08/03/2016

Berendekens

.
In ons hotel logeren ook twee gezusters. 
Ze vallen nogal op, omdat ze allebei met een kruk lopen.
En ook omdat ze allebei na het eten in de lounge met een lekker whiskietje gaan zitten haken en breien.
Ik ben nieuwsgierig wat ze aan het maken zijn, dus ik ga na het diner even bij ze zitten.
Ze zijn bezig met een berendeken, zeggen ze.
Een berendeken? Geen idee!
Maar ze vertellen me wat dat inhoudt:
Een grote groep mensen haakt vierkantjes voor zo'n dekentje voor zieke kindjes, die een beetje troost nodig hebben...


Die vierkantjes worden een beetje door elkaar gehusseld en dan aan elkaar genaaid en kijk wat je dan krijgt:


En eenmaal goed aan elkaar en alles afgewerkt, gaat de deken naar een kindje, dat net geopereerd is, of dat het om een of andere reden moeilijk heeft...


Ik vind het eigenlijk wel een leuk idee.
Je hoeft maar een paar van die vierkantjes te haken, of meer: wat je maar wilt...
Misschien kun jij haken, of ken je iemand die dat wel zou willen.
Of misschien heb je nog wol over, dan maak ik er een paar...

Meer lezen?
Klik op: Berendekens

Voor het patroon van het vierkantje klik op: Granny






7 comments:

Lutje said...

bij mij op het werk maken ze al jaren lapjes voor die dekens, ze hebben er al eens mee in de krant gestaan, jaren geleden, ik vindt het iniatief leuk, want ze breien ook mutsen

די מריו said...

Goed idee, ik kende het al wel, maar breien en haken kan ik niet zo heel goed...

Love As Always
Di Mario

gerdaYD said...

Wat een schitterend idee! De dames hebben hun bezigheid en ze doen er nog een prachtig werk mee met die kinderen wat blijdschap op het zieken bed te bezorgen!
Ben jij ook al verkocht? Want goede doelen dienen is precies jouw dada hé lieve Marlou?

christiene said...

Ha Marlou ,
leuk en goed berendeken breien en haken
en je bent nog eens fijn bezig voor het goede doel.
Haken en breien is voor mij lang geleden.
Wens je een mooie dag
groetjes Christiene

Sjoerd said...

Eigenlijk wel grappig om dat zo te doen, haken of breien kan ik niet en je moet mij ook niet aankomen met een zelfgebreide trui, maar dat terzijde.

Mirjam Kakelbont said...

Mijn handen beginnen te jeuken als ik dit zie en lees. Helemaal als ik aan de whiskey denk, haha. Voor mijn verjaardag heb ik een boek met haakpatronen gekregen. Daar staat uiteraard ook een deken in. Ik denk dat ik daar in de zomer mee ga beginnen...lijkt me een heerlijk karweitje en ik heb geen haast want het hoeft niet meteen af.
Bedankt voor de link, ik ga er meteen even neuzen.
Sinds een paar weken brei ik sokken. Kan ik je nog met een paar plezier doen? Mail dan even je schoenmaat (-:
Dikke pakkerd van Kakel

Jelle Droeviger said...

Als je kunt breien dan ligt de wereld aan je voeten.
Het werkt ook tegen stress.
Het is toveren.

Jelle Droeviger.