05/07/2011

De vlinder telt niet in maanden...



Al van kinds af aan ben ik gek op vlinders. Ken je Mijnheer Prikkebeen nog uit een van de eerste Nederlandse stripverhaaltjes? Die magere wonderlijke man die kapellen in zijn netje ving? Mooi woord vind ik dat: "kapellen"... terwijl het toch gewoon vlinders waren!


Hier is een mooie spreuk van Nobelprijswinnaar Rabindranath Tagore:


"De vlinder telt niet in maanden, doch in momenten en heeft tijd genoeg..."

In het Duits is dat:
"Der Schmetterling zählt keine Monate sondern Momente, und hat Zeit genug..."






En hier in het Engels:
"The butterfly counts not months but moments, and has time enough..."

Ohlala, in het Frans:
"Le papillon ne compte pas les ans mais les instants alors son bref temps lui suffit"






En in het vurige Spaans:
"La mariposa no cuenta meses sino momentos, y tiene tiempo suficiente"

Wist jij, dat een vlinder nooit bang is en daarom altijd gezellig om je heen blijft fladderen?! Kijk eens hoe een vlinder mijn neus als landingsbaan heeft uitgekozen en daar heel lang met mij zit te kletsen...




Zie hoe de vlinder daar rondfladdert.
Zijn vlerkjes schitteren als een veelkleurige bloem.
Zijn hartje is verliefd op de bloesem der kenari.
Zeker zoekt hij zijn welriekende geliefde.

(Multatuli: Max Havelaar)


Kleine Vos of gehakkelde Aurelia...
Hoe mooi zijn ze en hoe verschillend:




Schmetterling, butterfly, papillon of mariposa... 
Hoe je het ook zegt... een vlinder blijft een wonderlijk en licht geval, dat tot mijn verbeelding spreekt en waarin ik elfjes en lichtvoetige wezentjes zie!
Ik bedoel maar...




15 comments:

Anne said...

weet je, dat de vlindertuin hier in het dorp een van mijn rustpunten is, een plek om te mediteren ook.
zo mooi vol bloemen en vlinder en ik ben vaak de enige daar:))

klaproos said...

heerlijk marlou, het is zo heerlijk om vlinderkes om j eheen te hebben en te voelen,
ik zag vandaag m'n eerste kleien vuurvlinder
wat een sprookje,
ik geniet zo van ze, en ik begrijp ook waarom ze bij je komen zitten, ze voelen je goeie uitstraling:-)
heeeeeeeeerlijk
als ik een vlinderke was kwam ik ook op je neus zitten:-)

xxx

Di Mario said...

Vlinders zijn toch iets mysterieus. Ze fladderen zo lekker en lijken zich niets van de wereld om zich heen aan te trekken.

Love AsAlways
Di Mario

Marjolijn said...

Heerlijk die fladderaars zo om je heen, mooi zijn ze ook.
Fijne dag vandaag, met heel veel vlinders.

Sjoerd said...

Vlinders zijn hele mooie fladderende dingetjes. Ik mag ze wel...

John said...

Hier zitten altijd heel veel vlinders. SOms denk ik dat er meer rond vliegen op mijn erf dan er buiten, maar dat zl vast niet :D

merel said...

mooi vlinderlogje heb je ervan gemaakt .... en ja vlindertjes ze zijn steeds weer zo lieflijk mooi

fotohanvogel.blogspot.com said...

O daarom is je tuin ook zo'n prachtige bloemen zee, dan kan je al je vlinders ontvangen. Geniet van deze dag Marlou ook al lijkt hij minder mooi als die van gisteren, maar hij is nog ten einde dus wie weet.

Fluitenkruid said...

Wat een mooie uitspraak van Tagore,die gaat zo in het boekje.
En weer wat nieuwe woorden geleerd; kapellen en mariposa.
Heerlijke diertjes, ik zag ze gisteren ook al fladderen. Ik lok ze naar mijn tuin met heel veel vlinderstruiken vol nectar.
lieve groetjes

Jelle Droeviger said...

Wie zucht er níet, denkend aan vlinders en een mooie, bijna windstille zomerdag.?

Wie zou een vlinder willen belemmeren, tegenhouden, vangen.?

Om zo, schijnbaar, zorgeloos te kunnen fladderen en niets van tijd te weten...

Mooi verhaal, Marlou.!

Jelle Droeviger.

Ineke said...

Goedemorgen Marlou,

Ohhh, wat een prachtig onderwerp heb je voor vandaag op je weblog gekozen!
Ik ben gek op vlinders, ik vind ze lieflijk en echt sprookjesachtig!

O.T.: Het jonge katje hebben we bij haar broertjes en zusjes gelaten. Ze waren samen zo lief aan het spelen. We konden haar toch niet zomaar, abrupt, weghalen?!

Een fijne dag vandaag Marlou!

Dagdag, veel liefs van Ineke

gerdaYD said...

ooh ooh
When you love someone so deeply
They become your life
It's easy to succumb to overwhelming fears inside
Blindly I imagined I could
Keep you under glass
Now I understand to hold you
I must open up my hands and watch you rise
Chorus

Spread you wings and prepare to fly
For you have become a butterfly (Oooh)
Fly abandonedly into the sun
If you should return to me
We truly were meant to be, so spread your wings and fly
Butterfly

I have learned that beauty
Has to flourish in the light
Wild horses run unbridled
Or their spirit dies
You have given me the courage
To be all that I can
And I truly feel your heart will
Lead you back to me when you're
Ready to land
Chorus

Spread your wings and prepare to fly
For you have become a butterfly (Oooh)
Fly abandonedly into the sun
If you should return to me, we truly were meant to be
So spread your wings and fly (spread your wings and fly)
Butterfly (butterfly)
Bridge

I can't pretend these tears
Aren't overflowing steadily
I can't prevent this hurt from
Almost overtaking me
But I will stand and say goodbye (stand and say goodbye)
For you'll never be mine
Until you know the way it feels to fly
Chorus

Spread your wings and prepare to fly
For you have become a butterfly (Oooh)
Fly abandonedly into the sun (fly to the sun)
If you should return to me (I will know you're mine)
We truly were meant to be (spread your wings and fly)
So spread your wings and fly
Butterfly (my butterfly)
Chorus

Spread your wings and prepare to fly
For you have become a butterfly
Fly abandonedly into the sun
If you should return to me
We truly were meant to be (you and I)
So spread your wings and fly (spread your wings and fly)
Butterfly
So flutter through the sky
Butterfly
Fly
Spread your wings and fly
Butterfly.
© Mriah Carey

Bedankt voor de vlinders op dit mooie log lieve Marlou, ik neem ze vandaag, maar ook morgen met me mee!
Maak er een fladderend dagje van, vol zomerplezier!

Vlindernet said...

Dacht vanmorgen nog aan je meneer aapblijdrage...en moest lachen..

Kapelleles ja wat mooi...
Wat was ook weer de Kapellelesbaan?

Vanmiddag ga ik naar de vlinderstad (zo noemen ze Emmen)

Vanmorgen wiekten ze hier bij het paard (rouwmantels misschien)..
En ik dacht wat zijn ze toch bijzonder en tot de verbeelding sprekend....

Prikkebeen...mooi figuur:)

Liefs van zuster Ursula (zaten er maar vlindertjes op het toetsenbord/bloem) X

Annet said...

kapellekes dus....

kapellekus....

paco painter said...

Ben ook gek op vlinders