17/09/2010

An die Musik




Luister al lezende naar dit prachtige lied van Franz Schubert, gezongen door Elisabeth Schwarzkopf ((1912-1953) en stel je voor, dat ik dat zing. Kleine Marloutje als 8 jarig kind met haar smalle vingertjes op de toetsen van onze piano. Een klein hoog stemmetje.



Luister je? Dan ga ik nu verder...

Van jongs af aan houd ik van Franz Schubert, en dan vooral van de muziek, die hij gecomponeerd heeft op gedichten van zijn vriend Wilhelm Müller.
Ik kom uit een muzikaal gezin, waar ieder kind een muziekinstrument mocht leren spelen.
Als 6 jarig kind koos ik voor de piano.
Vrij snel kon ik kleine gemakkelijke stukjes spelen, die door Schubert gecomponeerd waren.
Mijn ouders bezaten een groot boek met liederen van Schubert geïllustreerd met prachtige etsen van Anton Pieck.
Die liederen, die in dat mooie boek stonden, die wilde ik leren... Moeilijk waren ze, vooral ook, omdat ik mezelf wilde begeleiden.
Maar het lukte: An die Musik  en Heideröslein gingen me tamelijk goed af…
Ik kreeg ze er wel in.
De begeleiding was niet al te moeilijk en als 8 jarig kind zong ik met mijn kleine stemmetje het mooie “Wiegenlied”…

Schubert had een groepje muzikanten om zich heen verzameld, waarmee hij avond aan avond muziek maakte. Violisten, zangers, pianisten… noem maar op. Als ze maar iets op muziekgebied “konden”.
“Kann er was?” vroeg hij, als er zich een nieuwe muzikant aanbood. Dat verbasterde tot: Kanefas.
De avondjes bij Franz Schubert werden later Kanefas-avondjes genoemd.
Het woord Schubertiade werd overigens ook gebruikt.
Als het maar om muziek ging. Muziek en nog eens muziek.
Ik had er wel bij willen zijn... en Schuberts liederen willen zingen, terwijl hij mij begeleidde...






Kijk, daar sta ik, geschilderd door Klimt, achter de grote componist. Ik heb een prachtig kleedje aan en ik sta vol vervoering en met de ogen dicht te luisteren...


Franz Schubert componeerde de gehele dag door. De mooiste gedichten werden door hem op muziek gezet.
Een schitterende liederencyclus is “Die schöne Müllerin”, die ik in mijn bezit heb, gezongen door de beste Schubert vertolker aller tijden: Dietrich Fischer-Dieskau met aan de vleugel ook niet de minste: Gerald Moore. De gedichten zijn van Schuberts beste vriend: Müller, die ook de gedichten van "Die Winterreise" schreef.




Henry schonk mij in 1993 net zo’n Schubert-boek als mijn ouders hadden.
Het is een parel in mijn muziekbibliotheek. Schuberts prachtige muziek geïllustreerd door Anton Pieck…



Soms droom ik er wel eens van, dat ik in die tijd leefde. De tijd van Schubert.
Maar ja... 
Ik leef nu en dat is goed.
En dus... kan ik nu heerlijk genieten van al het moois, dat hij gecomponeerd heeft.
Van Rosamunde tot Heideröslein en de mooiste impromptu's...



Hij werd niet oud, slechts 31 jaar. 
Zijn leven was niet zo romantisch als ik het soms afschilder. Hij stierf aan een akelige geslachtsziekte. Tja... dat gerommel ook met al die mooie zangeressen... en volgens sommigen ook met mooie zangers...


Van de dichter Franz Grillparzer zijn deze regels op het graf van Franz Schubert:

De dood begroef hier een rijk bezit, doch nog schoner verwachtingen.

Franz Schubert (1797-1828)



.


16 comments:

Franz Schubert said...

Ach du kleine Sodemieter...

Hättest du nur in meine Zeit gelebt...

Ich würde dich begleiten und sehr wahrscheinlich auch küssen.

Ich bin jetzt im Himmel und nicht in der Hölle.
In meiner Gegend nur liebenswürdige Engel, die mich auf Hände tragen.

Auch bin ich gesund und leicht und glücklich...

Liebe Marlou, herzlichen Grüsse,
für immer deinem

Franz Schubert


Ineke said...

Kathleen Ferrier, mijn ouders hadden het vroeger vaak over haar.
Leuk dat jij op je weblog nu aandacht aan haar besteedt.
Wat een mooie vrouw, aardig om al die foto's van haar te zien.

Maar wat zal jij een schattig jong zangeresje, als meisje van 8 jaar, zijn geweest!
Je ouders waren vast maar wat trots op hun kleine meid!

Een prachtig muziekboek Marlou, een waardevol bezit!

Dag meis, een heerlijk weekend gewenst!

Liefs, Ineke

klaproos said...

whahahaha
marlou sorry ik moet lachen om de reactie van franz selbe:-)hihi, hij is opgestaan om je te plezieren dat doet me goed,
heerlijk, jawel marlou ik zie je staan, ik zi eje genieten, en elisabeth.... ik ben er zeker van dat jij in een prachtig duet met haar de sterren van de hemel zou zingen,
wat is die henry toch een lieverd dat hij zo'n zelfde boek voor jou op de kop weet te tikken...

ahhhh die liebe,
als je echt van elkaar houdt lees je elkaar de wensen van de ogen....
marlou,
ik vind dit een heerlijk log...
mijn wens is uitgekomen:-)

ik wens jullie een zalig weekend

xxx

Wim said...

Ik heb de eerste reactie bekeken maar ik dacht dat Sinterklaas in december kwam ;-)

Jelle Droeviger said...

Ook van der Franz is dat lied over dat Heidenröslein...

Een knaapje dat zich bezeert aan de doornen van een roos. Maar eigenlijk ging dat lied ergens anders over...

Ja, Franz Schubert, pracht musik, Marlou; en zo kunstig gemaakt dat de piano nooit de zanger overstemt. En dan dat drama van Der Leiermann, en dat van ErlKönig...

Jelle Droeviger.

Leibele said...

Zo ben ik dol op de stem van Dietrich Fischer-Dieskau. Komt door mijn moeder, die heeft dezelfde smaak.

Han said...

Jij hebt toch een prachtige stem Marlou, anders mocht je niet mee zingen bij MB. Met die stem van mij kan je niet eens cokes kloppen.

Anne said...

ach, ik zie haar zo voor me, das kleine marlouchen, so süss:))

Di Mario said...

muziek blijft het mooiste wat er is. Iedereen kan muziek maken.. Alleen in mijn geval is het beter als er niemand is die hoort ;-)

Love As Always
Di Mario

Leidse Glibber said...

Is echt mooi en ga je pas op latere leeftijd waarderen he.

Marjolijn said...

Ja meis ik zie je staan.
Hoe ouder je wordt hoe meer je deze muziek gaat waarderen, ik tenminste wel.
Als kind wist ik niet veel over muziek en muziek maken. Dat gebeurde thuis niet, wordt nu een beetje ingehaald.
Aan zelf spelen waag ik me niet meer.

Dag meis, fijn weekend en geniet van alles.

John said...

Schubert heeft mooi muziek geschreve.Net als Vivaldie en Griek vind ik. Zelf speel ik vanaf mijn 9de gitaar. Ook niet gelijk als een gitaarwonder, maar het ging steeds beter :D

Als muziek liefhebber is het een genot om muziek te kunnen spelen.
Je weet wat ik bedoel. Piano kan ik slechts beknopt spelen.

Goed en muzikaal W-end!

gerdaYD said...

Ze was een lief jong meisje niet schuchter noch brutaal
Steeds vrolijk als een sijsje en reuze muzikaal
Zodra zij twee drie tellen alleen gelaten werd
Dan zong ze die forelle, forele van Schubert bis
Dan zong ze die forelle, forele van Schubert (...)
© Jules De Corte

... zo stel ik mij jou voor, lieve Marlou, als kind. Jij en je geliefde Schubert.
Dankjewel voor dit mooi geschreven item over die wel héél geniale componist.
En componeer jij er ook een mooie weekend van? Doén!

Fluitenkruid said...

O, dus dat is jouw muziek geheim, het is je met de paplepel ingegoten.
Ik hoop dat je nog lang ervan mag genieten Marlou x

gerdaYD said...

Voor jou vandaag, mijn lieve Marlou, om er uitbunding de zondag mee te beginnen, én in te zingen:

Blue Suede Schubert

Well you can take it any way you want
You can shake it 'til it's back to front
You can rock it 'til it's inside out
Let me tell you what it's all about
It's a rock 'n roll symphony
And it's gonna be the death of me

They call me Blue Suede Schubert
The King of the Bop
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
Blue Suede Schubert
I just can't stop
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
When I get that beat, my music is complete
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
Oooow!

Yeah well, it's crazy but you know it's true
You gotta do what you gotta do
And I'm gonna have to sing my song
While the back-beat's going strong
Everybody's rockin' more and more
Even rolling all around the floor

They call me Blue Suede Schubert
The King of the Bop
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
Blue Suede Schubert
I just can't stop
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
When I hear that drum
I'm gonna blow 'til Kingdom Come
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
Ooow!

They call me Blue Suede Schubert
The King of the Bop
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
Blue Suede Schubert
I just can't stop
(bop, Schubert, bop bop Schubert)
When I get that beat
My music is complete
(bop, Schubert, bop bop Schubert)

Blue Suede Schubert
Blue Suede Schubert
Blue Suede Schubert
Blue Suede Schubert
Blue Suede Schubert
When I'm dead I'll drop!
© Neil Innes

*wink, big smile*
Maar er een reuzeleuke dag van meid!

Lutje said...

je hebt muziek-roots, fijn zo'n muzikale familie te hebben, thuis mocht de radio nooit hard of zo