Showing posts with label Jules de Corte. Show all posts
Showing posts with label Jules de Corte. Show all posts

06/06/2019

Sentimentele bui

.
Vandaag ben ik in een sentimentele bui.
Daar hoort natuurlijk een lied bij.
En ik kies voor "Als je overmorgen oud bent..."
Het is een liedje van Jules de Corte, maar vandaag wil ik het juist níet door hem laten horen, hoewel ik zijn eigen interpretatie van zijn eigen lied wel heel mooi vind.
Maar ik laat het nu eens een keertje horen door Maarten van Roozendaal, een andere zanger, die ook niet oud geworden is (slechts 51) 
Maar hij blijft gewoon doorzingen op YouTube.. wonderlijk eigenlijk...


Dit is de tekst van het lied, dan kun je het meteen meelezen:

Als je overmorgen oud bent
Wie zal er dan bij je blijven 
Om je pijntjes weg te wrijven
En je zorgjes weg te doen
En niet al te erg te kijven
Als je weer praat over toen

Als je overmorgen oud bent
Wie zal je dan moed inspreken
En wie helpt je oversteken
Als het niet alleen meer gaat
En wie zal de stilte breken
Die als ijs rondom je staat

Als je overmorgen oud bent
Wie zal dan je bed opmaken
En wie doet je kleine zaken 
En wie zorgt er voor je brood
En wie zal er bij je waken
Op de avond voor je dood

Als je overmorgen oud bent
Zo oud dat je oren tuiten
Wie zal je neus dan snuiten 
En wie helpt je op te staan
En wie zal je ogen sluiten 
Als ze niet vanzelf dichtgaan




(Maarten van Roozendaal 1962-2013)

En als je tijd hebt kun je ook nog even naar de versie van Jules luisteren.
Naar de rustige piano-akkoorden, naar dat perfect uitgesproken goed verstaanbare Nederlands...
Klik daarvoor op: Als je overmorgen oud bent






28/05/2019

Juultje van Pingelen

.
Op de gave elpee van Jules de Corte, die ik een tijdje geleden van Henry kreeg staan schitterende liedjes...
En ik kan ze bijna allemaal meezingen omdat het onze eerste plaat was, vroeger in mijn ouderlijk huis. We zongen ze allemaal mee. Mijn zus Aja ook! 


Eén van de liedjes is Juultje van Pingelen.
Gisteren had ik het liedje weer eens in mijn hoofd.
Het ging er maar niet uit.
Dat noemen ze een "oorwurm"...
Maar ik had geen gezicht als een oorwurm, hoor.
Ik werd er vrolijk van en zong het bij het aankleden en bij het tandenpoetsen en bij het gras maaien en puf puf... toen vond ik het wel genoeg en dacht: ik ga Juultje maar weer eens opzoeken.
Heel grappig, dat meerdere mensen het liedje gezongen hebben.
Gerard Cox bijvoorbeeld. En Adèle Bloemendaal. 
En... Robert Long en Bram Vermeulen.
En laten die twee laatsten nou favorieten van mij zijn.
Vooral Robert Long, met die mooie stem.
Allebei leven ze niet meer, helaas...

Maar hier zijn ze dan met: Juultje van Pingelen. 
Het filmpje is niet zo scherp, maar het geluid is prima...
En met het Metropole Orkest!



Maar misschien denk je... hoho... ik wil Jules zelf horen zingen...
Dan moet je hierop klikken. Geweldig! En wat een soepel pianospel:




02/04/2019

Jules de Corte

.
Mijn blogcollega Hans Bank heeft vorige week een liedje van Jules de Corte voor me gedraaid tijdens zijn radiouitzending. Dank je wel!
Ik had erom gevraagd, omdat één van de allereerste plaatjes die wij vroeger thuis hadden dat van Jules de Corte was...
Ken jij dit liedje misschien nog? "Ik zou wel eens willen weten..." Zo mooi!



En wat denk je???
Waren we afgelopen zaterdag in Nieuwegein bij een verzamelbeurs "De Weergever". Een beurs van oude radio-ontvangers en platenspelers (vooral  voor oudere mannen... :-))
Dat zag er zo uit:



Oude en antieke weergave- en opnameapparatuur. Oude instrumenten en His Masters Voice beeldjes...
En natuurlijk kon je er plaatjes uitzoeken!


En wat denk je?!
Henry vindt "ons" plaatje van vroeger! Hier is het:


Met alle liedjes, die ik stuk voor stuk mee kan zingen.
Juultje van Pingelen en Naar, dom jongetje en Het liedje voor de hopelozen.
We draaiden het heel vaak op onze koffergrammofoon: het deksel was de luidspreker.
Je dook zowat ín die deksel om het allemaal nog beter te kunnen horen...

Ik draai de plaat nu steeds maar weer en weer, zo fijn vind ik het!
Henry, die mij het plaatje gaf: dank je wel!
Even terug in de tijd...

21/09/2010

Jules de Corte zag dat het goed was...



..........
Jules de Corte, vanaf zijn eerste levensjaar blind, schreef en zong juweeltjes van liedjes, waarvan deze: "En hij zag dat het goed was".
Het eerste grammofoonplaatje van mijn ouders was van Jules de Corte. Het heette: “Ik zou wel eens willen weten…”

Omdat we geen andere platen hadden werd deze behoorlijk vaak gedraaid.
Op een koffergrammofoon. De luidspreker zat in de deksel.
Ik vond Jules de Corte geweldig! De varkenshoeder, Wij leven vrij, Naar dom jongetje...

Dit liedje, een eigenwijze manier om Die Forelle van Schubert te zingen, sprak mij toen wel aan.
Ik vind het nog steeds leuk. En het intrigeert me, dat Jules de Corte zo ontzettend veel teksten uit zijn hoofd kende en daarbij ook nog eens heerlijk gemakkelijk piano kon spelen…
Dit is de tekst, die je mee kunt lezen, terwijl je naar het liedje luistert:



Ze was een lief jong meisje niet schuchter noch brutaal
Steeds vrolijk als een sijsje en reuze muzikaal
Zodra zij twee drie tellen alleen gelaten werd
Dan zong ze die forelle, forele van Schubert bis
Dan zong ze die forelle, forele van Schubert

Haar ooms Jeroen en Dorus, haar tantes Leen en Fie
Die zeiden telkens hoor eens, dit kind is een genie
Behalve oudoom Jelle, die zei geef mij maar snert
In plaats van die forelle, forelle van schubert

Terwijl zij eens studeerde, sprak haar een jongling aan
Die langs het raam passeerde en doodgewoon bleef staan
Zij schrok zich haast de velle en schichtig als een hert
Herzong zij die forelle, forelle van schubert

De jongling sprak oh meisje, oh meisje laat me in
Hoe heerlijk klinkt uw wijsje ik voel dat ik u bemin
Ik zal je 's wat vertellen wie mij de weg verspert
Die sla ik tot forelle, Forelle van Schuman

Het meisje vond hem moedig en koen en kloek van geest
En ziet zij trouwden spoedig en vierden hun bruiloftsfeest
Kunt u veronderstellen wat daar gegeten werd
Natuurlijk die forelle, nee spruitjes...


Jules de Corte stierf in 1996, 71 jaar oud.
Het mooie lied "Ik zou wel eens willen weten" wordt door verscheidene artiesten gezongen, maar niemand kan het zo mooi zingen als Jules de Corte. En dan die piano erbij....

PS. heeft iemand de melodie van "Juultje vanPingelen?"
.