04/03/2020

De Verleiders (Female)

.
Je kunt er nog nét even naar toe: vanavond en morgenavond in het Nieuwe De La Mar in Mokum: De Verleiders FEMALE...
Wow wow wow... wat een avond!
5 actrices, die in een fantastische voorstelling zo goed als alles op het gebied van gendergelijkheid tussen mannen en vrouwen aan de kaak stellen.



Mijn vriendin Jetteke had de voorstelling in de smiezen en vroeg of ik mee wilde.
Nou... ik ben overal voor te porren, dus we hadden in december al kaartjes! En helemaal vooraan ook nog voor in de Stadsschouwburg hier in Haarlem.
Nogmaals... nu nog twee dagen en dan houden ze er alweer mee op.


Wat een power, die vrouwen.
En wat geestig...
Ik vind altijd heel knap, om een best wel serieus onderwerp zo te brengen, dat je moet lachen en dat het dan beter tot je doordringt.

Heel ontroerend vond ik het ook soms trouwens, dan zaten de traantjes een beetje hoog.
Bijvoorbeeld toen Jelka van Houten "Er is een land waar vrouwen willen wonen" van feminist van het eerste uur Joke Smit zong...

De gezondheidszorg, die stevig op de korrel wordt genomen.
Het vrouwenlichaam... wie denkt er dat de clitoris maar 1 centimeter lang is?
Nou forget it! 10 centimeter lang... nooit geweten...


Aan het eind werden de onderwerpen nog even groot weergegeven...
Gelukkig heb ik er een foto van:


Kun je het niet goed lezen? Dan zijn dit de onderwerpen:

1.  De loonkloof tussen vrouwen en mannen moet worden gedicht
2.  Vrouwen en manen moeten allebei voor hun kind en naasten kunnen zorgen
3. Media en onderwijs moeten voor meisjes en jongens tot gelijke kansen leiden
4. Vrouwen moeten kunnen rekenen op goede gezondheidszorg
5. Evenveel vrouwen als mannen moeten besluitvormende posities bekleden
6. De overheid moet bij al haar beleid (huidig en nieuw) checken of dit anders    kan uitpakken voor mannen en vrouwen.

En denk jij: huh... feminist? Wat is een feminist? 
Dat is iemand vindt, dat vrouwen en mannen gelijke rechten hebben. Zo... die zit! Wij zijn gewoon allemaal feministen! 


Applaus voor deze vijf geweldige vrouwen!









15 comments:

די מריו said...

Ik denk dat ik niet ga halen die voorstelling. Maar qua gelijkheid zit het hier wel goed. er wordt niets op een weegschaaltje gelegd.

Love As always
Di mario

Lutje said...

ik doe dat eigenlijk nooit naar zoiets gaan, maar het lijkt me wel leuk,
dus ik dacht, ik ga ook eens kaartjes ergens van kopen, maar niks
je hebt dus geluk nog iets gezien te hebben
-Een @->- voor jou*

John said...

Naar de voorstelling gat me niet lukken, maar ben het helemaal met ze eens. Raar dat er nog steeds zoveel verschil is tussen mannen en vrouwen. EN tussen arm en rijk, Überhaubt tussen iedereen.

Bertiebo said...

Dat moet leuk geweest zijn, dat zie je zo. En die tekst van Joke Smit, die ken ik zowat uit mijn hoofd.

Karel said...

dat was dus lachen Marlou
nu dat is altijd goed , en een goede manier ook om serieuze zaken aan de kaak te stellen
wandel groet

Hilly Nicolay said...

Goed dat het op zo'n mooie manier gebracht wordt Marlou.
Dat er nog zoveel verschillen zijn in de wereld...:(

Heb een fijne dag.
Groetjes,
Hilly

klaproos said...

applaus voor deze powerdames Loutje,
ongelijkheid is altijd wel een issue...

van vroeger uit al... luisterde van de week naar een programma, zelfs in straatnamen is er ongelijkheid ...

daar komt verandering in door dit soort dames,
applaus
en voor jou... een dikke zoen
xxx

Karel said...

Hollum duurt nog ff hoor :)

Jelle Droeviger said...

Ja, een pracht tekst van Joke Smit.
En dan gezongen door Cobi Schreijer, mooi.!
Ik sta volledig achter die aktie-punten.
Vrouwen zullen moeten gaan staken om ze af te dwingen.
En dan niet om de helft vragen, maar 60 %.
NU.
.
Ik kreeg van mijn moeder een abonnement op OPZIJ, toen ik 39 was.
"Zo jongen," zei ze, "Ga maar eens lezen, daar wordt je beter van."
En ze had gelijk.

nicole orriens said...

Het klinkt als een interessante voorstelling, hoewel dit bij mij altijd wel de gedachte oproept dat er dan ook een quotum moet komen voor vuilnisvrouwen. Zo slecht hebben vrouwen het niet in Nederland....

vilterietje said...

Gelijkheid is een recht, geen luxe! Applaus voor de dames

Jan K. alias Afanja said...

Ik heb hier thuis al een powervrouw.
En tijdens mij fotokuiertjes heb ik er ook vaak eentje aan mijn zijde.
Da's eerst wel even genoeg. ;-)

Rebbeltje ★ said...

Ha wat ik ervan lees lijkt het me een prachtstuk...
We zijn allemaal feministen...nou vergeet het maar want dan was zo een stuk niet nodig
Fijn dat je een leuke avond had met je vriendin...
Groetjes

MelodyK said...

Het enthousiasme spat ervan af ;-)

Mooiii dat je het naar je zin had.

en ja ... het klinkt allemaal wel heel leuk maar ik denk dat het is wat het altijd al was, een utopie , hopelijk krijg ik ongelijk.

Hans said...

Denk dat het zeker de moeite waard is om daar een goed naar te luisteren. Hans