19/03/2015

Het tasje

.
Dat we drastisch moeten minderen met het produceren en gebruiken van plastic mag nu wel duidelijk zijn...
Ik gebruik zo min mogelijk, gooi nooit op straat en probeer altijd alternatieven te bedenken. En... ik raap elke dag één stuk plastic op en gooi het weg...

Daarom vond ik het zo leuk, toen ik vorige week een vriendin op de koffie had, dat die een plantje meebracht, niet in plastic verpakt, maar in een heel aparte tas.
Ze vertelde me, dat ze die uit een kringloopwinkel had en dat daar een hele stapel van die katoenen tasjes lagen. Gewoon gratis, voor de meeneem.
En wat blijkt:


Er is dus iemand, die van oude kussenslopen en ander soort lappen, tasjes naait, en ze her en der neerlegt. Zomaar...
Die iemand is Oukje de Kwaasteniet.
Ik ben natuurlijk meteen op haar blog gaan koekeloeren...
Dit is het: http://doemijmaaruiensoep.blogspot.nl/

Haha... grappige naam: doemijmaaruiensoep!

Dit natuurlijk als tegenhanger van de plasticsoep, die in onze oceanen drijft.
Inderdaad: doe mij maar uiensoep...
Van haar blog: "Zij hoeven mij niets te betalen voor de tasjes, onder de voorwaarde dat zij, op hun beurt, de tasjes ook weer gratis doorgeven aan klanten die geen eigen tas meehebben."


Wil je ook meedoen en een eigen tasje maken? Dan kun je hier het patroon zien:


Op de site van Oukje vind je een grotere foto. 
En als je daar even doorscrollt naar beneden dan kom je nog meer beregoeie ideeën tegen...
Klik straks maar eens op DMMU
Echt en puur!

Of zal ik een tas voor je maken?

Naschrift, mail van Oukje:

Beste Marlou,
Wat een fantastisch leuk en positief stukje!!! Ik voel me helemaal gevleid :-)))
Super als anderen nu ook (katoenen) tasje gaan maken. Zou heel mooi zijn als mijn initiatief weer wat verder wordt opgepikt en uitgevoerd... hoe minder plastic; hoe beter!
Nogmaals heel erg bedankt!
Fijne dag en groetjes,
Oukje.

13 comments:

Marjolijn. said...

Leuk, zo'n vrolijk linnen tasje..!
Toch ook veel beter dan een plastic tas...!
Gelukkig komen ook steeds meer winkels al met linnen tasjes.

Mooie dag vandaag.

Lutje said...

ik heb altijd herbruikbare tassen bij, een vriend van me heeft ook al jaren een blog met plastieksoep , dus....
maar zo eentje mag jij voor me naaien :o)

Wim said...

Fantastisch idee!!

Jelle Droeviger said...

Oukje wijst ons de weg.! En ze gééft, zonder winst-oogmerk.
Daarom:

Oukje de Kwaasteniet for President.!

Jelle Droeviger.

gerdaYD said...

Wat een fantastisch initiatief, dit is wel heel bijzonder in deze op eigen gewin gerichte maatschappij!
Van jou waren we het al gewoon dat jij geen enkel stukje plastic achter laat maar dat anderen daar ook aan denken is TOP. En nu maar stoppen met het oplaten van ballonnen bij elke gelegenheid, ook die vervuilen de natuur edoch, niemand staat daar bij stil hé.
Fijne dag nog lieve Marlou!

Fluitenkruid said...

Geweldig idee, ik ga straks eens kijken of ik nog wat oude sloopjes heb liggen. x

Jelle Droeviger said...

Delen is dus eigenlijk vermenigvuldigen.?

Jelle Droeviger.

klaproos said...

wat leuk loutje,
ja ik ben even wezen kijken ze doet het geweldig, daar kunnen we wallemaal een voorbeeld aan nemen zeg, toppie, we moeten de boodschap wél doorgeven natuurlijk:-)

https://www.facebook.com/groups/voorjouvanmij/?pnref=lhc

dit kwam ik tegen van de week,
ook zo heel erg leuk:-)

dag louleboule, heb het fijn vandaag

xxx

John said...

Ha Marlou,

Wat leuk :D Die tasjes.
Hier gebruiken we zelf geen plastic tassen en hebben genoeg normale tassen voor alles wat we willen doen.

IEts op straat gooien doen we ook niet.

Doei,

Annette said...

Ja dat is een goeie oplossing. En ik weigerde op m'n 18e al plastick tasjes!

Nu hoorde ik dat de lucht vol zit met plastick deeltjes en ook overal in het eten.

Veel weten is niet altijd leuk.
Maar ik doe net of ik dat niet gezien heb op tv.

Struisvogels te over.
Uit zelfbehoud.

Aggenebbis...

Smak! X

christiene said...

We gaan vrolijk de lente in
met al die bonte tasjes ....
dat krijgt zeker navolging
goed van jou het eerste zetje.....
En Marlou,samen zijn we van de uiltjes en vinden ze mooi!!
Groetjes Christiene.

mirjam kakelbont said...

Wat een vrolijk tasje! Hier wordt een mens hartstikke hebberig van.
Ik neem altijd mijn boodschappenmand mee, en in die mand heb ik nog een oude linnen tas liggen. In de achterbak van de auto heb ik standaard een boodschappenkrat en jute boodschappentassen liggen. Maar eerlijk is eerlijk: een fleurig kleurtje is leuker.
Een hartstikke leuk blog <3
Liefs en een knuffel van Kakelino

Albert y Mara fotoblog said...

Een uitstekend idee om al dat plastic te verminderen. Hier in Spanje nog steeds plastic zakken in de supermercado, alleen niet meer gratis, je moet er nu 3 Eurocent voor betalen. Meestal hebben wij onze eigen tas mee want al dat plastic is maar slecht voor het milieu. Salu2 Albert