26/06/2019

Museum Voorlinden: Do Ho Suh

.
Zoals beloofd gaan we vandaag naar de tweede afdeling in het Museum Voorlinden in Wassenaar...
Het is een van de afdelingen van de tijdelijke tentoonstellingen.
En de eerste daarvan is die van Do Ho Suh: een Koreaanse kunstenaar, die zijn leven helemaal heeft "gemaakt" in schilderijen, draadjes, voiles en houtwerken.
Hij is gefascineerd door de huizen waar hij in heeft gewoond, of nog woont en vooral het huis, waarin zijn ouders wonen.
Echt heel indrukwekkend. 

Bijna alle huizen en appartementen waar hij heeft gewoond heeft hij nagemaakt, heel precies, van een hele mooie voile-achtige stof.
Hier zie je hem staan vóór zo'n creatie. De foto heb ik van het www. De andere foto's zijn allemaal zelf gemaakt.
Alles wat je ziet is gemaakt van deze dunne stof: de stopcontacten, de kozijnen, het hang- en sluitwerk.. werkelijk alles.

  



Het werk heet: Home away from home.
Je kunt er doorheen lopen van het ene huis naar het andere... en dan begrijp je ook, waarom het Home away from Home heet.


Maar hij heeft meer gemaakt. Met draadjes heeft hij een schilderij gemaakt, waar je niet op uitgekeken raakt.
In allerlei kleurtjes van de huizen, waarin hij heeft gewoond.


Of, de uniformpjes, die hij heeft gedragen op de verschillende scholen en universiteiten, helemaal nagemaakt en vervolgens aan elkaar genaaid, zodat het één geheel is geworden.


Hieronder kun je een beetje zien, hoe hij dat gedaan heeft:


Ik was erg onder de indruk van dit werk.
Moest er eerst even aan wennen, maar toen sloeg het toe!
Home away from home...

Hier nog een huisje dat hij gemaakt heeft en zomaar ergens tegen een huis aan heeft "geplakt"
Met de tekst "Do you like your neighbours?"
Er kan natuurlijk niet in gewoond worden, in dat huisje met die scheve vloeren.
Maar, het is dan ook een kunstwerk. 
Van Do Ho Suh.


De expositie is er tot en met 29 september.
En morgen gaan we verder in het museum en wel met het vrolijke werk van Yayoi Kusama. 
Zo leuk!

16 comments:

Marjolijn. said...

Knap werk wat deze kunstenaar allemaal gemaakt heeft.
Mooie woensdag Marlou.

Sjoerd said...

Dat heeft die mooi voor elkaar gekregen.

Lutje said...

speciaal is het wel, zoiets krijg je niet vaak te zien
ik ben altijd blij zoiets op blogs te zien
.Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Wow... bijzonder!!

miekequilt said...

Zoveel textiel, daar wil ik wel naar toe. Bedankt voor de tip.

... said...

Heel mooi en apart, Marlou.!
Het lost de woningnood niet op, maar het is wél kunst.

John said...

Alleen al dat hij dit kan maken van draadjes is geweldige kunst.

Karel said...

mogge Marlou
ja een bijzondere kunst
hij moet een zeer geduldig mens zijn , om dat alles zo precies na te maken

nee de voettocht camino is niks voor mij hihi
ergens midden jaren '90 fietste ik wel een pelgrims weg , tot St Marie - Oleron
nu ben ik toch liever in wat jij net noemde een Hollandse wandeling
maar ik ben zo weg voor een rondje fietsen , morgen weer wandelen , denk ik
geniet de dag
groet , Karel

klaproos said...

prachtig loutje,
wat een geduldige man moet dat zijn :-)
al die draadjes.... ik zou er helemaal kriegel van worden...
erg bijzonder om te zien

Gracias amigita.... weer wat nieuws gezien:-)
was het in Haarlem ook zo'n zwoele nacht ?

voor vandaag veel zonneschijn, en een zoen
xxx

די מריו said...

Ik kan me jou als blij ei door dat museum zien lopen.. Je weet het mooi over te brengen op ons.

Love As Always
di Mario

Edward McDunn said...

Een bijzondere man hoor. Veel plezier gewenst vandaag Marlou.

Jan K. alias Afanja said...

Ik heb de documentaire gezien vorige week. Heel mooi en bijzonder wat die man maakt.

Rebbeltje ★ said...

Dat scheve huisje en de tekst heeft mijn voorkeur...maar zal op foto's heel anders zijn dan dat je ervoor staat.

Groetjes

Ferrara said...

Mooie rondgang geef je ons. Dit museum staat nog op ons wensenlijstje.

nicole orriens said...

Wat een mooie tentoonstelling lijkt me dat. Vooral die schooluniformpjes vind ik erg leuk!

Hans said...

Wat toevallig ik zag een paar dagen nog werk van Do Ho Suh op tv in het programma Close up.
Bijzonder hoe hij dingen uit zijn leven projecteert. Hans