06/07/2011

Les femmes du 6eme etage

Vorige week heb ik een hele fijne “voel-goed-film” gezien: Les femmes du 6eme étage.
Een van de hoofdrollen wordt gespeeld door Fabrice Luchine, die ik al eerder heb zien spelen in “Potiche” en daarin een ontzettend vreselijke etterbak speelt. En nu… hoe grappig: een hele lieve, maar ietwat saaie en burgerlijke man. Erg goed gespeeld door Luchine.


De film speelt zich af in de  jaren 60 in buitengewoon deftig Parijs. Grote huizen met beneden een conciërgewoning en helemaal boven op zolder de meidenkamers.
In zo’n huis woont de rijke monsieur Joubert met zijn verwende vrouw…
Als ze een nieuwe werkster krijgen: de mooie Spaanse Maria, verandert hun leven totaal. Maria is temperamentvol en eerlijk en werkt loeihard en laat haar baas kennis maken met de Spaanse vrouwen van de zesde verdieping.


Monsieur Joubert trekt zich het lot aan van de Spaanse bediendes. Zij wonen daar op die koude zolder zonder stromend water en verwarming en met een eeuwig verstopte wc.
Hij leert er het echte leven kennen en bloeit helemaal op van de Spaanse muziek en de lekkere paellas.
Hij leert er plezier te hebben en geniet, als hij de leegte van zijn burgerlijke bestaan, zonder kraak of smaak, achter zich laat…

Mevrouw Joubert houdt zich voornamelijk bezig met winkelen en roddelen met vriendinnen en zij snapt natuurlijk helemaal niets van het veranderende gedrag van haar echtgenoot.
Als ze denkt, dat hij een verhouding heeft met een steenrijke Parijse mannenverslindster stuurt ze hem de deur uit en dan neemt hij zijn intrek op de zesde etage in de rommelkamer, waar hij voor het eerst van zijn leven “op zich zelf” woont en gelukkig is en op en top geniet van het leven.
Het einde zal ik niet verklappen, maar als je weet dat het een “voel-goed-film” is, zul je vast wel een idee hebben! Een aanrader, je komt er blij en lachend vandaan!


.

11 comments:

Di Mario said...

Ik denk dat dit wel wat voor Dinnetje is, die houdt wel van voel goed films. Maar ehhhh, ze krijgt toch niet de neiging om mij dan het huis te knikkeren.. Want dan zeg ik niets tegen haar over die film hoor.

Love As Always
Di Mario

klaproos said...

heerlijke film lijkt me dat marlou, en als ik dat plaatje van die picknickers zie ben ik al vertrokken weet je,
ziet er super uit, en ik zal hem dan ook in de gaten gaan houden, wie weet wie weet :-)


dag lieve schat, slaap lekker en droom van misjeu anrie:-)

bonsjoer, en bonwie:-)

xxx

Sjoerd said...

Jammer dat ik de taal niet meester ben...

Jelle Droeviger said...

Mooi verhaal, die film, Marlou.! Het lijkt me wel wat om met mijn oude moeder te gaan zien.

Ik moet alleen zo een eind reizen, van het eiland af. Wellicht kan ik 'm op DVD aanschaffen.

Jelle Droeviger.

Anne said...

in de jaren 60 kwamen hier ook veel spaanse vrouwen werken.
de kamermeisjes in het kurhaus in scheveningen waren ook veelal spaans:))

Marjolijn said...

Jij had dus een heerlijk dagje.
Altijd fijn om een mooie film te zien.

Fijne donderdag vandaag.

John said...

voel-goed films zijn erg belangrijk. Af en toe moet je er gewoon een kijken, want altijd actie en andere onheilfilms werken op je geest.
ALs ik deze titel tegenkom, zal ik hem zeker meenemen!

Fluitenkruid said...

Ik ben dol op dit soort films, hij gaat op mijn lijstje!
Lieve groetjes en een dikke knuffel

Roosje said...

Oh wat leuk,

gisteren ben ik met Antoine naar de film gegaan - we zagen 'tree of life' beetje lange maar wel mooie film - en we zaten nog te twijfelen of we hierheen gingen.
Nu gaan we volgende week!

xxx

Annet said...

Voelt zeker goed Marlou..alleen al dat frans...

Van een filmhuis?

Au revoir Madame...

Bonsoir d'Annette

gerdaYD said...

Jij zou beslist filmrecensent moeten worden lieve Marlou, je kan altijd zo wervend over wat je gezien hebt schrijven. Als je teksten leest, krijg je gewoonweg zin om het ook allemaal eens te gaan bekijken!
Ik hoop dat jij een voel-goed dag tegemoet gaat, en straks een méér-dan-goed-voel weekend!