07/05/2019

Een hert in de tuin

.
Als we op vakantie zijn en we zien ergens een hert grazen, dan zijn we helemaal blij. Kijk daar! Een hert... Een HERT!!
Wat vinden we dat bijzonder... maar meestal zijn we te laat voor een foto.

Vorige week liep ik vanaf de bushalte naar mijn vriendin Jacobanita. En wat zag ik onderweg?
Dropjes???
Nee! Echt geen dropjes, maar... Hertekeuteltjes!


En daar waar hertekeuteltjes zijn zijn herten. Kan gewoon niet anders.
En ja hoor... Niet lang daarna, vanuit het raam bij Jacobanita: een hert in de tuin aan het grazen!


Die stond daar heel ontspannen te eten en toen ik naar rechts keek zag ik er nóg ééntje, die daar een beetje lag te soezelen. Je kon de ademhaling volgen, heel langzaam ging de buik op en neer. Precies zoals wij ook moeten ademen, willen we lekker ontspannen.


Na een half uurtje keek ik weer naar buiten. Krijg nou wat! Een hele familie!!
Die liggen daar gewoon een beetje te slapen en te herkauwen in de tuin.
Ik werd er helemaal gelukkig van.


Natuurlijk heb ik gegoogeld op "herten in Zandvoort" en kwam ik terecht bij de hertenfluisteraar, die elke ochtend de herten naar de duinen terugbrengt om te voorkomen, dat ze onder een auto komen.
In een klein filmpje hoorde ik, dat die ene, met dat ene gewei, die in de tuin bij Jacobanita ligt te slapen  "Lefty" wordt genoemd.

Hier is dat filmpje over Willem van der Sloot, de hertenfluisteraar van Zandvoort:







18 comments:

Bertiebo said...

Dat zou ik nou nog eens leuk vinden. Maar het is me nog bijna nooit gebeurd. Een keer maar. Mijn zoon heeft in de duinen wel eens een vos gezien. Dus ik kijk altijd uit naar een vos. Zonder succes

Lutje said...

het is al even geleden, maar hier achter stonden ze ook dikwijls te grazen, het geef echt een zalig gevoel, net zoals bij jou
.Een @->- voor jou.

די מריו said...

Ik heb er ook weleens over gelezen, er schijnen er daar echt veel te zitten in Zandvoort.

Love As always
Di mario

klaproos said...

wauw, dat lijkt me gaaf om te zien, maar je hoort er ook wel klachten over...

... mij zou je niet horen loutje, ik word ook hélemaal gelukkig van alles wat leeft..
gaaf om mee te maken,

heb het fijn vandaag hé.
xxx

Karel said...

mogge Marlou
hier zie ik ook wel reeën op de hei
en in het AWD zag ik vele herten , groot en klein
maar zo jij ze aantrof in de tuin , geweldig :)
geniet de dag
groetjes
karel

Edward McDunn said...

Heel bijzonder om ze in een tuin aan te treffen hoor, dan kan je dag niet meer stuk toch?

sjannesblog.com said...

Zo bijzonder, zeg. Ze zijn dus totaal niet mensenschuw!

Karel said...

ha die Marlou
ben blij dat je het snapt hihi
ik ben prettig gestoord en houd van de gein :)

ja ik ben ook blij dat de huis weer schoon is , had nu 3 x een plekje dat verwijderd is , alle keren goedaardig , maar toch

groetjes , Karel

Petr@ said...

Heel bijzonder, een hert die ligt te slapen in je tuin!
Maar ik weet dat ze ook voor veel overlast zorgen, de tuinen worden kaal gevreten en het is ook gevaarlijk als ze op de weg lopen.

Happy Earl Grey said...

Wow wat bijzonder om ze in je eigen tuin te zien. Hier lopen wel reeën in de buurt. Maar niet bij mij hahaha ... 2 hoog. Maar je gevoel herken ik mijn dag kan ook niet meer stuk als ik de reeën zie en ik heb dat ook met kikkers. Groetjes

Sjoerd said...

Eigenlijk ongelooflijk om dat zo te zien en ook zo dicht in de bewoonde wereld.

Jan K. alias Afanja said...

Reeën zie ik hier vrij regelmatig in het buitengebied, maar een hert heb ik hier nog nooit aangetroffen. Dat ze daar in Zandvoort nogal wat (over)last hebben van damhertem uit de duinen die komen buurten, heb ik wel eens gezien en gelezen.
Leuk dat jij daar nu zelf eens getuige van was.

miekequilt said...

Wat een mooi gezicht. Maar ik geloof wel dat ze overlast veroorzaken.

Jelle Droeviger said...

Vervelend voor die herten, dat veel mensen hen lastig vallen en gaan wonen in hun leefgebied.
Gelukkig zijn er ook wezens die hun aanwezigheid op prijs stellen.

Jelle Droeviger.

Hans said...

Zandvoort is nog bekender geworden door de "overlast" van de herten.
Maar als ik het zo zie is het wel en verrijking van de omgeving. Hans

Tine de Jong said...

Als mensen hun leefgebied afnemen kan ik mij wel voorstellen dat ze dichter na de mens komen. Dat is al met veel dieren zo en maak mij soms erg kwaad erover. Ik dacht dat men hekken ergens neer zouden zetten zodat ze minder in de straten dan komen. Het is soms zo triest dat een hert aangereden wordt en het eens niet overleeft. Maar het is de mens zijn schuld en niet die van de herten. Soms voeren ze hen en dat weten ze allen dan snel genoeg en komen steeds dichter naar woonwijken. Het zijn mooie dieren en helaas worden er ook veel afgeschoten. Wel een mooie ontmoeting had jij en ook de foto's die je nam. Maar we weten allemaal de reden en de gemeente moet hier dus eens echte stappen gaan ondernemen. Anders loopt het voor veel dieren slecht af.

Rebbeltje ★ said...

O wat leuk maar of de tuinbezitters er ook blij mee zijn?

mirjam kakelbont said...

Zo'n kerel is toch goud waard? Geef 'm een lintje!
Toen ik de foto zag met slapende herten dacht ik - heel eerlijk gezegd - dat je lekker aan het fotoshoppen was geweest (-: (-: Het was mijn eigen ongeloof waar ik - boem!- tegenaan liep. Nooit geweten dat damherten zo'n vrijbuitersleven hebben. En zo dicht bij mensen komen. Ik ga niet mekkeren over te veel herten en overlast. Overal waar mensen zich met de natuur bemoeien gaat het mis. Maar deze meneer dus niet. Geef jezelf ook een lintje. Van mij!
Dat sweetie ♥ ♥ ♥