09/05/2019

Post uit Japan

.
Laatst las ik zo'n geinig stukkie in de krant, dat ik dacht: dit ga ik even doorvertellen.
Het betreft post voor een hotel in Volendam: hotel Spaander.
Dat hotel krijgt elke dag, al 40 jaar lang, een brief van iemand uit Japan.
Inmiddels is het al een hele stapel:


De briefschrijver, een meneer Kaor Yamamoto, schrijft al jaren hetzelfde op de voorkant van de envelop:
Aan Het meest kunstzinnige hotel van Nederland.


En dit is de inhoud van één van die handgeschreven brieven:

Dear Sirs
How are you and how is the weather
Thank you very much
-for sending me some informations
-the other day
Please give my best regards
-to all the members

Yours faithfully
Mister Kaor

De brieven zijn allemaal met ongeveer dezelfde tekst.
Veel variatie is er niet.
Dit is er eentje uit april 2018 en eentje uit oktober 2017

De brieven zijn wel eens teruggestuurd, maar meneer Yamamoto trekt zich daar weinig van aan en blijft gewoon sturen.
Op een dag komt journalist Lex Boon van het Parool achter het verhaal van de brieven aan hotel Spaander. Hij maakt een rekensommetje en komt op €4572,- aan postzegels. Dat is niet niks, dus... hij besluit om naar Japan te reizen om achter het geheim van de brieven te komen.
Wie is mister Kaor Yamamoto en waarom schrijft hij al die brieven?
Is het een gek of niet?
Het adres staat op de enveloppen, dus... húp! naar het dorp Iza op het eiland Shihoku.
Dat lijkt echter makkelijker dan het is, maar de aanhouder wint en de journalist vindt Mister Kaor na lang zoeken.

Het interview gaat natuurlijk met tolk.

"Er zijn veel dingen die we u willen vragen," zegt de tolk, die Kaoru heet.

"Kun je heel even wachten," vraagt Mr. Kaor. Hij loopt weer weg en komt terug met blikjes ijskoffie, die hij uitdeelt.
"Oké, waar zullen we beginnen," zegt de tolk 
"Heel erg bedankt voor alle brieven," zegt Chris, die volgens de afspraak als eerste het woord neemt.
"Dank je. Ik vind Holland erg leuk," zegt Mr. Kaor.
"Bent u er ooit geweest?"
"Nee, nooit. Ik stuur alleen brieven."
"Hoe kent u het hotel?" vraag ik.
"Ik ken het hotel niet."
"Maar waarom schrijft u dan brieven naar het hotel?" vraagt Kaoru.
"Er is een plek met de naam Volendam in Holland, daar schrijf ik brieven naar."
"Wat is de reden?" vraagt Kaoru.

"Er is geen reden," zegt Mr. Kaor. "Mijn verjaardag is op de 22ste, dat is waarom."


Voor een blogje wordt het een veel te lang verhaal.
Maar het is erg leuk om het artikel te lezen in het Parool. 
Klik daarvoor op: POST UIT JAPAN
Er staan ook foto's bij.
En dit is mister Kaor, getekend door Rinus van Hall, die mee was op de zoektocht naar de vasthoudende briefschrijver, die gewoon zijn brieven naar hotel Spaander in Volendam blijft schrijven, maar er verder niets van verwacht.



12 comments:

Lutje said...

ja, het is heel raar
maar wie houdt 'm tegen?
het is wel iets wat ik noot hoorde
Een @->- voor jou.

די מריו said...

Hilarisch, ik ga zo even op de link klikken.

Love as always
Di mario

Bertiebo said...

Ja, wat een bijzonder verhaal was dat. Heel gek. Ik heb het indertijd gelezen en ga nu nog een keer op de link klikken.

Sjoerd said...

Vreemde mensen die Japanners...

Karel said...

mogge Marlou
ik heb met verbazing het Parool gelezen , een goede Amsterdamse krant trouwens
ja het is vreemd , maar hotel Spaander krijgt er een mooi kunstwerk bij :)
ik denk dat we nooit precies zullen weten wat deze man bezielt heeft dit te doen

opgewekte groet

miekequilt said...

Wat een verhaal. Ik heb het artikel dankzij het linkje gelezen. Wat bezielt die man? Niets, dat is wel duidelijk. Leuk dat je erover schreef. Ik houd wel van zulke absurde verhalen.

John said...

Wat grappig. En waarom ook niet eigenlijk. Gewoon als je zin hebt een brief te sturen dit gewoon doen.

klaproos said...

ahhhh wat aandoenlijk is dat loutje....

ik krijg er een dichtgeknepen keeltje van..

xxx

Jan K. alias Afanja said...

Laten we zeggen dat meneer Kaor Yamamoto een beetje raar is ...
Prettig gestoord, en daar kun je beter mee te maken hebben dan met mensen met een minder prettige en vriendelijke stoornis.

Ferrara said...

Wat een fascinerend verhaal.

Petr@ said...

Wat apart! Je zou denken het stopt op een gegeven ogenblik wel, maar nee.
Het is een volhouder ;-)

Hans said...

Hotel Spaander heeft zo wel een grote fan.
mister Kaor Yamamoto had voor het geld aan postzegels Holland kunnen bezoeken.
Zelfs op zijn verjaardag. Hans