Showing posts with label plastic-soep. Show all posts
Showing posts with label plastic-soep. Show all posts

25/09/2014

Eén stuk plastic per dag

.
Al jaren ben ik geabonneerd op het tijdschrift GENOEG.
Omdat ik al jaren vind dat het beter is om te consuminderen, in plaats maar steeds meer te consumeren.


Je hoeft van mij geen geitewollensokkenbestaan te leiden, maar een beetje consuminderen mag best!
Deze maand las ik een goed artikel over AFVAL in mijn lijfblad.
Er zijn veel mensen, die afval opruimen, met name plastic. 
Ik hoor je denken: "Ja dahaag, ik ga er een beetje de rommel van een ander opruimen".
Nou... gelukkig denk ik zo niet en een heleboel anderen ook niet.
Kijk eens naar Peter Smith.
Hij heeft de stichting KLEAN (=Klagen Loont Echt Absoluut Niet) in het leven geroepen.
En waarom? Om mensen te verleiden elke dag één stuk plastic zwerafval op te ruimen.
Inmiddels een bekende figuur in Amsterdam-Noord met gele fiets en gele schoenen!


In 2012 heeft hij een enorme wereldbol gemaakt van 6000 petflessen: "De Wereld van het Zwerfvuil" die in het IJ heeft gedobberd en daarna de hele wereld over gereisd heeft.
Daarmee heeft hij de internationale prijs voor het beste wereldverbeterende idee gewonnen.


Nu is hij met de kinderen van 12 scholen in Amsterdam-Noord bezig met een nieuw projekt: De Plastic Madonna. Het wordt een beeld, gemaakt van verzameld plastic zwerfvuil van een moeder die haar kind de borst geeft.

Peter Smith: "Hiermee wil ik laten zien dat als we zo doorgaan met plastic laten rondslingeren, we onze kinderen straks plastic te eten geven, want al dat plastic in de oceaan wordt opgenomen in de voedselketen"...

Ik ga zo een rondje door de wijk doen met een tas om (meer dan) één stuk plastic op te rapen.
Loop je met me mee?

petersmith.nl
kleanworldwide.nl
plasticmadonna.com