Showing posts with label Salomon Slagter. Show all posts
Showing posts with label Salomon Slagter. Show all posts

01/04/2022

Ik leer lezen en schrijven

De meester heeft ons vandaag een plankje gegeven. Er staan plaatjes op en letters eronder. Heel moeilijk. Ik kan er geen wijs uit worden. Daar komt nog bij, dat ik zo oenig ben geweest om mijn bril thuis te laten. Dus dan priegelt het helemaal. 

Maar ik ga het leren. Zeker weten. De meeste woorden ken ik al. Bijvoorbeeld dit woord:

נר

Het is een kort woord en je spreekt het uit als Ner. En weet je wat dat betekent? Het betekent gewoon: licht! Ik weet dat wel, omdat als de kaarsen voor de sjabbes gezegend worden mijn Ima* altijd "Ner sjel Sjabat" zegt. Makkie dus voor mij. 

*Ima =mama

Kijk, dit is het leesplankje dat ik van de meester kreeg:


Ik weet ze bijna allemaal. Ner, har, kaf, ets, kos, jam, waw, sak, gan, dack, zer, lesj, choet, pach, tsvie, bajt, sefer, michtav en sjoelchan
Op het plankje moet je wel van rechts naar links lezen. Anders klopt het niet.

Ik woon in de Tweede Oosterparkstraat in Mokum, op nummer 69. Vlak bij de sjoel. Ik mag er wel alleen naar toe, maar we lopen alledrie altijd samen. Mijn zusjes lopen met me mee. Zij heten Jeanette en Elisabeth. Oh ja... ik heet Salomon. Maar soms word ik Robbie genoemd. Weet ook niet waarom.
Kijk... hier zit ik in de klas:


Ik zit op de tweede rij. Hier ben ik nog eens, dan herken je me misschien wel;


Ik leer dus lezen en schrijven. Soms zit ik op mijn tong te bijten, zo moeilijk is het dan. Maar meestal lukt het goed. Als ik m'n bril maar op heb.

Nou... dan weet je nu wat meer over mij. Oh ja... nog één ding. Hier is een foto van onze straat, dat is ook wel leuk om te zien. Ik woon lekker helemaal boven. Mijn huis is niet zo goed te zien, een beetje naar links.


Dagdag! Groetjes van Salomon, oftewel Robbie...


Salomon Slagter (1933-1943)


Salomon Slagter (1933-1943)