07/06/2017

Kungälv bij Göteborg

.
De volgende morgen slenteren we nog even door zonnig Jönköping. 
We gaan in elke stad altijd op zoek naar de bibliotheek, dus hier ook.
Ik koop er wat kaarten, omdat ik het vorige pakketje dat ik gekocht had onderweg ergens heb laten liggen (ook in een bieb trouwens)
Dit zijn hele leuke van dezelfde schilder als van Linnea: Lena Anderson.  Zij heeft nóg een figuurtje bedacht. Het heet Maja. En ze heeft er een heel alfabet omheen bedacht. Hier de L... Maja zit links en ze zoekt met haar vriendinnetjes Lavendel uit.
En dan vertrekken we richting Göteborg. Ons hotel is in Kungälv, een klein stadje zo'n 20 kilometer er vandaan en ook nu is de de weg er naar toe het belangrijkste.
Wij zijn echte koffieleuten, dus als de 11 in de klok is zoeken we een bakkertje voor een lekker bakkie. De meeste bakkers hier hebben ook een koffiehoek, waardoor het net lijkt alsof je in het dorpshuis komt. De bewoners komen hier gezellig leuten en brood halen en kletsen. Ik mag dat wel.
En het is een mooie gelegenheid om een beetje Zweeds te leren:
Hier staat: "Verkouden? Wij hebben honing, hoestmedicijn en keeltabletten..."
De taal is best grappig. Deze vind ik ook leuk:
"Het eten kan enige smet van liefde hebben"
Lief toch!
De reis gaat verder naar het hotel, waar we twee nachten blijven: Fars Hatt in Kungälv.
Een beetje oubollig hotel, maar erg gezellig en er is een grote salon, waar je de hele dag door zelf lekker koffie of thee of chocolademelk mag tappen... Vooral 's avonds is dat prettig, want de hotelkamer is klein en er zijn geen makkelijke stoelen.
Kungälv is een houten stadje. Kijk toch eens naar die mooi gekleurde huizen. Allemaal strak in de verf. Jammer dat hier net de zon niet scheen, anders ziet het er natuurlijk nóg mooier uit.





15 comments:

Lutje said...

ja, als de zon schijnt ziet het er zeker mooi uit, maar dat heeft je niet weerhouden om daar alles te gaan bekijken, en zo hoort het ook.
Eén @->- voor jou

Ineke Vogel said...

Ha Marlou, goedemorgen,

Wat een heerlijk nostalgisch plaatje weer.
En gelijk komen m'n boeken van schrijfster Margit Soderholm in gedachten,
die ik toch zeker een jaar of 10 geleden (of zelfs meer) voor het laatst heb gelezen.
Hoog tijd om weer opnieuw te beginnen.

En het oubollige hotelletje, ook leuk om meegemaakt te hebben. Het is later een aardige herinnering. 'Weet je nog, toen we daar... '

Tja, de zon maakt alles gezelliger hè. Maar evengoed is het een mooi plaatje; ik ben gek op die kleurig geverfde houten huisjes.

Tot morgen Marlou, fijne dag!

Ineke




Marjolijn. said...

Het ziet er allemaal gezellig uit...!
En dat zonnetje komt wel weer.
Fijne dag meis.

Bertiebo said...

Zo leuk dat je sommige teksten kan lezen. Lang niet alles en verstaan al helemaal niet. Ik word echt fan van Lena Anderson.

Jelle Droeviger said...

Reizen, kijken en zien, je laten verrassen, en geen gebaande paden volgen, dát is eigenlijk dus vakantie.

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Wat een leuk vervolg, je vergast ons niet alleen op mooie foto's maar ook nog op allerlei wetenswaardigheden waardoor je logjes een plezier worden om te lezen!
Hopelijk heb je de kaarten deze keer niet vergeten en zaten ze mee met je bagage tijdens je terugkeer hihi.

John said...

Ja, dat kan ik ook lezen. Dit lijkt nog een beetje op Deens, en dat begrijp ik ook erg goed.
Die koffiehoekjes zijn erg leuk ja. En handig als je zin hebt in een bakje.

די מריו said...

Ik kan er niets van lezen, maar gelukkig heb ik jou om te vertalen. Wat een mooie huisjes hebben ze daar. Koffiehoekjes, dat klinkt als muziek in mijn oren.

Love As always
Di Mario

Catherine Boone said...

Wat leuk om met jou mee te reizen door het onbekende. Naast foto's vertel je het ook zo goed. Ik heb ervan genoten

Sjoerd said...

Prachtig zoals jij alle herinneringen samenvat.

Jeanne said...

Leuk zo'n inkijkje in het Zweedse land te krijgen, heel sfeervol allemaal!

klaproos said...

ik vind het zonder zon al mooi :-) kan je nagaan:-)
lekker bakkie her en der, nou daar mag je me ook voor wakker maken hoor, heerlijk
ben nog erg blij met je kaart staat hier te pronken, duvels verwende mol ben ik :-)
aai laaik it vewwie motsj,
doe eens een oproep op een zweeds FB pagina over die kaarten, wie weet :-) hou je er een heel leuke vriendin aan over :-)
dat was wat hey.....

dikke knuffel, en een banjo tingel, want dat vind ik zo leuk :-)

Mirjam Kakelbont said...

Als de zon schijnt, ziet alles er mooier uit. Maar jullie zijn snel tevreden, geef het maar eerlijk toe (-:
Heerlijk land Zweden. Wij hebben ook een nacht in Jutteborrie overnacht. En we zijn er naar het pretpark Lysekyl geweest.
Ik ben helemaal verliefd op die houten huizen...Ik zie me daar wel wonen op m'n oude dag. Ga je met me mee, Kara Lou-Lou?
Dikke kus ♥

Petr@ said...

Ik krijg weer helemaal heimwee naar Zweden als ik jouw foto's zie en verhalen lees!

christiene said...

Ha Marlou ik heb in het zwart mee gereisd,en heb genoten
maar dat komt door dat je zo leuk verteld.
groetjes Christiene.