15/11/2018

De kleurloze Tsukuru en zijn pelgrimsjaren

.
Op dit moment ben ik naar Lazar Berman aan het luisteren. Een pianist, die Pelgrimsjaren van Franz Liszt speelt.
Beetje droevige muziek, maar wel mooi...
En wat blijkt... de meeste mensen, die via YouTube naar deze muziek hebben geluisterd hebben daar allemaal gereageerd, omdat ze het boek: "De kleurloze Tsukuru en zijn pelgrimsjaren" van Haruki Murakami hebben gelezen. 
De hoofdpersoon Tsukuru krijgt een stapel elpees met daarop de cyclus "Pelgrimsjaren" van Liszt, gespeeld door Lazar Berman, zodoende.
Hier een paar van de honderden reacties:



Nu ben je natuurlijk nieuwsgierig...
Dit is het boek. Heel veel kleurtjes op de kaft.


En de inhoud in het kort: Tsukuru heet de kleurloze, omdat al zijn vrienden een kleur in hun naam hebben en hij niet.
Zo is daar Witje, de Blauwe, de Rooie en Zwartje. Een hecht vriendengroepje, dat alles samen doet. Maar plotseling, als ze ongeveer een jaar of 20 zijn, wordt Tsukuru uit de groep verstoten en verbannen.
Hij is er kapot van.
"Hoe meer hij er over nadacht, hoe minder Tsukuru ervan begreep..."

Pas na 16 jaar, als Tsukuru een vriendin heeft, die merkt dat er iets aan hem knaagt, komt de waarheid aan het licht...

De moraal van dit verhaal: heb je een probleem? Vat de koe dan meteen bij de horens en wacht niet 16 jaar (of langer) om het probleem de nek om te draaien.


 Haruki Murakami

Ben je nieuwsgierig en wil je het boek lezen? Het boek over liefde, vriendschap en verlies... Het verveelt geen moment!
Ik kan het je als E-boek opsturen... het is tenslotte november geef-maand.
Laat het maar weten!

Oh ja, hier is de muziek: Lazar Berman - Liszt

11 comments:

Lutje said...

mensen die veel lezen , die weten ook altijd veel, ik bewonder hen , maar zelf ben ik niet zo'n boekenlezer, wel korte teksten, dus ik gun het iemand anders, al lijkt het me heel interessant
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

De muziek ga ik zeker luisteren...!
Bedankt voor de tip en een mooie dag.

די מריו said...

bijzonder dat muziek en een boek zo bij elkaar komen. Ik ga de muziek binnenkort eens rustig op mijn gemak tot me laten komen.

Love As Alwyas
Di mario

Sjoerd said...

Hey marlou,
Ik wil het boek wel lezen, heb sinds kort een e-reader... Dan komt de muziek daarna vanzelf.

klaproos said...

bijzonder hé loutje, dat mensen zo lang met die last kunnen lopen op hun schouders,
ik denk dat veel ons daar wel wat van weet ...

ik zit de muziek te luiteren op You tube, maar idd, echt vrolijk maakt die me niet, ik draai 'm de nek om :-)

loutje...
geniet van je dagen, op z'n louiaans...
dat is een kleur die je weinig ziet :-) máár héél bijzonder

dikke knuffel van ons
xxx

John said...

Ha Marlou,
De muziek ga ik sowieso opzoeken, en het boek wil ik wel lezen. Het lijkt me een erg goed verhaal zoals je het samengevat.

Bertiebo said...

Inspirerend blogje, Marlou. Ik ga op zoek naar het boek (heb geen e-reader) en met de muziek begin ik straks vast. Dankjewel.

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Het lijkt me een heel interessant boek, helaas heb ik mijn reader aan mijn nicht cadeau gedaan maar als ik het in de winkel zie liggen zal ik het zeker kopen!

Jelle Droeviger said...

Daarom houden we zo van regenbogen...
.
Jelle Droeviger.

Hans said...

Heb wat geluisterd naar Lazar Berman op de piano, hij speelt wel vurig.
Muziek is een gevoel, dat maakt het zo speciaal.
Heel verstandig op problemen direct op te lossen, anders gaat het zich wreken. Hans

ot, beterschap voor je vriendin.

Yvette said...

geweldig,,