Showing posts with label wordfeud. Show all posts
Showing posts with label wordfeud. Show all posts

14/02/2014

De kwelgeest...

.
Sinds ik een i-Pad heb speel ik wordfeud.
Het is scrabbelen, maar dan op je i-Pad.
Ik scrabbel met een groepje van het koor, maar ook met een enkele "vreemdeling".
Zo is daar Eddy.
Hij is Vlaming, dus dan weet je het wel: KEIGOED in taal!
Ik verlies bijna altijd van hem. Ik heb 7 keer van hem gewonnen en hij 22 keer van mij!!

Kijk eens naar dit resultaat... Eddy wint hier met 693 punten!! En ik had een miserabele 228...


Je kunt goed zien, wat Eddy gelegd heeft. 
Mooie woorden, zoals:  benzeen en remnaaf. Nochtans vind ik ook een mooi woord...
Maar het mooiste vond ik toch: AARDSPIN.

Hoe kóm je er op?! AARDSPIN!
Ik heb het woord natuurlijk meteen opgezocht.
En ik heb gezien, dat een aardspin een kleine kwelgeest (klik) is.
Nou... ik kan je wel vertellen: ons Eddy is geen kleine, maar een grote kwelgeest!


Dit plaatje vond ik op het internet. Een kaart van toen je nog de Kongo had. 
Ja... dat was van België. Dus ik snap nu wel, waar ons Eddy het woord vandaan heeft.
Maar ... ohohoh ... wat kan die man scrabbelen. En gewoon tussen het koken door, want hij is kok! 





30/04/2012

WORDFEUD

.
Ik doe graag spelletjes. Dat heb ik nog van vroeger. We hadden geen TV en er werden vaak spelletjes gespeeld. 
Elke avond deden we in ieder geval een potje scrabbelen met mijn moeder, want die was steeds bezig om haar Nederlands op te vijzelen en wij mochten haar daarbij helpen.
Ze speelde altijd met een woordenboek ernaast om te checken of het woord dat ze bedacht had wel goed was.
Ik ben gek op scrabble. Maar helaas... Henry niet. Die speelt liever rummikub en nog liever schaakt hij. Maar ja... schaken ... daar ben ik helemaal niet goed in. Rummikub gaat wel aardig maar zo af en toe wil ik wel eens wat anders spelen...

(uit een krant van 1954)

Nu heb ik sinds een paar maanden een i-Pad en daarmee kun je een spel doen, dat heet wordfeud.
Dat lijkt heel erg op scrabbelen. Je krijgt 7 letters en moet proberen een woord aan te leggen met zo hoog mogelijke score.


Het kwam allemaal door één van de koorleden. Die had zo'n ding gekocht en was met jan en alleman aan het scrabbelen (we noemen het geen wordfeuden) en voor we het wisten had de een na de ander een i-Pad en waren we allemaal met elkaar aan het scrabbelen. En een lol dat we er mee hebben!
Je kunt, wanneer je maar wilt je woordje leggen. Je mag er heel lang over doen of heel kort, wat je maar wilt. In het programma is een soort van nakijkfunctie ingebouwd, zodat je nooit hoeft te twijfelen. Een woord is goed of niet goed. Zo simpel is dat...
Tegelijkertijd kun je met elkaar chatten, wat soms heel veel hilariteit geeft.
En wat ik ook leuk vind: ik kan met mijn nichtje in Australië spelen! 

Maar ja... heel eerlijk gezegd... ik verlang wel eens terug naar het gewone scrabblebord met een plankje, waar je letters opstaan. Het geluid van die steentjes en de geur van het bord, waar al die mooie woorden op liggen...


.