Showing posts with label Architectuur Centrum Haarlem. Show all posts
Showing posts with label Architectuur Centrum Haarlem. Show all posts

13/04/2015

De Olifant 2015

.
Toen ik in afgelopen december tijdens het  kerstdiner voor de vrijwilligers van het ABC (het architectuurcentrum in Haarlem) een liedje zong, waarin in het refrein de regel: "Tijd voor de Olifant" voorkomt, had ik niet kunnen voorspellen, dat mìjn directeur, Gabriël Verheggen genomineerd is voor deze grote Haarlemse kunst- en cultuurprijs!


Zaterdag belde Gabriël mij persoonlijk op, om dit te melden.
Om te vertellen, dat hij genomineerd is voor deze belangrijke prijs.
Er zijn vijf genomineerden, die alle vijf een bijzondere bijdrage hebben geleverd voor het cultuurklimaat van Haarlem.
Dat gaat een strijd tot en met worden.
Maar ik hoop natuurlijk, dat mijn directeur "De Olifant 2015" wint!! 
Dat snap je zeker wel...


Daarom nodig ik je uit, om met me mee te stemmen!
Hij verdient deze prijs omdat hij zo een enthousiaste, drijvende kracht is achter het functioneren van het architectuurcentrum...

In de krant van zaterdag: "Een groot stimulator van de dialoog tussen beleidsmakers, ontwikkelaars, architecten en bouwers in Haarlem, en de mensen die in de stad wonen en werken."

Klik om mee te stemmen op:  De Olifant 2015
Op 18 mei weten we meer!


Gabriel Verheggen, directeur van het Architectuur Centrum Haarlem. 



10/03/2015

Het Melkhuisje

.
Dwars door Haarlem stroomt het mooie Spaarne...
En over dat mooie Spaarne zijn zo'n 10 bruggen gebouwd.
Elke brug heeft zijn eigen naam (bijv. De Verfroller) en... zijn eigen brugwachtershuisje.

Een tijdje geleden moest de Melkbrug een nieuw brugwachtershuisje. Er is een wedstrijd bedacht, het publiek mocht stemmen en...
Architect Marjolijn van Eig heeft het winnende ontwerp gemaakt.
En tevens nieuwe naam bedacht: Het Melkhuisje.


Hier staat ze op de Melkbrug met nog het oude brugwachtershuisje op de achtergrond. Dat moest nodig vervangen worden, dat zie je misschien wel.

Enfin...
Het oude huisje is gesloopt en het nieuwe van van Eig is in de maak.
Ik ga er iedere week even langs om te kijken hoe het werk vordert.

Hier alvast twee foto's:


(06-02-2015)


(06-03-2015)

Ik hou jullie op de hoogte van de bouw van dit eigenzinnige Melkhuisje.
Zo moet het gaan worden:



Best eigenzinnig, toch?

28/11/2014

De laatste dag alweer!

.
De laatste dag alweer van de November Geefmaand.
Er is heel veel gegeven en heel veel gekregen. Meer dan 200 mensen hebben aan deze maand meegedaan. En het gaf veel voldoening!

Niet alleen ik, maar ook "mijn" ABC (Het Architectuurcentrum van Haarlem) heeft wat gekregen...
Onze directeur Gabriël mocht iets in ontvangst nemen, kijk eens:


Dozen vol Lego! Maquettes van de firma Hosper, die de lego aan het ABC schonk!
In totaal 60.000 stukjes!!
Gigantisch veel!




De maquettes zijn door medewerkers van het ABC uit elkaar gehaald en nu kunnen in de schoolvakanties vooral kinderen mooie dingen gaan bouwen!


Zo zie je maar weer: geven is leuk, maar krijgen ook!
Volgend jaar doe ik weer mee aan de www.geefmaand.com
Zeker weten!

26/06/2014

Eh, help! Brand... de zeemeermin...

.
In het (klik) ABC, het architectuurcentrum in Haarlem, waar ik als vrijwilliger werk, was een expositie van een jonge kunstenaar, die prachtige fotoos had hangen en... drie 3-D sculpturen had staan.
Ze zijn zo mooi... je smelt als je ze ziet. Kijk eens naar de Zonnende Zeemeermin met op de achtergrond een portret van haar.
Ze is klein: slechts 30 cm lang en 20 cm breed.
Ik heb er een meetlat bij gelegd, maar die ligt daar normaal natuurlijk niet.


De kunstenaar heet Eric van Straaten (klik) en hij heeft deze drie ontroerend mooie beelden ter ere van de Haarlemse stripdagen op een heel groot, hoog houten bouwsel gezet...


Dat bouwsel is 1.22 meter hoog en 2.44 breed en 2.44 diep. Een mooi geheel om de kunstwerken op te exposeren...
Tijdens één van de stripdagen zijn er wel 180 bezoekers geteld. 
Willem, één van onze vrijwilligers leidt wat mensen rond en vertelt het een en ander over architectuur en ineens........

Hij kijkt de zaal in, waar de zeemeermin hoort te liggen........ en ziet, dat haar plek leeg is!
DE ZONNENDE ZEEMEERMIN WEG!!!
En hij roept: "Eh..., help! Brand... de zeemeermin is weg!!!"

Het hele ABC in rep en roer.
Rondrennende mensen (de Zeemeermin is niet alleen mooi, maar ook heel duur!!) in tassen kijken, links rechts, wie oh wie... tot... pffffft... gelukkig... iemand heeft haar meegenomen, maar is zo geschrokken van het tumult dat hij (kan ook een zij zijn) het mooie meisje op de grond in zaal 1 heeft gedumpt...
Daar ligt ze. Kwetsbaar, maar onbeschadigd en ligt licht-glimlachend met haar mooie tengere lijfje... op de grond. Maar ze is er!!
Opgelucht wordt ze weer op het bouwsel gezet en zó ver naar het midden geduwd, dat je er niet mee bij kunt. Of je moet zo gek zijn om er op te klimmen...

Ik moet er niet aan denken... onze kleine zeemeermin...

Hier nog de twee andere 3-D skulpturen... Heel mooi werk!
Onderin zie je nog het kleine koppetje van... de Zonnende Zeemeermin...



Kijk nog even, echt de moeite waard, naar meer werk van Eric van Straaten: Digitaal Beeldhouwer

10/09/2012

Wie denkt er nu al aan...

.
Bij het architectuurcentrum, waar ik vrijwilliger ben... (het ABC...klik) worden we eind dit jaar weer verwend met een diner. Een aantal vrijwilligers gaat dan voor ons koken en wij eten dat allemaal vrijwillig op.
Altijd een heel leuk én lekker feest, ook omdat je iedereen dan weer eens spreekt!

Nu ben ik gevraagd om een kerstverhaal voor te lezen/dragen. Omdat ik zo goed kan toneelspelen. Ahum...

... een vraag aan jullie, lieve lezers:

Heeft één van jullie voor mij een verhaal, dat ik dan kan voorlezen?

Niet al te lang, een minuutje of vijf. Anders worden ze ongeduldig, want lang luisteren is moeilijk, zeker op een dinertje.
Mensen willen gewoon lekker eten en kwekken.  Ik zoek dus een kort verhaal.
Zoek je voor me mee? In boekjes en hoekjes? Jajaja, je doet het, ik zie je al opstaan...



Dan heb ik nu als  kadootje voor jullie een piepklein verhaaltje voor jullie van Theodoor Holman:

Man (50):

"Ik heb weleens iets leuks met kerstmis meegemaakt, ja. Ongeveer 20 jaar geleden... Ik ging mijn moeder met de auto halen, want die zou bij ons komen eten. Nou, ik kom bij m'n moeder - die was achter in de 60 op dat moment.
Zit er een kerstman bij haar in d'r flat. Nou ja, leuk.
Ik zeg: "dag kerstman", hij zegt: "dag meneer". En verder zegt die man niks.
Ik zeg tegen m'n moeder: "mam, we moeten naar Elly en de kinderen".
"Is goed", zegt m'n moeder.
Ze zegt tegen de kerstman: "doe jij ook je jas aan, want anders vat je kou".
Dus ik zeg: "moet ik soms de kerstman ergens heen brengen?"
Zegt mijn moeder: "ja, naar jullie huis. Hij eet mee, want hij is mijn nieuwe vriend!"


Zoooo.... en nu gaan jullie voor mij kerstverhaaltjes zoeken. Ik wil bergen verhaaltjes om goed voor de dag te komen!

Je kunt ze sturen naar: villaeduard@hetnet.nl
Dank je wel!!



03/02/2011

ABC

.

Nee, nee… ik het nu niet over het abc hebben, maar over Het ABC, het Architectuur Centrum in Het Groot Heiligland 47 in Haarlem.
Ik had al eens laten vallen, dat ik geen gebruik meer ga maken van de vacature bij de gemeente Haarlemmerliede *klik*
Ik heb gewoon doorgezocht en iets gevonden waar ik heel veel plezier aan beleef: ik ben vrijwilliger geworden bij het Architectuur Centrum Haarlem, wat ook het ABC wordt genoemd.


Het ABC en het Historisch Museum zijn voordeurdelers van het gebouw waar zich vroeger de kraamkamers van het Elisabeths of Groote Gasthuis bevonden. In de zalen waar nu mooie, wisselende exposities geherbergd worden hebben tot de jaren 70 van de vorige eeuw heel wat kindertjes het eerste levenslicht gezien.
Vanaf 1989 zit er dus het ABC (mooie website...klik!)
Op dit moment is er onder andere een gave tentoonstelling van foto's over de Metro van Haarlem in Twilight Perspectief.
Fotografiegroep Zoem! heeft een aantal jaren lang bij de ochtendschemering plekken gefotografeerd, waar zij stations van de Metro van Haarlem hebben bedacht. Er komt helemaal geen metro, maak je geen zorgen, het is een fantasie, maar dat maakt het juist zo leuk!
Kijk... hier liggen de zogenaamde metrolijnen en de stations:


Hieronder zie je een paar van de lokaties voor die metrostations. Wat dacht je van een station midden op de Groote Markt?!
Natuurlijk zijn we naar de opening van de expositie geweest. Massa's mensen kwamen er op af... Zou Haarlem werkelijk een metro krijgen??



Mijn werk als vrijwilliger bestaat uit: ontvangen van de bezoekers bij de receptie, helpen met het opbouwen van de exposities, helpen bij de openingen en verkoop van boeken over architectuur. Vooral de boeken die over de architectuur in de diverse wijken in Haarlem gaan zijn erg in trek.
De volgende expositie in het kader van "Wijk te Kijk" wordt 20 februari geopend.
Een grote groep vrijwilligers is de Haarlemse wijk Schalkwijk ingetrokken en heeft de enorme verscheidenheid aan architecturen vastgelegd. Knipsels werden gelezen, maquettes gebouwd.
Ik ben er erg benieuwd naar. Schalkwijk wordt 50 jaar en ik denk, dat het heel leuk is om de expositie straks te gaan bewonderen...
Dus... als je in Haarlem bent... kom gerust even binnen in het ABC. De entree is gratis!


Het winkeltje...
En ik ben er eens in de twee weken op donderdagmiddag.

.