23/10/2017

Roosje in Iran...

.
Ja, zo nu en dan mag ik best wel even vertellen hoe trots ik op mijn dochter ben...
Ze werkt, naast haar gewone werk in haar studio (www.roosjeklap.nl) ook nog eens op de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.
En dat doet ze hartstikke goed!!

Maar ze werkt niet alleen in Den Haag, ook begeleidde ze pas geleden 10 dagen lang een grote groep studenten tijdens een culturele rondreis door Iran.
Dat weten de meeste mensen niet, ik wist het ook niet... maar Iran is een prachtig land met prachtige gebouwen en veel kleuren en kunst.
De groep landt in Teheran, en dan door naar Isfahan... het klinkt zo sprookjesachtig...
Kijk... hier loopt ze:


De vrouwen moeten daar allemaal een sjaal om.
Die kan mooi gedrapeerd worden over het hoofd. Je mag dus wel "haar" zien...
Nou is Roosje zwierig genoeg om zoiets te dragen.
Ik vind het een prachtige foto!

Met de hele groep zijn ze naar Qom gereisd. De meest religieuze stad van Iran, een heilige stad, waar de "shrine" hoe heet zoiets in het Nederlands? van Fatima staat.
Daar moesten de vrouwen van de groep speciale kleding aan.
Ze noemden het zelf een bloemetjes gordijn, maar het heet dus een "chador".
Kijk toch eens... mijn dochter in een heuse chador. Wie had dat ooit gedacht??!
Hier mogen de vrouwen geen plukje haar laten zien.


De kleding wordt aan het begin van de heilige plek aangereikt.
Je hoeft het niet te kopen dus...
Maar gelukkig is Roosje een moderne vrouw en is dit van tijdelijke aard...
Het gaat uiteindelijk om de kunst, om de cultuur...



En deze moderne vrouw is... Roosje!


Tsjakkaa! Blond haar dus!
Wat zullen de studenten genoten hebben.
En wat een buitenkans om zoiets mee te maken...

(Alle foto's zijn van Instagram geleend... De groep heeft daarin een account aangemaakt. Meer foto's zien? Kijk dan bij Instagram op: theornamentaldivine)

12 comments:

Lutje said...

een trotse moeder :o)
Een @->- voor jou

Marjolijn. said...

Jij mag trots zijn op jouw dochter...!!
Goede start van de nieuwe week.

Bertiebo said...

Nou zeg, dat is zeker bijzonder om mee te maken. Ik wilde er zelf altijd zo graag heen. Gaat niet meer gebeuren.
Wat ziet je dochter er prachtig uit. En wat fijn om zo trots te kunnen zijn hè. Ik ben het ook, op mijn dochter!

vilterietje said...

Toevallig ging mijn buurvrouw dit jaar ook naar Iran,
wat een fantastische belevenis.
Mooi om op je levens- CV te hebben.
Wat lijkt ze op haar mama.

Petr@ said...

Kan me voorstellen dat je trots bent op je dochter!
Heel bijzonder ook,om in zo'n land op bezoek te zijn.

Jelle Droeviger said...

Iran, men heeft daar nog handwerkslieden en kunstenaars die vaardigheden hebben die hier allang verleerd zijn. Moedig en grensverleggend van je dochter, om daar met studenten te gaan kijken.

Jelle Droeviger.

די מריו said...

Weet je zeker dat dat je dochter is, want ze lijkt echt sprekend op jou. Het midden oosten is een schitterend stukje aarde wat een hoop mensen helaas niet te zien krijgen.

Love As always
Di Mario

klaproos said...

fantastisch Loutje, wat een prachtige beleving voor haar,
ik ga zeker kijken,
ik vind het wel erg dapper ook van haar en haar groep, want de westerlingen zijn ws toch niet zó welkom..
fijn dat ze het zo mooi heeft gehad daar, ik vind je foto's weer toppie, die eerste met haar blauwe gewaad aan, mag zo groot aan de muur, in een museum huis :-) en jij weet waar :-)
fantastisch loutje,
já je mag héél trots zijn op haar



Sjoerd said...

Een collega van mij heeft als politiek vluchteling Iran moeten verlaten. Het is een schitterend land. Mooi dat ze daar kon rondreizen. Je mag best trots op haar zijn.

christiene said...

Je mag met recht trots op je dochter zijn,Marlou
mooi dat ze dit heeft mee kunnen maken
en de kunst te kunnen bewonderen.
Ze mag gezien worden in haar mooie kleding
wat ze ook aan heeft blijft een mooie Hollandse vrouw.

groetjes Christiene.

gerdaYD said...

Goh, wat moet je fier zijn op je dochter, met recht er reden!
En gelukkig blijven jullie dikke vrienden, dat is heel belangrijk...
Blij voor haar dat ze zoveel moois mocht bewonderen, maar ook blij dat ze heelhuids weer thuis kwam. Nu ja, ze heeft zich aan de regels daar gehouden, dus veel kon er niet gebeuren.
Bedankt voor dit onverwacht en mooi logje lieve Marlou!

Mirjam Kakelbont said...

Dat begrijp ik nou niet: dat je trots bent op je dochter (-: (-:
Roosje loopt als een fotomodel in het blauwe gewaad over straat. Ze kan zó - huplakee - op de over van Vogue! Waar je met een beetje aanpassingsvermogen al niet terechtkomt. En dan zelf zo'n rondleiding geven...wauw! Wat een prachtmens.
Haha: een bloemetjesgordijn. Jeetje mina, je zal een grote bos neushaar hebben, mag je dan toch naar de "shrine" van Fatima?
De foto van de blauw=witte koepel (als het dat is) sprong meteen in mijn oog. Het deed geen zeer: ik ♥ blauw/wit.
Heerlijk blog met prachtige foto's.
Dag lieve Lou-Lou. Je hebt een bééldig kind!
Dikke kus ♥