.
Zoals beloofd gaan we vandaag naar de tweede afdeling in het Museum Voorlinden in Wassenaar...
Het is een van de afdelingen van de tijdelijke tentoonstellingen.
En de eerste daarvan is die van Do Ho Suh: een Koreaanse kunstenaar, die zijn leven helemaal heeft "gemaakt" in schilderijen, draadjes, voiles en houtwerken.
Hij is gefascineerd door de huizen waar hij in heeft gewoond, of nog woont en vooral het huis, waarin zijn ouders wonen.
Hij is gefascineerd door de huizen waar hij in heeft gewoond, of nog woont en vooral het huis, waarin zijn ouders wonen.
Echt heel indrukwekkend.
Bijna alle huizen en appartementen waar hij heeft gewoond heeft hij nagemaakt, heel precies, van een hele mooie voile-achtige stof.
Bijna alle huizen en appartementen waar hij heeft gewoond heeft hij nagemaakt, heel precies, van een hele mooie voile-achtige stof.
Hier zie je hem staan vóór zo'n creatie. De foto heb ik van het www. De andere foto's zijn allemaal zelf gemaakt.
Alles wat je ziet is gemaakt van deze dunne stof: de stopcontacten, de kozijnen, het hang- en sluitwerk.. werkelijk alles.
Het werk heet: Home away from home.
Je kunt er doorheen lopen van het ene huis naar het andere... en dan begrijp je ook, waarom het Home away from Home heet.
Maar hij heeft meer gemaakt. Met draadjes heeft hij een schilderij gemaakt, waar je niet op uitgekeken raakt.
In allerlei kleurtjes van de huizen, waarin hij heeft gewoond.
Of, de uniformpjes, die hij heeft gedragen op de verschillende scholen en universiteiten, helemaal nagemaakt en vervolgens aan elkaar genaaid, zodat het één geheel is geworden.
Hieronder kun je een beetje zien, hoe hij dat gedaan heeft:
Ik was erg onder de indruk van dit werk.
Moest er eerst even aan wennen, maar toen sloeg het toe!
Home away from home...
Hier nog een huisje dat hij gemaakt heeft en zomaar ergens tegen een huis aan heeft "geplakt"
Met de tekst "Do you like your neighbours?"
Er kan natuurlijk niet in gewoond worden, in dat huisje met die scheve vloeren.
Maar, het is dan ook een kunstwerk.
Van Do Ho Suh.
De expositie is er tot en met 29 september.
En morgen gaan we verder in het museum en wel met het vrolijke werk van Yayoi Kusama.
Zo leuk!






