20/06/2017

Het toverwoord: meteen

.
Gisteren had ik het over het toverwoord: meteen. 
Omdat ik daar zelf meestal wel in geloof, aan meteen doen en niet dralen.
Ik kan natuurlijk ook heus wel heel erg dralen en dan heb ik later nergens meer zin in. 
Maar als ik iets meteen doe, dan ben ik er van af en dan ben ik tevreden.

Ik moet denken aan de Zwitserse psychiater Elisabeth Kübler-Ross.
Zij heeft een heleboel onderzoek gedaan naar de menselijke geest en heel veel geschreven.
Daarvan is iets mij bijgebleven.
Ze werkte in een psychatrische inrichting en het viel haar op, dat de mensen die daar woonden allemaal vreselijk rondliepen met de hele dag in hun pijama en ochtendjas en op sloffen en maar zaten te roken met ongekamde haren.
Ze zag dat de patiënten niet alleen depressief waren, maar er ook depressief uitzagen... je zou er depressief van worden enkel en alleen door er naar te kijken.
Zij heeft toen bewerkstelligd, dat de  patiënten 's morgens meteen na het opstaan zichzelf gingen wassen en aankleden. Zich opknapten. En de dag daardoor veel energieker begonnen...
Hoe is haar dat gelukt?
Simpel: ze kregen geen ontbijt, als ze nog in pijama waren.
En wat denk je? 
Gelukt! Iedereen, ja echt: iedereen ging zich meteen na het wakker worden en opstaan wassen en aankleden. Gewoon: meteen!
En het toverwoord hielp ook nog, dat is nog het mooiste. 
Men ging zich beter voelen.

Ik vind het mooi. Meteen... het toverwoord werkt! 

10 comments:

Marjolijn. said...

Dat werkt vaak wel het best, als je iets meteen doet..!
Keep it cool meis.

Lutje said...

daar moet je eigenlijk geen psycholoog voor zijn......
maar het is goed dat ze daar een regel van gemaakt heeft
Eén @->- voor jou

די מריו said...

Het werkt ook meteen en dat is het mooie eraan, je ziet meteen resultaat.

Love As Always
Di Mario

Sjoerd said...

Ik kan me daarbij wel wat voorstellen. Als ik wakker wordt sta ik op en ga me meteen wassen en aankleden en ook daarna pas ontbijten. Ik ben dan meteen klaar voor alles wat staat te gebeuren die dag...

Bertiebo said...

Wat goed, dat experiment. Ik ben niet depressief, maar wel erg tevreden als ik dingen gedaan hebben die moeten. Wat Sjoerd hierboven zegt: klaar voor alles wat staat te gebeuren

John said...

Ik ben geen uitsteller dus ik sta wel achter dit toverwoord. Sowieso, van uitstel komt vaak afstel en daar heeft niemand wat aan. Je hikt er dan tegen aan en krijgt steeds minder zin.
Nee, meteen is prima.

klaproos said...

ohhh wat slim gedaan met een zo'n woord, ja eten lokt mensen altijd wel,
ik heb nooit dat ik me niet aankleed.. heel vroeger wel eens een pyamadagje, maar ik ben daar geen mens voor,
sunshaain on my shoolders........ meeks me heppie loutje....
wat een lekker weertje,
we lof it,

xxx

Jelle Droeviger said...

Zal ik meteen reageren, bedacht ik zojuist, of zal ik eerst uit mijn pijama stappen, en me netjes aan kleden, en ontbijten, alvorens...
En inderdaad, het voelt een stuk opgewekter en energieker.
Pluk de dag, zeiden we hier op Terschelling al toen we de Batavieren hier wegjoegen.

Jelle Droeviger.

Mirjam Kakelbont said...

Ik ben in 2005 in de GGZ opgenomen. Had een zware depressie en wilde niet meer verder leven. Maar heb me iedere dag gewassen, aangekleed en opgemaakt. Dat vond de psychiater maar niets: ik droeg vrolijke kleding en "daarmee ontkende ik mijn eigen verdriet." Bizar hè? Uiteraard heb ik flink mijn kont tegen de krib gegooid.
De filosofie van dokter Ross is helaas niet overal doorgedrongen...
Meteen dingen doen is fijn. Het kan maar weer gebeurd zijn!
Dag lekkere troela (-: Positief mensch. Aan jou heeft de wereld wat ♥x♥x♥

gerdaYD said...

Fantastisch idee en het mooie ervan is dat het helpt! Als je fris de dag begint ben je vanzelf al wat minder depressief hé.