19/12/2019

Wie wat belooft...

.
Weet je nog... het deftige hondje, dat Thymo heet, met een h en een y?
En dat ik toen beloofde om het Kooikertje te fotograferen zodra ik het weer zou zien.
Gelukt!


Helaas niet echt een goeie scherpe foto, maar dit is Thymo dus, een mooi schoon hondje.
Ik zie 'm zo nu en dan op maandag, als ik een ander hondje uitlaat.
Thymo is een braaf hondje, dat vlak bij zijn baasje blijft lopen.
Weet je nog... die keurige meneer? 
Hij heeft een paars zakje voor de drolletjes: dat is overal verplicht in Haarlem en omstreken en natuurlijk ook daar bij het Bolwerk als je de hond uitlaat, dus dan heb je dat altijd bij je.

Dus dit is Thymo, het Kooikertje oftewel het hondje van Jan Steen, de beroemde schilder uit de 17de eeuw...
Het hondje staat op bijna al diens schilderijen en daarom wordt het "Het Hondje van Jan Steen" genoemd.
Ik had vroeger een tante, die hondjes van Jan Steen fokte. Zo'n 60 jaar geleden was dat. Eén ervan, Sammie, was kampioen van Nederland.
Net zo'n mooi hondje als Thymo met een h en een y...




16 comments:

Lutje said...

inderdaad een mooi hondje, en een nette baas, dat maakt indruk
* Een @->- voor jou.

די מריו said...

Wat een nette hond.. Ook de baas met hoed ziet er netjes uit.

Love as Always
Di mario

klaproos said...

:-) mooie belofte die je invulde loutje,
ja ze passen bij elkaar zo te zien,
leuk hoor,
en je tante.... wat gaaf, komt daar je hondenliefde vandaan?

een dikke woef woef, ( bedankt )
en een knuffel
xxx

John said...

Maar wat is nu een keurige heer? Ligt dat aan de kleding, an het gedrag? Ik vraag het me nu werkelijk af.
Je hebt je aan je belofte gehouden, Marlou :)

Karel said...

mogge Marlou
zeker een prachtige hond
of die meneer keurig is , ja ja , wie weet
ik neem je woord er voor
geniet de dag
groetjes

Edward McDunn said...

Wat een mooi hondje Marlou. John vraagt zich af wat een keurige heer is, wat dacht je van mij? Hahahaha! Mijn Moeder fokte vroeger ook hondjes, maar dan Poedels.

Rebbeltje ★ said...

Denk gelijk weer aan de kooiker hond van de buren maar die had niet zo'n sjieke naam die heette gewoon Karel grijnzzzz
Groetjes en fijne dag

Jan K. alias Afanja said...

Een deftig hondje en een keurige meneer, je kunt minder volk tegenkomen onderweg.
Zo'n hondje zou ik ook nog wel eens willen hebben :-)

MelodyK said...

Die zakjes ken ik... zie ze in de winkel wel liggen... en nee, ik heb ze niet in huis, gebruik ze toch niet want is hier niet nodig... Onze honden doen het daar waar het mag en al weet ik niet waarom maar alle honden die wij sinds de 1e in 1984 hadden draaien hun achterwerk in / onder de bosjes of gaan in een slootswal zitten.... goed voorbeeld doet goed volgen denk ik want onze logeehonden doen het ook ;-)

Kooikers... zijn wel leuk om te zien, zoals zoveel hondjes wel... wij hebben liever de grote en nee onaangelijnd zoals deze meneer, dat doen wij dan weer niet bij het uitlaten.

Sjoerd said...

`Dat is inderdaad een keurige meneer met een leuk hondje. Mij zegt het niets, zo'n kooiker.

Carla said...

Ja, mooi hondje Marlou en zo netjes van je dat baasje een stippel op zijn gezicht heeft. Het is toch niet toevallig een zoon van je tante? Mijn vrienden Ton en Anna zijn nu mede-eigenaar van een hondje dat lijkt op het hondje op de foto, maar dan niet met wit, maar wel ras.

Ferrara said...

Meldoy denkt dat dit hondje onaangelijnd loopt. Maar ik zie toch echt een riem.
Goed dat je de man onherkenbaar hebt gemaakt. Ik vraag altijd of ik mag plaatsen en zet het er dan bij, met toestemming.

Bertiebo said...

En dan nog de kooiker van Willem de Zwijger die het leven van zijn baas redde en later stierf van verdriet toen Willem was vermoord en meeging in zijn graf. En onze eigen kooiker Mac, de liefste hond ooit

Hans said...

Thymo is zeker een mooie Kooiker, maar ik vind honden al snel erg mooi.
Hij heeft de kleuren van mijn vroegere Cavalier Spaniel Blenheim.
De baas is zorgzaam voor hem, zeker omdat hij een poepzakje draagt. Hans

miekequilt said...

Wat leuk dat Thymo en zijn baasje op de foto wilden. Een schattig hondje.

Staart said...

Een schilderijhondje! Prachtig beest.