17/03/2009

MILAGROS

.


Een van Henry’s zussen heet Milagros. Dat betekent: wonderen…
Zij zingt in een band, die heet: Corrientes Cinco.
Eigenlijk is het woordje “band” niet helemaal goed.
Een tango ensemble is misschien beter. Of nóg beter: ORQUESTRA DE TANGOS ARGENTINOS.
Het zijn allemaal geschoolde musici, die schitterende muziek maken:
een pianist (Klaas van Dijk), een bassist (Tim Voordes), een bandeonist (Harry Dijkstra) en een violist (Christel Postma)
Als Milagros in Spanje zit (en dat is 2 x 3 maanden per jaar!!) dan speelt het orkest tango’s, Argentijnse tango’s. Zonder zang.
Maar als Milagros in het land is, dan worden de Argentijnse tango’s (veel van Astor Piazzola) gezongen, vurig en vol passie.



Zondag speelden ze in Havelte. Een klein dorp in Drenthe. In een mooi stoer Romaans kerkje.
Ik ben er geweest en heb er vol bewondering en af en toe met tranen in de ogen op de voorste rij gezeten en naar deze 5 geweldige musici geluisterd.


Milagros leidt elk lied in. Dan weet je tenminste waar het over gaat. Want ik mag dan wel Spaans aan het leren zijn, dat wil nog niet zeggen, dat ik het allemaal versta!
No sólo mi dolor vertaalt ze dan als:
Niet alleen maar mijn verdriet is het, waarover ik zing.
Mijn verdriet om het lijden van mijn geliefde.
Ons verdriet om de dood van een muzikant.
Uw verdriet om…





Maar ook tango’s met gewone en dwaze momenten van geluk en ontroering komen langs.
Zoals de Balada para un Loco (ballade voor een gek) Als Milagros dat zingt …
Ik heb er veel bewondering voor en ben dus een echte fan.
De concerten zijn het meest in het noorden van het land, omdat de 4 musici uit Groningen komen.
En dan Milagros: haar moeder kwam uit Sevilla en haar vader…………….
uit Groningen! Het verhaal van hun eerste ontmoeting vertelt ze voor het lied “Cuartito Azul” (het blauwe kamertje). Dan houd je het bijna niet droog…

PASSIE EN PLEZIER! Wat wil je nog meer in de deftige tango-salons op de Avenida Corrientes in Buenos Aires en in de Clemenskerk in Havelte...




.

9 comments:

Yvette said...

Je hebt wel genoten blijkt uit de liefde die door de woorden van je logje vandaag schijnt.

Anonymous said...

Buenos diás Marlou,
Wat bijzonder om dit concert bij te wonen en ook nog dat het familie van je is.
Weet je ook de volgende data"s van Corrientes Cinco in omgeving Groningen?
Dan kom ik ook luisteren als mijn diensten dat toelaten, lijkt mij geweldig!
Ben ik misschien ook weer wat gevordert met mijn spaans en snap ik weer ietsje meer van de taal.
Enne de werk woorden..praat mij er niet van..ik heb net een boek besteld..Spaanse werk woorden voor Dummies.
Ik denk maar zo de aanhouder wint, dus ik stamp nog maar ff door..
Un abrazo de Akky

Ibella said...

Dat klinkt heel goed en mooi.
Ook ons mag je het optreden wel doorgeven.
Ook hier is het mooi weer geworden, alleen ik had de wandeling al achter de rug. Geeft niet, ik ga op de fiets naar de stad, want ik moet mijn rijbewijs laten verlengen.
Fijne dag in de zon
Liefs Ibella

Anonymous said...

Blijkbaar toch echt de moeite. Ik geniet wel altijd van Spaanse muziek als ik op vakantie ben. Dat versterkt het vakantiegevoel.

Anonymous said...

He, gelukkig is er weer iets door je gepost. Ik vond het akelig stil op je weblog. En komen steeds meer reacties.

Anonymous said...

Hoi lieve meis,
Fijn dat je zo genoten hebt van je weekendje Drente, en ook van deze muziek, ja mooi is dit.
Hoop ook dat je vandaag genoten hebt, want volgens mij is het een stralende dag geweest. Weinig van mee gekregen vandaag, hopelijk morgen meer.
Liefs Marjolijn.

Anonymous said...

Ik mijn Dinnetje weer roepen, zodat die de tekens kon vertalen zodat ik kon verstaan wat jij getyped had. Het lezen en schrijven van de taal is helemaal een krim voor me. de שָׁ herken ik dan wel weer. Zover ben ik al. Over een maandje weer oefenen in spreken in het land zelf.

Love As Always
Di Mario

Anonymous said...

Blij dat je uitje naar Drenthe heerlijk voor je was!

The tango - they say - is a dance
Which it takes two to do.
So when there's three by chance,
One must say: too-da-loo!
© Jan Anthony

*wink, big smile*
Maar het oogt er een pràchtig ORQUESTRA DE TANGO’S ARGENTINOS uit!

Anonymous said...

Welkom thuis!

Kan U mij de weg naar Havelte vertellen?
Mooie foto reportage het moest iets dichter in de buurt zijn dan ging ik er even naar toe.