02/05/2019

Ceci n'est pas une pipe

.
Gekke titel hè:  "Ceci n'est pas une pipe" oftewel: dit is geen pijp.
Maar de titel bestaat echt en misschien heb je 'm al eens ergens gezien of gelezen. Het betreft een schilderij van de Belgische kunstenaar René Magritte en het doek hangt in een museum in Los Angeles.
Dit is wat hij had geschilderd op een doek van 63 bij 93 cm, best groot dus:



En het klopt natuurlijk. Het is geen pijp, maar een stuk linnen, waarop een pijp is geschilderd.
Maar daarover kun je natuurlijk uitgebreid discussiëren.
Als je op internet gaat snuffelen naar deze titel, dan kom je allerlei bewerkingen en parodieën tegen.
Deze vond ik wel grappig:


Ceci n'est pas une pipe, mais un USB stick...
Of deze hieronder ... echt er wordt van alles bedacht naar aanleiding van dit schilderij:


Dit is dus geen president...
En dit is geen gebroken pijp:


En zo kan ik nog wel uren doorgaan. Allerlei geinige verbasteringen.

Wat ik best grappig vind (niet voor kinderoogjes bestemd) is het antwoord van Pablo Picasso.
Hij stak de draak met het schilderij van Magritte en schilderde een jonge vrouw met weelderig los haar, die niet bezig is met een "pipe", maar...
gewoon op zoek is naar haar haarspeld die tussen de benen van een jongeman is gevallen...
Ja hoor... Picasso verzint ze waar je bij staat!


En  tot slot... toen we in Stockholm rondbanjerden zag ik dit in een etalage en dat weet je meteen hoe ik aan de inspiratie voor dit blogje ben gekomen:


Maar zou het een drama kunnen worden?



17 comments:

Lutje said...

dit zijn leuke werkjes, ik kende alleen de bovenste, de orginele ;-)
je hebt hier mooi en grappig uitzoekwerk verricht
Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Humor! Zonder twijfel.

די מריו said...

De humor is overal te vinden, als je maar om je heen kijkt.

Love As Always
Di mario

klaproos said...

whahahaha Loutje, waar haal je het vandaan dacht ik, en toen kwam ik aan het einde van je blog :-)
fantastisch hoe het werkt hé.

nou laten we het drama maar achterwege,
we zijn de gelukkigste mensen op aarde... op een of 2 na misschien :-)
dat gaan we zo houden hé

bai bai sweetie
xxx

Karel said...

mogge Marlou
ja de gein ligt op straat
of hangt in een museum , zelf ga ik voor die op straat ligt :) ben niet zo'n museum mens :)
je hebt het prachtig gebracht hihi
geniet de dag

John said...

Of de jonge vrouw gewoon bezig is met het zoeken van een haarspeld valt toch wel te betwijfelen gezien de open en ontspannen houding van de jongeman xD

Jelle Droeviger said...

Dat werk van René Magritte is zó origineel en aardig dat zijn naam voor eeuwig verbonden zal blijven met een pijp.
Ik heb zelf eens een fiets gebouwd die achteruit kon rijden.
Dus mijn naam zal ook wel voor altijd verbonden blijven aan de achteruit-rij-fiets.
Denk ik.
.
Jelle Droeviger.

Petr@ said...

Haha wat grappig, nooit gezien!

Tine de Jong said...

Heel mooi blog met de foto's van de pijpen, die ook geschiedenis geven. De USB stick vond ik wel heel apart. Zo zie je maar weer dat je overal wel eens inspiratie kan ontmoeten om over te schrijven. Graag ontmoet je schrijven.

Marjolijn. said...

Haha, wat een leuk blog...!
Ja, overal kun je kunst zien
Fijne middag meis.

Ferrara said...

Geinige speurtocht heb je gemaakt. Dat is het gevaar van internet, voor je het weet ben je uren zoet ...

Jan K. alias Afanja said...

Ja, dat is een heel bekend werk. Wij hebben eens een week in een kunstenaarswoning in Frankrijk gelogeerd, daar hing een bewerking van “Ceci n’est pas une pipe” aan de muur. Ik moet er nog ergens een foto van hebben.

sjannesblog.com said...

Leuk bij elkaar gezocht Marlou!!

Saralien said...

Die eerste kende ik, de rest nog niet. Leuk!

Hans said...

Mooie pijpen, zie je nu niet veel meer.
Kunstwerken zijn het. Hans

Sjoerd said...

Haha, een schitterend verhaal. En Trump is geweldig...

nicole orriens said...

Ik heb hier een keer een lezing over gehoord, over dat 'Ceci n'est pas un pipe.' Het was heel filosofisch en ik vond het destijds erg interessant. Het ging over hoe je naar dingen kijkt, en wat echt is wat alleen maar een beeld is.