23/06/2020

Het orgelpunt

.
Sjemig... een orgelpunt.
Wat is dat nou weer?
Ik houd helemaal niet van orgelmuziek... en zeker niet als er zwaar op een orgel gespeeld wordt en je bij iedere toon "Schuld... boete... schuld... boete" hoort. Bah.
Zwaar gristelijk werk! Niks voor mij...

Maar goed.
Het orgelpunt dus.
Het is een noot, die heel lang wordt aangehouden. De organist houdt een bepaalde toon gewoon vast.
Die hoef ik ook niet te horen. Nee... ik houd eerlijk gezegd dus eigenlijk niet van orgelmuziek.

Maar waarom dan toch dat "Orgelpunt" in de titel?

Dat zal ik je vertellen.
Het heeft meestal met de kust te maken.
Aan de kust staan op diverse plekken windorgels. Grote van dikke bamboestaven gemaakte windorgels.
Ik wist er eentje in Petten, maar die is gesloopt na klachten van natuurorganisaties.
En ik weet er eentje in Vlissingen, ontworpen door Raphaël Opstaele.
Toen we naar Zeeland gingen hebben we natuurlijk het windorgel in Vlissingen opgezocht.
Het ziet er zo uit: 


In de 30 bamboestaven zijn op diverse plekken gaten gemaakt, net zoals bij een kerkorgel, of een draaiorgel. 
Als de wind er doorheen blaast dan hoor je het... allemaal prachtige orgelpunten.
Het is dus eigenlijk een blaasinstrument. En de organist is de wind.


Magisch is het.
Net zoals Zeeland magisch is. Fris en toch magisch.
Dit windorgel is een "Wereld windorgel"


De bedoeling is, dat er langs de gehele kust tot aan de Noordpool windorgels komen te staan.
Maar of dat gaat lukken?

Als je in de buurt bent, moet je er echt even naar toe.
Hier is het windorgel in Vlissingen op de kop van de Nolledijk bij zonsondergang.
Ik heb de foto van internet geplukt, omdat ik 'm zo mooi vind: 


Het torentje links van het windorgel is een lichtbaken, voor de schippers, zodat ze veilig de haven in kunnen varen.







23 comments:

Lutje said...

het is inderdaad een mooie foto
.ik heb het nog nooit gezien, maar het is echt mooi.ik wil dat wel eens horen
-€en @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Ja, een mooi toeristisch plekje...!
Hoe harder het waait, hoe mooier de muziek.

Jacqueline en Ferry said...

Het is zeker mooi gezicht met grote bamboe stokken. Dat geeft geluid... Orgels geluid bleef hangen. Wat is daar mooie plek om te kijken. Mooie foto van laatste. Fijne dag.

די מריו said...

Ik zag bij de eerste foto meteen waar je was geweest. Wie in Vlissingen is, moet zeker bij het orgel langs geweest zijn.

Love As always
Di Mario

Karel said...

mogge Marlou
ik ben er zeker langs gelopen , maar dan op een afstandje , als ik van Vlissingen naar Westkapelle liep , keek er de foto's op na , nee geen van dit orgel , te ver van het pad denk ik dan
geniet de dag
groetjes , Karel

klaproos said...

weer wijzer geworden en dat zo vroeg op de morgen al :-)

wat lijkt me dát mooi loutje,
ik stel me zo voor, bij ondergaande zon twee mensen op een bankje met een lekker glaasje....

ttttttttt. romantische toppunt van orgelpunten :-)

heerlijk,
geniet van vandaag

xxx

miekequilt said...

Wat interessant. Kwam er een beetje mooi geluid uit? Ik houd erg van Zeeland , wie weet komen we eens in de buurt en dan ga ik zeker even luisteren.

John said...

Ja, als je weet hoe vaak ik dat al gezien heb. Geen wonder natuurlijk, als zeeuw zijnde.

Sjoerd said...

Ik kan me voorstellen dat als je er dicht op woont dat je zo'n orgel weg wil hebben, want als de wind in de juiste richting waait maakt dreunt het op je borstkas...

Tine de Jong said...

Goedemorgen Marlou. Ik wist wel dat in Vlissingen een windorgel was. Had weleens filmpje gezien ervan. Gaf ook mysterieuze tonen toen zij filmde. Is wel apart en ook mooi gemaakt.

Hilly Nicolay said...

Lijkt me leuk om te horen en te zien.

Fijne zomerdag.

Groetjes,
Hilly

Hilly Nicolay said...

Lijkt me leuk om te horen en te zien.

Fijne zomerdag.

Groetjes,
Hilly

sjannesblog.com said...

Nog nooit van gehoord, laat staan gezien, maar ik ga erop letten. Leuk!

nicole orriens said...

Ik kende het fenomeen van zo'n windorgel helemaal niet, maar het klinkt geweldig. Ik ben ook al zo dol op windklokjes en heb er diverse in onze tuin hangen.

Bertiebo said...

Ik heb het ook nooit gezien. Het ziet er prachtig uit, maar ik hou niet van harde geluiden, dus kweenie

Jelle Droeviger said...

Zeeland, Vlissingen, Water, Wind, en om dan aan de pier, aan de rand van Nederland, orgelklanken te horen is magisch.

Alsof je met je scheepje, rechtop en wijdbeens staande achter het grote stuurwiel, tij en ontij trotserend, op weg gaat naar onbekende verten...

Jelle Droeviger.

Edward McDunn said...

Ik ben ook geen liefhebber van orgelmuziek, het is mij te zwaarmoedig, je kunt er ook geen dansje bij doen.
Zo'n windorgel, lijkt mij wel iets.

Karel said...

ja m'n lieve mooie voetjes zijn weer als nieuw :)
zo'n kap wil je hebben , nou jij liever dan ik pppfffttt

groetjes, Karel

Rebbeltje ★ said...

Hou meer van de stilte en geluiden van zee...dus van mij hoeft het niet zo nodig.
Maar voor een keertje bezoeken als je er toch bent lijkt me wel wat.
Groetjes en geniet je dag

Jan K. alias Afanja said...

Ik ben er nog nooit geweest, maar ik had er wel eerder foto's van gezien. Ik vind het beeld in elk geval wel mooi, over het geluid kan ik dus niet oordelen.
Wij hebben een windorgel in de tuin, maar dat is toch weer heel wat anders. :-0

Ria said...

Moooii! Jij komt nog es ergens 💋
Liefs Ria

mirjam kakelbont said...

Joris en ik hebben plannen voor een weekje Zeeland. In september. Dan wil ik zeker deze windorgel "ontmoeten."
Mooie blog!
Dikke liefs ♥

Carla S. said...

HalieveLoekie,

fijn dat je er weer bent en meteen met zo’n mooi verhaal komt.
Ik vind een orgel soms best mooi als het maar niet het enige instrument is.
En het draaiorgel, dat vind ik ook heel fijn. Speelde altijd op zaterdag in de binnenstad van Gouda en ik gaf altijd een muntje aan de man met het rammelbakkie.
Als kind in Overveen mochten we soms een stukje meerijden.
Zo’n windorgel is wel heel prachtig, vooral aan zee. Maar je moet er niet vlakbij wonen lijkt me. Daar zou ik denk ik gestoord van worden.

Liefs, Carla