houden wij het leven
in evenwicht.

De eerstvolgende expositie daar in de Boekhandel Dominicanen wordt er eentje over het werk van Joost Swarte.
Misschien ken je hem wel...


(Joost Swarte)


7 comments:

Marjolijn. said...

Mooi dat gedichtje en helemaal waar...!
Ja, dat is een goede boekhandel, ben er ook wel eens geweest.
Fijne dag meis.

Lutje said...

ik denk dat iedereen die Maastricht kent, die boekwinkel kent, ik ga er iedere keer binnen

Sjoerd said...

Een prachtige locatie waar we ook iedere keer binnen stappen... Ik kan het ook niet nalaten om ook iedere keer wat te kopen. Wat opvalt is dat daar ook veel toeristen komen om alleen maar te kijken en foto's te maken.

די מריו said...

Ik moet toch maar eens wat lager in limburg gaan. Want dat ziet er mooi uit daar. Die tekst van het gedicht is waar.. waar zouden we zijn zonder tegenpool.

Love As Always
Di Mario

Mirjam Kakelbont said...

Een blog naar mijn hart. Over een oude kloosterkerk, boeken, een sponsor (-: een kop koffie "achter de schermen" en mooie gedichten. Veel schoner kan je het in Limburg niet treffen ♥
Jullie genoten van een fijne dag en ik van je blog.
Dag dag lief LouLoutje!
Dikke kus

gerdaYD said...

Voor jou als poëzieliefhebber moet het een schitterende tentoonstelling zijn geweest hé. Het voorbeeld dat je hier neerzet doet alvast watertanden!
Leuk dat je Henry er sponsor voor is, dat maakt het nog leuker er een bezoekje aan te brengen maar zonder dat lijkt me het site en de inhoud reuze interessant lieve Marlouè

Jelle Droeviger said...

Ja, die mooie oude kerk is heel stijlvol als boekhandel ingericht.
En dan dat gave koffie-hoekje, met die leestafel in de vorm van een groot kruis...
Zo kun je, ál lezende, nóg dichter bij de hemel kunnen komen.

Jelle Droeviger.