Showing posts with label kathedraal. Show all posts
Showing posts with label kathedraal. Show all posts

05/06/2019

Klim naar het licht

.
Bij de kathedraal hier aan de Leidsevaart is een loopbrug gemaakt tussen twee torens. Kijk maar eens hoe gaaf en ook... hoe hoog! 


Sinds een tijdje kun je naar boven klimmen om over die brug te gaan en de wijde omgeving te bewonderen.
Niet echt iets voor mensen met hoogtevrees, maar gelukkig heb ik daar helemaal geen last van.


Het is een enorme klim!
De torens zijn 60 meter hoog en daar kom je dus via een prachtig gemetselde ronde trap.


De eerste toren waar je doorheen klimt is de Vrouwentoren.
Waarom die zo heet? Ik stel me zo voor, dat de nonnetjes daardoor vroeger naar boven gingen
Maar ik stel me wel vaker iets voor en dan is het gewoon niet waar... maar ja...
De andere toren heet... je raadt het al: de Mannentoren.
En die twee torens zijn nu dus met elkaar verbonden.
Onderweg maar boven heb je een pracht zicht in de kathedraal, oei oei... ook al zo hoog...


Dan loop je door allerlei gangetjes naar de klokken en kijk uit, als die gaan beieren, want dan gaan je oren er aan!



En tot slot... het licht!


En het fantastische uitzicht!


Het was een geweldige ervaring.
Henry vond het zelfs zo bijzonder, dat hij zich heeft opgegeven als vrijwilliger.
Goed he! 

Hier is een filmpje van RTV Noord-Holland.van twee minuutjes... Dan heb je een beetje een idee:


17/05/2019

De Houtvaart en het uitzicht

.
Iemand vroeg of ik ver moest fietsen voor mijn fijne zwembad.
Nee! Helemaal niet... het is hier om de hoek. Ik zou er zo naar toe kunnen rollen...
Toen ik van de week 's morgens tijdens het "vriendenuurtje" mijn baantjes aan het trekken was zag ik de kathedraal vanaf het water en dacht meteen:
"Vanmiddag kom ik hier even terug om een foto te maken."

Dus... voilá:


Dit is dus míjn zwembad! Mijn heerlijke zalige Houtvaart.
En 's middags was het water 22,1!
De kathedraal aan de Leidsevaart is heel goed te zien.
Die strak-wapperende vlaggen zijn er speciaal om aandacht te vragen voor:

Klim naar het Licht.


Maar daar ga ik het een andere keer over hebben, dus... vooruit, nog wat foto 's van mijn zwembad en het bewijs van de temperatuur!...