29/06/2017

Dubbeleworststeeg

.
Laatst liep ik met mijn verloofde door Mokum.
Ja, dat gebeurt eigenlijk regelmatig, want hij woont daar namelijk, vlak bij de Oosterkerk. 
We fietsen vaak naar de Lindenmarkt of naar één of ander evenement of op zoek naar iets moois en meestal op zoek naar een lekker koffietentje.

Ineens zag ik dit bordje, héél hoog:


Ik moest meteen denken aan die opmerking die ik eens hoorde: "Ik was zo trots als een aap met 7 lullen!"
De Dubbeleworststeeg... in Mokum.
Waarschijnlijk zat er gewoon ooit een slager, die dubbele worsten maakte. Kan best.


Er staan huizen, die meer dan 400 jaar oud zijn. Méér dan 400 jaar!
Op Funda lees ik dat Dubbeleworststeeg nummer 2 verkocht is voor 1.850.000 euro!
Of je een emmer leeg gooit...
Nou ben ik nog even verder gaan googelen en wat blijkt? Helemaal geen slager!
De steeg is vernoemd naar een vroegere voorname bewoner: Lourens Dubbelworst.
Die woonde daar en stierf er in 1672.
Waarom hij Dubbelworst heet? Geen idee.
Het naambordje hangt idioot hoog en dat is... om te voorkomen dat het gepikt wordt!


Leuk om een beetje buiten het toeristengewoel om een gekke steeg te ontdekken...

(De laatste foto is van internet geplukt, de eerste 2 heb ik zelf gemaakt)





8 comments:

Lutje said...

eigenlijk spijtig dat tegenwoordig alles moet voorzien zijn op diefstal, het zou zoveel mooier zijn moest het gewoon zijn.
Maar gelukkig kijk jij af en toe omhoog ;-)
Eén @->- voor jou

Marjolijn. said...

Mokum blijft bijzonder...!
Mooie dag vandaag.

Bertiebo said...

Hahaha, misschien was hij toch slager en had toen iedereen van Napoleon een achternaam moest verzinnen, net een dubbele worst gemaakt.
'Ja nu even niet', zei hij tegen zo'n franse ambtenaar die de namen op kwam nemen,'Je ziet toch dat ik bezig ben met een dubbele worst'. Waarop de ambtenaar die geen Nederlands verstond, noteerde: Dubbele worst.

די מריו said...

Ik ben ook bang dat dat bord inderdaad vaak gestolen zal worden als hij lager hangt. Kun je echt niets vinden van die dubbelworst.. toch vreemd, misschien weet de gemeente het.

Love As alwyas
Di Mario

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Ik ben hier precies een paar logjes achterop geraakt maar haal nu de schade in.
Wat een rare naam had die meneer! In Nederland vind je dat wel meer dergelijke enigmatische en soms hilarische namen hé. Ik vraag me nu af hoe hij er aan kwam, hopelijk niet door een lichamelijk kenmerk *wink, big smile*.

klaproos said...

whahaahha j zult zo heten:-) meneer dubbeleworst...
pfffffft:-)
daar krijg ik ineens rare gedachten bij :-)
erg voornaam klinkt het niet vind je ook niet :-)

erg leuk om dat te ontdekken, zo zie je maar weer, als je elkaar niet constant verliefd in den oogen loopt te turen, dan zie je nog eens wat :-)
whoehahaha.

dikke knuffel ook voor je verloofde als je hem ziet :-)

Sjoerd said...

Mooi verhaal, de huizen in dat steegje zijn zo te zien erg goed onderhouden.

Jelle Droeviger said...

Om de hoek woonde toen een Siamese Tweeling die regelmatig worst kwam kopen, en waarvoor de slager iets leuks had bedacht.

Jelle Droeviger.