21/01/2014

De nobelprijs voor de literatuur...

.
Elk jaar wordt de Nobelprijs voor de literatuur uitgereikt.
En nu heb ik dus een vriendin, die als een soort van "levenswerk" de taak op zich heeft genomen om van elke schrijver, die de Nobelprijs voor de literatuur gewonnen heeft een boek te kopen en te lezen.
In 1901 werd de allereerste prijs uitgereikt aan Prudhomme en zo kan ik een hele lijst opschrijven tot nu toe met prijswinnaars.
Vanaf 1901 dus 112 schrijvers.
Die van dit jaar moet nog genomineerd worden.
Lijkt me een geweldige eer, als je die prijs op kunt strijken.


Hier is een klein stukje van de lijst vanaf het begin...

1901: Prudhomme. 1902: Mommsen. 1903: Bjørnson. 1904: Mistral. 1905: Sienkiewicz. 1906: Carducci. 1907: Kipling. 1908: Eucken. 1909: Lagerlöf. 1910: Heyse. 1911: Maeterlinck.

Nou ja... zo kan ik dus nog wel even doorgaan.
Gewoon teveel om op te schrijven. Hier kun je de hele lijst vinden.
In de tweede wereldoorlog stagneerde de boel, ja begrijpelijk.
Maar in 1945 mocht er weer een prijs uitgereikt worden.  Gelukkig maar.
Anders zou Doris Lessing naast de boot gevallen zijn (2007)


Mijn vriendin heeft van al die schrijvers dus minstens één boek. 
En als ze jarig is... eind mei... dan krijgt ze een boek van de Nobelprijswinnar van dit jaar.
Welke schrijver zal dat zijn?? In ieder geval niet de Canadese schrijfster Alice Munro, die de prijs vorig jaar in Stockholm in ontvangst mocht nemen...


Maar wie dan wel?
Heb jij enig idee?
En wordt het niet eens tijd de Nobelprijs voor de Bloggers in te gaan voeren?

.

12 comments:

Marjolijn. said...

Dat is mooi...!!
Dan zal ze nu het boek van Alice Munro krijgen.
De winnaar van 2014 wordt pas eind oktober bekend.
Dus dat weten we nu in mei nog niet.
Voor bloggers gaat er wel een award rond voor het beste blog, uitgegeven door blogger.

Fijne dag vandaag meis..!!

Lutje said...

zo'n literatuurprijs is natuurlijk niet te vergelijken met een blog. Al bestaat er zoals marjolijn al zegt een blogaward. Voor mij zijn de blogjes allemaal even leuk, ieder heeft een ander onderwerp en dat maakt het interessant

Wim said...

Je vriendin is dus een echt nobel mens ;-)

klaproos said...

bijzonder wat je vriendin doet marlou,
nou las die prijs voor bloggers er komt heb ik wel zo'n idee wie er een hebben mocht,:-)
misschien wel een leuk idee,

blogawards zijn al vaak weggegeven dat is ook al heel bijzonder als je dat krijgt hé:-)

een heel fijne blogdag wens ik jou vandaag, met alles erin wara je hartje naar verlangt

xxx

Jelle Droeviger said...

Ja, dát wordt een inkoppertje, Marlou. De Nobelprijs voor blogs, voor dit jaar, áls die er komt, dan is er een wel heel speciale kandidaat:
Marlou.!
Die gave werkstukjes over het menselijke: het falen, het triomferen en het voortsukkelen: die drie kwaliteiten die de mensheid gaande houden.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

De Japanse sterauteur Murakami staat onverminderd op één, gevolgd door Assia Djebar, Svetlana Alexijevitsj, Peter Nadas, Joyce Carol Oates en Adonis.

En de allereerste Nobelprijs voor Bloggers gaat volgens mij naar jou! Hihi.

John said...

Mogguh Marlou,

Ik heb dit soort prijzen altijd onzin gevonden. De echte prijs is dat mensen een boek lezen. Of een blog. Blog prijzen vind ik ook niets. Wie bepaald het winnende blog= En je moet maar net bij de meute passen.

Nee, awards en nobelprijzen... niets waard in mijn ogen.

Doeg,

Petr@ said...

Wie de prijs voor literatuur gaat winnen zou ik niet weten, maar voor de prijs voor beste blog heb ik wel een paar kandidaten in gedachten haha.
Maar een strenge jury zal daar wel over gaan ;-)
Liefs Petr@

Kay ♥ said...

Ik zou Zafón of Almudena Grandes willen aanbrengen maar wie het ook is, het zijn allemaal sublieme auteurs. Ik kreeg ooit op mijn vorige blog eens zo een award, maar het heeft mij alleen jaloezie en nijd opgebracht. Ach ja ik lig er niet van wakker, mss verdiende ik hem geeneens wie zal het zeggen.
Het initiatief van uw vriendin vind ik wel uniek, alle liefs ♥

Sjoerd said...

Een nobel mens, inderdaad. Ik nomineer niemand, ik heb zelfs geen flauw idee.

fotohanvogel.blogspot.com said...

Oef die boeken zijn voor mij te zwaar Marlou. Maar het is goed dat er voor elk wat wils is. ;-)

די מריו said...

Misschien kom jij wel in aanmerking.

Love As Always
Di mario