Showing posts with label GENOEG. Show all posts
Showing posts with label GENOEG. Show all posts

14/11/2016

De verdubbeldame

.
De November Geefmaand is een initiatief van Marije Braakman.
Eerst bekend geworden als de verdubbeldame: een goede daad van een ander verdubbelen door precies hetzelfde te doen.

"De Verdubbeldame verdubbelt jouw inzet voor een betere wereld. Niet in geld, maar in daden."

Je kunt hier in haar weblog bladeren, klik op: Verdubbeldame

Drie jaar geleden is ze dus begonnen met de Geefmaand November.
Zij heeft me toen geïnspireerd om mee te gaan doen.


De Facebook pagina van Geefmaand November telt inmiddels 248 leden. En deze maand halen we zéker de 300! Mensen kunnen er een heleboel ideeën bekijken en zelf iets plaatsen.
Ik zelf heb natuurlijk zo nu en inspiratie nodig. Wie niet?
Dus ik kijk er elke dag wel even op...



Misschien wil je ook lid worden van de Facebookgroep. 
Klik dan maar hier op en word lid! Kost niks... Geefmaand November







25/09/2014

Eén stuk plastic per dag

.
Al jaren ben ik geabonneerd op het tijdschrift GENOEG.
Omdat ik al jaren vind dat het beter is om te consuminderen, in plaats maar steeds meer te consumeren.


Je hoeft van mij geen geitewollensokkenbestaan te leiden, maar een beetje consuminderen mag best!
Deze maand las ik een goed artikel over AFVAL in mijn lijfblad.
Er zijn veel mensen, die afval opruimen, met name plastic. 
Ik hoor je denken: "Ja dahaag, ik ga er een beetje de rommel van een ander opruimen".
Nou... gelukkig denk ik zo niet en een heleboel anderen ook niet.
Kijk eens naar Peter Smith.
Hij heeft de stichting KLEAN (=Klagen Loont Echt Absoluut Niet) in het leven geroepen.
En waarom? Om mensen te verleiden elke dag één stuk plastic zwerafval op te ruimen.
Inmiddels een bekende figuur in Amsterdam-Noord met gele fiets en gele schoenen!


In 2012 heeft hij een enorme wereldbol gemaakt van 6000 petflessen: "De Wereld van het Zwerfvuil" die in het IJ heeft gedobberd en daarna de hele wereld over gereisd heeft.
Daarmee heeft hij de internationale prijs voor het beste wereldverbeterende idee gewonnen.


Nu is hij met de kinderen van 12 scholen in Amsterdam-Noord bezig met een nieuw projekt: De Plastic Madonna. Het wordt een beeld, gemaakt van verzameld plastic zwerfvuil van een moeder die haar kind de borst geeft.

Peter Smith: "Hiermee wil ik laten zien dat als we zo doorgaan met plastic laten rondslingeren, we onze kinderen straks plastic te eten geven, want al dat plastic in de oceaan wordt opgenomen in de voedselketen"...

Ik ga zo een rondje door de wijk doen met een tas om (meer dan) één stuk plastic op te rapen.
Loop je met me mee?

petersmith.nl
kleanworldwide.nl
plasticmadonna.com



27/03/2013

Wie dit leest is vrek

.
In het kader van aandacht voor consuminderen vandaag het blog:


Alles over sparen en besparen, bezuinigen en consuminderen en over zelfvoorziening.
Het blog is geschreven door iemand die zich N(euro)otje noemt. Zou zomaar een vrouw kunnen zijn.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Deze blogger heeft ook meegedaan met de No Impact Week.
Dus... scroll maar naar beneden. Ze heeft er veel meer werk van gemaakt dan ik.
Het staat er allemaal veel uitgebreider op. Wie weet steek je er nog wat van op...

Zo nu en dan staan er recepten op:

Vanavond aten de Vrekken groene kool. Groene groenten staan bekend om de vitaminen dus daar eten ze in Huize Vrek zoveel mogelijk van. Een lekker makkelijk recept voor groene kool is deze versie van orik arik. Geen idee wat het betekent maar ooit kreeg N(euro)otje het recept van een mevrouw die van lekker eten hield. N(euro)otje houdt wel van het gebruik van kruiden dus ze paste het recept aan. Tot grote tevredenheid van de rest in huis want er wordt regelmatig naar dit gerecht gevraagd.
  • snij de kool in reepjes
  • snij twee of drie uien in kleine stukjes
  • fruit de ui in (olijf)olie met 4 of 5 teentjes knoflook
  • voeg 1 theelepel gemberpoeder toe
  • doe daar 1 eetlepel koenjit bij
  • en anderhalve eetlepel kerrie djawa
  • laat de kruiden heel kort meebakken
  • reepjes kool erbij, flink peper erbij en eventueel nog wat olie of een scheutje water
  • de kool laten garen en slinken
  • als de kool gaar is, 3 of 4 geklutste eieren erdoorheen roeren en laten stollen
  • indien nodig op smaak maken met zout
  • lekker met rijst
Eet smakelijk!

Een aardig blog, vooral vind ik door de aandacht aan de No Impact Week.
Dus... als je zo nu en dan even tijd hebt... en je verveelt je (wat ik me niet kan voorstellen, maar goed...) dan kun je hier een kijkje nemen.
Ik zal de consuminderblogs aan de zijkant zetten, zodat ze gemakkelijk aan te klikken zijn..
.

20/03/2013

Zuinig aan

.
Zo nu en dan zal ik een weblog laten zien, dat ons laat zien, hoe je op een beetje aardige manier kunt consuminderen.
Vandaag is aan de beurt:

Zuinig aan (*klik*)

Dit weblog is van iemand, die nogal een groot pensioengat heeft en daardoor nogal krap zou kunnen komen te zitten. Zij heeft het roer omgegooid om zonder geldzorgen te zitten.
Het is iemand die niet zegt: zo móet je het doen, maar zo doe ík het.



Het weblog geeft veel tips. Zoals hier eentje voor de vleeseters onder u:


“Eet vaker als alternatief voor vlees een eitje of peulvruchten. Peulvruchten zijn heel eiwitrijk, goedkoop en supergezond.
Halveer in recepten de hoeveelheid vlees en voeg extra groenten toe. Prei kun je bijvoorbeeld vaker kiezen: goedkoop en boordevol vitaminen, mineralen en gezonde vezels. Goed te combineren met Oosters eten, in soepen en pasta’s" 

Wat ik mooi vind, is iets, wat ik ook dagelijks doe: dankbaar zijn voor alle goede dingen die in je leven gebeuren.
Als je even naar beneden scrolt op het weblog, dan kom je bij 12 maart een hele lijst tegen, waar "Zuinigaan" tevreden over is.
Kijk maar eens naar die lijst...

Bovenaan kun je klikken op bezuinigingstips en dan krijg je me een lijst! Ja... heel lang.
Pik daar maar de dingen uit, die voor jou van toepassing kunnen zijn.

En aan de linkerkant een hele lange lijst van blogs, die "Zuinigaan" volgt in verband met zuinig aan doen...
Ook heel handig... vooral als je geen geduld hebt om tot de volgende week te wachten, dat ik er weer een weblog uitlicht.

Deze ziet er mooi uit en geeft echt waardevolle tips.
Aan te bevelen!
.

06/03/2013

No Impact Week

.
Iedereen is wel een beetje bezig om op de een of andere manier zuinig aan te doen.
Ik dus ook.
Ik ben dan ook geabonneerd op het blad "GENOEG"
Een toptijdschrift boordevol tips om te consuminderen.
Vroeger heette  "GENOEG" de Vrekkenkrant, maar daar is men toch maar van af gestapt, vanwege de onvriendelijke uitstraling van het woord "vrek".



Maar goed... dit alles heeft mij op een idee gebracht om zo nu en dan een leuke site in het zonnetje te zetten, die gericht is op consuminderen.

En ik begin met een projekt, dat volgende week van 10 tm 17 maart gaat starten! Dan kun je je alvast voorbereiden!



(Elk jaar één week No Impact!)

"No Impact Week" oftewel de week van extra aandacht voor duurzaamheid.

In deze week gaan we kijken en ons gedrag aanpassen op het gebied van consumeren, afval, voedsel, energie en water.
Ik vind het wel spannend om te kijken hoe ik (nog) meer kan consuminderen!

De site van deze week is dus: NoImpactWeek 
waarin je alles leest en leert over het hoe en het wat van de No Impact Week.
Je kunt een handleiding toegestuurd krijgen als je mee doet met dit spannende evenement.
Ik heb 'm al aangevraagd en kan me dus al een beetje voorbereiden door me in te lezen.  Ik vind het een hele uitdaging!
Allereerst zie ik al staan: Koop deze week niets nieuws. Dat is voor mij geen enkel probleem. En voor jou?




Ik zou het fijn vinden als jij die handleiding ook wilt downloaden en wilt mee doen met de No Impact Week.

Ik hou jullie volgende week van dag tot dag op de hoogte...