21/09/2010

Jules de Corte zag dat het goed was...



..........
Jules de Corte, vanaf zijn eerste levensjaar blind, schreef en zong juweeltjes van liedjes, waarvan deze: "En hij zag dat het goed was".
Het eerste grammofoonplaatje van mijn ouders was van Jules de Corte. Het heette: “Ik zou wel eens willen weten…”

Omdat we geen andere platen hadden werd deze behoorlijk vaak gedraaid.
Op een koffergrammofoon. De luidspreker zat in de deksel.
Ik vond Jules de Corte geweldig! De varkenshoeder, Wij leven vrij, Naar dom jongetje...

Dit liedje, een eigenwijze manier om Die Forelle van Schubert te zingen, sprak mij toen wel aan.
Ik vind het nog steeds leuk. En het intrigeert me, dat Jules de Corte zo ontzettend veel teksten uit zijn hoofd kende en daarbij ook nog eens heerlijk gemakkelijk piano kon spelen…
Dit is de tekst, die je mee kunt lezen, terwijl je naar het liedje luistert:



Ze was een lief jong meisje niet schuchter noch brutaal
Steeds vrolijk als een sijsje en reuze muzikaal
Zodra zij twee drie tellen alleen gelaten werd
Dan zong ze die forelle, forele van Schubert bis
Dan zong ze die forelle, forele van Schubert

Haar ooms Jeroen en Dorus, haar tantes Leen en Fie
Die zeiden telkens hoor eens, dit kind is een genie
Behalve oudoom Jelle, die zei geef mij maar snert
In plaats van die forelle, forelle van schubert

Terwijl zij eens studeerde, sprak haar een jongling aan
Die langs het raam passeerde en doodgewoon bleef staan
Zij schrok zich haast de velle en schichtig als een hert
Herzong zij die forelle, forelle van schubert

De jongling sprak oh meisje, oh meisje laat me in
Hoe heerlijk klinkt uw wijsje ik voel dat ik u bemin
Ik zal je 's wat vertellen wie mij de weg verspert
Die sla ik tot forelle, Forelle van Schuman

Het meisje vond hem moedig en koen en kloek van geest
En ziet zij trouwden spoedig en vierden hun bruiloftsfeest
Kunt u veronderstellen wat daar gegeten werd
Natuurlijk die forelle, nee spruitjes...


Jules de Corte stierf in 1996, 71 jaar oud.
Het mooie lied "Ik zou wel eens willen weten" wordt door verscheidene artiesten gezongen, maar niemand kan het zo mooi zingen als Jules de Corte. En dan die piano erbij....

PS. heeft iemand de melodie van "Juultje vanPingelen?"
.

11 comments:

Han said...

Hallo Marlou kijk eens op http://78toeren.nl/ en dan onder muziek hier staan veel oude 78 toeren platen. Jou vraag staat er niet bij, maar er komen elke keer weer nieuwe gouden oude bij en er gaan er ook weer van af.
Je kan je vraag ook stellen op het forum daar.

klaproos said...

juultje van pingelen zegt me niets marlou,
ik zou weleens willen weten,
dara kan ik je wel aan helpen,

hij woonde en stierf in een dorp hier vlak bij mij...
een bekende man hier in het dorp, tot op de dag van vandaag zit er een fietsenmaker die zo heet :-)

Di Mario said...

Sssttttttttttt, ik mag geen geluid maken in de woonkamer. Dinnetje is bezig met haar hebreeuwse les. ;-)

Juultje zegt me helemaal niets, maar die korte ken ik in iedergeval van naam. Maar dat is zoveel van voor mijn tijd.

Love As Always
Di Mario

Leidse Glibber said...

Die man heeft zulke mooie liedjes gemaakt, altijd groot respect voor hem gehad en nog.

Off topic, sterkte met NIET twitteren, ik heb het ruim een jaar kunnen tegenhouden hahahah

Marjolijn said...

Ik zou wel eens willen weten....
Morgen weer meis, vandaag maar even niet.
Geniet van de mooie dag.

Lutje said...

natuurlijk ken ik die liedjes, ik zou wel eens willen weten was het bekendste

John said...

Al die teksten uit je hoofd leren gaat vanzelf. Ik vroeg me dat vroeger ook altijd af. En dan ga je in een band spelen, en merk je dat je alles vanzelf opslaat in je geheugen.

Ik kan je niet aan de muziek helpen waar je naar op zoek bent jammer genoeg,

Jelle Droeviger said...

Ik zou wel eens willen weten
waarom zijn de vrouwen zo zacht
is het omdat ze meer geven
of weten ze meer van het leven

of hebben ze over de mensen meer nagedacht
daarom zijn de vrouwen zo zacht.

Jelle Droeviger.

Fluitenkruid said...

Hoi Marloutje, ik ken Jules alleen van naam eigenlijk. Mijn ouders waren meer Elvis fans :-)
Ik ben wel benieuwd wat de muziek van je ouders van invloed is op de kinderen. Fijne dag vandaag x

leibele said...

Ik vind Jules de Corte tot èèn van de grootste Nederlandse musici behoren.

Hij heeft niet meegemaakt dat de platenmaatschappij over ging naar CNR. Dat gebeurde pas in 2007. Gelukkig geven ze nog steeds Jule,s werk uit.

Wim said...

Vandaag een mooi logje.
Maar wel ver van mijn bed show.
Ik ken niet de zanger, niet de liedjes.
Ik wens je wel een fijne dag vandaag.