03/02/2011

ABC

.

Nee, nee… ik het nu niet over het abc hebben, maar over Het ABC, het Architectuur Centrum in Het Groot Heiligland 47 in Haarlem.
Ik had al eens laten vallen, dat ik geen gebruik meer ga maken van de vacature bij de gemeente Haarlemmerliede *klik*
Ik heb gewoon doorgezocht en iets gevonden waar ik heel veel plezier aan beleef: ik ben vrijwilliger geworden bij het Architectuur Centrum Haarlem, wat ook het ABC wordt genoemd.


Het ABC en het Historisch Museum zijn voordeurdelers van het gebouw waar zich vroeger de kraamkamers van het Elisabeths of Groote Gasthuis bevonden. In de zalen waar nu mooie, wisselende exposities geherbergd worden hebben tot de jaren 70 van de vorige eeuw heel wat kindertjes het eerste levenslicht gezien.
Vanaf 1989 zit er dus het ABC (mooie website...klik!)
Op dit moment is er onder andere een gave tentoonstelling van foto's over de Metro van Haarlem in Twilight Perspectief.
Fotografiegroep Zoem! heeft een aantal jaren lang bij de ochtendschemering plekken gefotografeerd, waar zij stations van de Metro van Haarlem hebben bedacht. Er komt helemaal geen metro, maak je geen zorgen, het is een fantasie, maar dat maakt het juist zo leuk!
Kijk... hier liggen de zogenaamde metrolijnen en de stations:


Hieronder zie je een paar van de lokaties voor die metrostations. Wat dacht je van een station midden op de Groote Markt?!
Natuurlijk zijn we naar de opening van de expositie geweest. Massa's mensen kwamen er op af... Zou Haarlem werkelijk een metro krijgen??



Mijn werk als vrijwilliger bestaat uit: ontvangen van de bezoekers bij de receptie, helpen met het opbouwen van de exposities, helpen bij de openingen en verkoop van boeken over architectuur. Vooral de boeken die over de architectuur in de diverse wijken in Haarlem gaan zijn erg in trek.
De volgende expositie in het kader van "Wijk te Kijk" wordt 20 februari geopend.
Een grote groep vrijwilligers is de Haarlemse wijk Schalkwijk ingetrokken en heeft de enorme verscheidenheid aan architecturen vastgelegd. Knipsels werden gelezen, maquettes gebouwd.
Ik ben er erg benieuwd naar. Schalkwijk wordt 50 jaar en ik denk, dat het heel leuk is om de expositie straks te gaan bewonderen...
Dus... als je in Haarlem bent... kom gerust even binnen in het ABC. De entree is gratis!


Het winkeltje...
En ik ben er eens in de twee weken op donderdagmiddag.

.



18 comments:

klaproos said...

wat leuk marlou,

dat lijkt me nou een héél gezellige tijdsbesteding voor jou:-)

en daar genieten wij vast zijdelings van mee:-)

xxx

Anne said...

schalkwijk 50 jaar!!
toen ik in haarlem woonde was het een relatief jonge wijk.
ik voel me even heel oud hahaha:))

maar wat leuk voor je.
het past ook bij je, denk ik:)

Han said...

Marlou daar lijk je nu precies de juiste dame voor, hartelijk, gastvrij en intelligent. Ik kom er toch wel 3 keer per jaar, maar zal het nu op de donderdagen gaan proberen te bezoeken. ;)

Sjoerd said...

Dat lijkt me een leuke job, het verdiend alleen niet zo goed.

Jelle Droeviger said...

Zoiets hebben we hier op het eiland niet, Marlou; voor architektuur dichtbij moet ik naar Leeuwarden.

Als ik ooit eens naar het Haarlemse ABC kom, dan ga ik op donderdag; dan heb ik 50% kans om door een top-medewerker te worden ontvangen.

Jelle Droeviger.

Marjolijn said...

Dat is jouw op het lijf geschreven.
Leuk hoor..!!
Fijne vrijdag en op naar een heerlijk weekend.

Lutje said...

Vrijwilligerswerk is altijd leuk ,zeker als je zoiets kan doen....

LUC said...

Dit is een heem prachtige vrijetijdsbesteding ! knap hoor!

John said...

Vrijwilligerswerk is helemaal top vind ik! Pluim voor je :D
Dit lijkt me nog eens een extra leuke vrijwilligersjob. Ik doe wat vrijwilligerswerk, en wil dat zelfs wat gaan uitbreiden.

gerdaYD said...

Ooo, dit is schitterend vrijwilligerswerk bij een initiatief dat beslist de moeite waard is lieve Marlou. Als we in de loop van dit jaar weer in Nederland geraken, komen we daar beslist eens langs, en jij speelt dan gids hé?
OT: Spiegelogie... wat een mooi woord heb je nu weer uitgevonden! Ik ben er blij mee, en heb het dan ook in mijn woordenboek geschreven!
Maak er een fijne aanloopdag naar het weekend van hé, je zal weer samen met je Henry allerlei avonturen beleven. In de eerste plaats... de LIEFDE!

Fluitenkruid said...

Dit is toch veel leuker Marlou! Ik kom zeker eens bij je ABC-en en ook een keertje op de thee :-p

Anonymous said...

Marlou,

Ik wens je heel veel plezier bij ABC!
Ze boffen daar maar met jou...(A)

Groetjes,
Cobie

Ineke said...

Ha Marlou, goedemorgen!

Ja, dit lijkt me leuk!
En je kunt het zelfs lopend af.
Gezellig in de binnenstad van Haarlem, ja, écht leuk!

Want Halfweg, hoe moet je er geraken in de winter, als er sneeuw ligt, of het ijzelt? Brrrrr.

Dagdag Marlouke, een heel fijn weekend gewenst!
Liefs, Ineke

Annet said...

Het aantal bezoekers zal wel stijgen nu....
Lijkt me een heel leuk baantje...

Zo'n stad als Haarlem....met dat mooie park....Haarlemmer Hout toch?

Vanmiddag ga ik even naar de Zeeduizend in Gieten, Gieten: waarvan de nieuwe rotonde groter is dan het durpje......en waar zoveel authentieks verdwenen is om plaats te maken voor luxe flats...

yech...

Lieve regengroet van Annet

Lutje said...

een leuke zaterdag :o)

gerdaYD said...

Jij bent nù aan een ongetwijfeld schitterend weekend begonnen, samen met je Henry. Althans, dat hóóp ik zo voor jou en duim daar ook voor lieve Marlou. Ik zie je maandag weer denk ik, helemaal uitgerust én met een nieuwe kooktip! *wink, big smile*

Leibele said...

Mocht ik weer eens in Haarlem koen dan zal ik je er ehen bezoekje brengen

Di Mario said...

Je moet er nog maar eens een mooie log over maken, want haarlem is me net iets te ver fietsen. Helemaal met mijn prinses achterop.

Love As Always
Di Mario