13/12/2021

Het Weinachtsoratorium van Bach

Na de fijne feestdagen rondom onze 29-jarige verloving ben ik begonnen met het instuderen van de koralen van het Weihnachts-Oratorium van Johann Sebastian Bach. Het is een muziekstuk, dat elk jaar door heel veel koren wordt uitgevoerd, of liever gezegd: zou worden uitgevoerd.


Misschien denk je, dat dat instuderen zo gepiept is, maar niets is minder waar: het is een bere-klus en ik ben er uren zoet mee.

De bedoeling is om elke week twee koralen in te studeren, er een filmpje van te maken en dat op te sturen. Vooral het instuderen geeft me heel veel voldoening. Soms denk ik wel eens, dat ik veel te laat ben begonnen met serieus muziek studeren. Was ik maar eerder begonnen en had ik maar...

De filmpjes opnemen is ook een heel gedoe. Ik heb hier geen camerapersoon, die mij professioneel filmt. Ik moet het allemaal zelf doen en dat kost tijd. Veel tijd... ik ben namelijk niet gauw tevreden, dus het moet vaak overnieuw. 

Omdat ik het fijn vind om te doen, maakt mij het steeds weer overdoen totaal niet uit. 



Een Oratorium is een muziekstuk met een verteller en daarnaast een aantal solisten en een flink aantal zangers, waarvan ik er een ben, samen met nog, schrik niet: meer dan 1000 zangers!


Het gaat per computer in zoom-sessies en online-lessen, masterclasses en workshops. Dat is voor mij allemaal hard werken en heel erg genieten.

En daarom dus houd ik blog-pauze... 

Tot in het nieuwe jaar: begin januari 2022 ben ik er weer. 

Met de groeten van de grote Johann Sebastian Bach!



18 comments:

Anonymous said...

Succes met alles en veel plezier met het zingen. Wees niet te kritisch naar jezelf.
Tot volgend jaar.

Marjolijn. said...

Succes met alles en een mooie tijd...!

Lutje said...

druk bezig....tot de volgende dan :o)
en hier de groetjes van zonnebloem ;-)
.Een @->- voor jou.

Tine de Jong said...

Goedemorgen Marlou, wens je ook heel mooie tijd toe en zie je ook volgend jaar weer graag met je mooie blogjes. Zingen geeft vreugde en plezier. Liefs, Tine

די מריו said...

Succes met studeren en natuurlijk goede feestdagen.
Tot volgend jaar.

Love As Always
dimario

klaproos said...

géweldig loutje, ik vind het zó stoer en gaaf van je, en ik weet jij kunt het...
ik heb je al verschillende keren horen zingen, jij weet waar je het over hebt, en wat je doet,

toffffff. zet 'm op loutje
xxx

pourquoi pas ??? said...

Lieve Marlou ik heb je gemist en lees net dat ik je weer moet missen. Ik wens jullie een hele fijne tijd toe en veel plezier met het zingen. liefs.

Karel said...

suc6 met alles , komt best goed
fijne feestdagen en een fijne jaarwisseling
Groetjes

Jelle Droeviger said...

Aaa, jaa, Bach.
Een en al schoonheid.
Tragiek, hoop en vreugde..
En dat dan vertolkt te horen, mede met jouw fraaie stemgeluid, Marlou, dat is ongetwijfeld wat Johann Sebastian in gedachten had.
Ik ben benieuwd naar het resultaat van jouw presentatie.
.
Jelle Droeviger.

vilterietje said...

Sing a simple song of freedom, sing it like you never sang before…
And enjoy it!

Jan K. alias Afanja said...

Dan wens ik je veel succes voor de komende periode en natuurlijk heel fijne feestdagen.

Rebbeltje ★ said...

Heerlijk toch dat je daar zo een plezier aan beleefd.
Doen wat goed voelt en je kan je uren maar een keer besteden.
Groetjes en tot tot
Fijne feestdagen

Ferrara said...

Daarom bleef het hier zo stil. Veel plezier met instuderen. Ik wens ik jullie hierbij goede Kerstdagen en een prettige jaarwisseling.

Sjoerd said...

Haha, doe die Johannes dan maar de groeten terug, en alvast plezierige dagen

miekequilt said...

Lekker zingen, oefenen en filmen. En laat je ons in het nieuwe jaar een stukje horen?

nicole orriens said...

Dat klinkt inderdaad best ingewikkeld Marlou. Ik vind het helemaal knap dat je echt een lied kunt instuderen, en dan ook nog zo'n moeilijk lied. Heel veel succes en plezier gewenst.

Lutje said...

Zo aan het einde van het jaar
wensen wij zoveel voor elkaar:
liefde, vrede en geluk,gezondheid,
en nog zoveel meer...
Morgen is daar het nieuwe jaar,
wees extra zuinig op uzelf !
En... als beheerder van deze blog
wens ik U veel wijsheid toe
om deze blog goed te beheren
zodat wij met plezier
veel kunnen genieten, fantaseren, lachen, kijken, lezen, leren...
┏┓┏┓┊┊┊┊┊┊┊┊┊┊┊┊┊┊
┃┗┛┣━━┳━━┳━━┳┓┏┓┊┊
┃┛┗┃╭╮┃┛┛┃┗┗┃╰┛┃20
┃╰╯┃┗┛┃╰╯┃╰╯┣━╮┃┊┊
┃┏┓┃┏┓┃┏━┫┏┳┻━╯┃22
┗┛┗┻┛┗┻┛┊┗┛┗━━━╯┊┊

Tine de Jong said...

Weet niet hoever je al gevorderd bent, maar kom je hierbij een super nieuwjaar toe wensen en dat al je dromen uit mogen komen. Liefs, Tine <3<3