14/09/2010

Parasolzwam


..

Kijk eens hoe mooi deze Parasolzwam er bij staat!
Klaproos heeft het er in haar laatste blog over.
Ik schreef haar eerder, hoe lekker die zwam is!
Gewoon de hoed bakken in een scheutje olie met wat peper en zout.
Mmmm!
Hier buurvrouw Lydia met onze vondsten in 2008!

Echter… vandaag zag ik een klein zwammetje, dat er heel erg in de verte op leek. Een klein miezerig zwammetje…
Dus ik dacht: nog even duidelijk laten zien, wat een Parasolzwam is.
De enige, echte Parasolzwam:

Het is geen kleine paddestoel.
Je kunt er vinden van wel 25 cm hoog.
Een lange dunne steel en een grote hoed met lichtbruine vlekjes er op.
Om de witte steel zit een wit manchet.

In Oostenrijk vond ik er in 2008 in de herfst een stuk of 6 tijdens een wandeling met buurvrouw Lydia.
Ze heeft ze gebakken op de manier die ik hierboven beschreef. Verrukkelijk!
Kijk eens, wat een weelde:

In oktober ga ik weer. Eens kijken of ik er dan weer wat kan vinden. En ik zal je laten weten hoe lekker ze waren!!!

Bij twijfel paddestoelen altijd laten staan!
En klik nu echt even bij Klapsel *klik* voor mooie foto’s van de parasolzwam. Even naar beneden scrollen et voilá!!





17 comments:

klaproos said...

wahahhaha,hebben jullie ze allemaal geplukt??
ik had genoeg aan een grote en een kleintje,
kun je ze nog bewaren dan?
de wei waar de mijne uitkomen daar staan der wel ....50:-)
maar wat moet je met zóveel:-),

ze waren echt lekker om te eten en ik ga er zeker nog eens plukken,
en ik denk ..... morgen:-)

ik kan het iedereen aanbevelen:-)

smakelijke zoektocht marlou:-)
xxx

Fluitenkruid said...

Wat zijn ze groot! Je buufje kijkt er op de eerste foto naar alsof ze een baby-tje vasthoudt :-)

Marlou said...

Bewaren??
Ik weet het niet.


Ik zou zeggen: neem er een paar, eet ze lekker op en laat de rest voor een ander staan.

Kleintjes in ieder geval laten staan!
Die moeten groot worden en hun sporen achterlaten voor de oogst van volgend jaar!

MJAMMMMM!!

X, Marlou


.

Leidse Glibber said...

Wat gigantisch groot zijn he.
En ja bij twijfel niets opeten, ik koop voor de zekerheid mijn paddestoelen op de markt, daar hebebn ze een geweldige kraam.

Di Mario said...

Wat een mega dingen zeg. Echt bijzonder.

Love As Always
Di Mario

OT, natuurlijk kun jij priveles krijgen.

Lutje said...

amai wat een grote paddestoelen, ik zou ze toch niet durven opeten hoor, ik koop wel champignons en eigenlijk weet ik ze ook niet staan....

Marjolijn said...

Dat zijn wel hele grote....!!
Daarmee kun je wel een maaltijd voor heel veel mensen klaarmaken.
Smakelijk meis.
En alvast veel voorpret voor je komende reisje.

Fijne woensdag en liefs.

John said...

Het lijken wel kleine pannenkoeken zeg. Wow. Hoewel ik paddenstoelen erg lekker vind, heb ik er weinig verstand van. Hehe je kunt dat niet overal van hebben.
Ik lsat ze dus gewoon staan, en koop er in de winkels waar ze er verkopen.

gerdaYD said...

Ooooo, ik wist niet dat ze eetbaar waren, en bovendien nog lekker ook. In onze tuin willen ze dit jaar ook goed gedijden, dus misschien toch even aan de pluk gaan?
Maar zo'n grote zoals jij ze hier toont heb ik nog nooit gezien. Wat een kanjers, mijn lieve Marlou. Maar niet zo'n grote kanjers als jij er eentje bent, zoveel is zeker!
Fijne dag meid, en bedankt voor je mooie commentaar hé!

Han said...

Bij ons groeien ze in de tuin, niet zo groot en veel hoor, maar wel net genoeg om het als een delicatesse te bereiden.

Ineke said...

Ha Marlou, goedemorgen,

Wat een enorme parasolzwammen heeft buurvrouw Lydia daar gevonden!

En wat ontzettend leuk: tegen etenstijd éven naar buiten lopen, een klein wandelingetje maken en je komt het belangrijkste ingrediënt voor een verrukkelijk maaltje zomaar - ín het wild - op
de grond aan je voeten tegen!

Leuke foto van die twee dames op de bank met de grote buit!

En heerlijk om in oktober weer af te reizen naar je 'thuis' in dit prachtige vakantieland hè!
Oostenrijk is bij míj ook, veruit, favoriet.

Voor vandaag, in eigen land, in de morgen en vroege middag nog even genieten van een paar zonnige uurtjes buiten.

Helaas, in de namiddag en avond wordt het pét, écht stormachtig herfstweer.
Dán binnenblijven Marlouke en het haardvuur lekker opporren!

Dag, fijne dag!!!

Liefs, Ineke

Jelle Droeviger said...

Paddestoelen zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor kabouters. Dat weet toch iedereen.

Toen ik vijf was wandelde ik met mijn vader elke zondagochtend met zusjes en broertjes langs een tuin waarin een kabouter op een grote paddestoel zat.

Deze kabouter noemden we Kabouter Slofpitje. Niemand weet meer waarom. Maar we wisten wél dat alleen kabouters op paddestoelen kunnen en mogen zitten.

Daarom is het niet juist, Marlou, om paddestoelen te plukken en deze op te bakken, en zodoende kabouters naar de IKEA te jagen.

Jelle Droeviger.

Anne said...

je kunt paddestoelen drogen op een heel lage stand in de oven net als gedroogde appeltjes.
heb ik met eekhoorntjesbrood gedaan.
er schijnen zelfs speciale droogoventjes voor te zijn

Annet said...

Ha Marlou, hier aan de weg in het gras groeit eekhoorntjesbrood, ik heb er weleens eentje gebakken maar na een paar happen had ik toch genoeg van die spons.....

Ben dol op paddenstoelen...we plukten emmers vol cantharellen op de Veluwe, elk jaar weer....

Hier in wei staan nu weidechampignons maar ik durruf niet.....

Leuk om te weten van de parasolzwam maar ik hou het toch op de biochamps uit de supermart.

Mooie bijdrage Marlou.

Hartegroetjes van Annet

Leibele said...

Ze zien er heel mooi uit en het recept klinkt heel lekker. Alleen jammer dat ze bij mij in de buurt niet groeien. Misschien komt dat ooit nog wel, het is hier tenslotte nieuw land.

Wim said...

Duidelijker kan het niet.
Nu kan ik met 'ogen dicht' genieten ;-)

gerrit said...

Jaja, het is weer paddestoelentijd. Her en der zie ik het onderwerp opduiken. Op school zijn ze ook bezig met werkstukken erover enzo. Maar deze zijn wel heel bijzonder....