27/08/2020

Mijn geld terug!

Misschien kun je je het nog herinneren, misschien ook niet.

Ik werd twee jaar geleden in augustus 2018 voor €500,- opgelicht door een man, die bij mij aanbelde en zei: "Ik ben je nieuwe buurman". Een uurtje later was ik dus gigantisch opgelicht.

Ik heb er toen een stukje over geschreven, omdat ik iedereen wilde waarschuwen tegen dit soort oplichterij.

Hier kun je nog een keertje lezen hoe dat toen in z'n werk is gegaan: 

https://marlou-praathuis.blogspot.com/2018/11/nogmaals-opgelicht.html

Er volgde een rechtzaak, waar ik bij ben geweest en daar hoorde ik, dat de man het geld aan mij moest terug betalen en dat hij een maand moest "brommen". Wat er op volgde is dit: hij ging in Hoger Beroep! 

Ik was flabbergasted, zoals dat in mooi Nederlands heet. 

Twee weken geleden kreeg ik een brief van het Openbaar Ministerie, waarin men mij vroeg of ik nog met de zaak wilde doorgaan. Ik antwoordde, dat ik mijn geld terug wilde en dus zeker met de zaak door wilde gaan.

Afgelopen zaterdag kreeg ik wéér een brief, dat de oplichter afziet van het Hoger Beroep en dat hij door de rechter is veroordeeld tot het terugbetalen van de €500,- én dat hij alsnog die maand moet zitten. 

Eindelijk gerechtigheid. Ik moet het geld nog zien: kan best een tijdje duren. Ik zie in één van de brieven 8 maanden staan. Bureau Slachtofferhulp zal er alles aan doen om te zorgen dat de dader het bedrag terugbetaalt. 

Ik ben heel blij en opgelucht en dat wil ik jullie even laten weten!






32 comments:

Marjolijn. said...

Tot zover is dit al zeker een felicitatie waard.
Nu nog het laatste loodje...!

Lutje said...

eind goed, al goed, nu het geld nog krijgen....
toitoi
-Een @->- voor jou.

miekequilt said...

O Marlou. Wat een verhaal. Wie verwacht nou zoiets. Gaat zo'n man nou gewoon fris en vrolijk door met zijn babbeltrucks ? Bah, wat is die zielig zeg. Hopelijk krijg je ook echt je geld terug.

John said...

Ik kan het me zeker nog herinneren ja. Of je je geld echt zal terugkrijgen hoop ik wel voor je maar zulke lui hebben vaak geen cent om mee aan hun reet te krabben.

Nietzomaarzooo said...

Als hij zich maar niet voordoet als een kale kip. Maar het feit dat jij gelijk hebt gekregen en hij veroordeeld is voor zijn misdaad, dat moet denk ik ook al veel genoegdoening geven.

Nu de centen nog!

Tine de Jong said...

Dat verhaal heb ik net even gelezen en zo zie je maar weer dat niet alle mensen te vertrouwen zijn en je best op je hoede moet wezen. Er wordt heel veel voor gewaarschuwd voor babbeltrucs en als men zal zeggen; dat zal mij niet gebeuren moet echt goed oppassen want die oplichters zijn echt heel slim. Wel fijn dat er nu schot in de zaak zit en ik hoop echt dat je snel het bedrag terug ontvangt. Lg, Tine

Sjoerd said...

Dat is tot nu toe een mooi resultaat, nu je centen weer terug krijgen. Eigenlijk vind ik dat de staat je dat geld moet betalen en vorderen op de dader.

Bertiebo said...

Ik heb dat verhaal toen gemist. Wat een verhaal. Je bent ook een goeierd hè Marlou, dat is het. Een fijne eigenschap overigens. Mooi dat je het geld toch terug krijgt: beter laat dan nooit. Je had het geld natuurlijk al afgeschreven, nu kun je gaan bedenken wat voor leuks je er mee doet.

pourquoi pas ??? said...

Ging even het verhaal lezen maar jeetje zeg wat een toneelstuk. Wat is dat toch balen zeg.Ik kan mij zo goed voorstellen dat je koste was kost je geld terug wil. Heel veel succes lieverd.

vilterietje said...

Dappere Marlou! Ik ben zo blij dat die man veroordeeld is!
Van harte proficiat en als je het geld terugkrijgt.....kun je weer ergens Coronaproof opvakantie
😘😷🤗

Anonymous said...

WOW! De aanhouder wint! Wat een ontzetten goed nieuws, alle donders!
X Roosje

Edward McDunn said...

Goh, wát een toestand is dat zeg!
Na die 2 jaar moet je eigenlijk €600 terug krijgen, inflatie hè?

Rebbeltje ★ said...

Eindelijk gerechtigheid en hoop voor jou dat je het geld alsnog terug krijgt.
Maar alleen dat hij er niet mee weg is gekomen moet al voldoening geven.
Goed gedaan...en nu wachten op...
Groetjes

sjannesblog.com said...

Nou moet het toch gek gaan, wil jij je geld niet terugkrijgen!! IK duim!

Jelle Droeviger said...

Ieder rechtschapen mens trapt wel eens in een babbeltruc, Marlou.
Boeven trappen er nooit in. Zij denken: ik, ik, ik...
Wij, die wij, wij, wij denken, moeten dus leren denken als boeven, zonder onze eerlijkheid en zuiverheid te verliezen...
De boef die jou heeft opgelicht, zal na een zinloos leven eenzaam sterven...
.
Ik heb ergens gelezen dat in zo een geval van oplichting, jij, na de gerechtelijke uitspraak het geld van het Rijk terugkrijgt, en dat dan weer teruggevorderd zal worden op de boef.
.
Jelle Droeviger.

Jelle Droeviger said...

Overigens, als ik jouw verloofde was had ik jou die 500 Euro na die boevenstreek meteen vergoed, om je in jouw goedheid te troosten...
.
Jelle Droeviger.

MelodyK said...

Groot gelijk dat je voet bij stuk houdt.

Onze overheid is van pappen en nathouden... .wij zijn voor gerechtigheid.

Sjaantje said...

Jeetje, wat een verhaal. Ik heb het ook terug gelezen, want ik kende het niet.
Ongelofelijk, wat een lef had die kerel. En ook ongelofelijk, dat het hem gelukt is jou je geld af te troggelen. Zo subtiel te werk gaan, zodat je er niets vermoedend in mee gaat. Wat zul jij je lullig gevoeld hebben.
Maar o wat heb je toch een goed hart. Zo'n buurvrouw wil toch iedereen?
Wel zuur dat je goedheid je zoveel geld heeft gekost én een stukje vertrouwen in je medemens.

Goed dat hij zijn straf niet ontloopt. En hopelijk is je geld een stukje dichterbij gekomen. Dat dat ook allemaal zo lang moet duren hè?

די מריו said...

Wat Sjoerd zegt is eigenlijk ook wel een goede, dan ben je als slachtoffer er vanaf en dan kun je het afsluiten. Goed dat je het geld terug krijgt..

Love As alwyas
Di Mario

Karel said...

heb je blog van toen gelezen , en nee dat was zeker niet jouw schuld gggrrrr
en nu moet je toch noch eens 8 maanden wachten , is toch ook van de zotte

ik was de hele dag in Burgers zoo
zo lekker slapen
slaap wel groet

Hans said...

Het zijn van die eindeloze procedures, hij is schuldig en krijgt toch de kans op hoger beroep.
Dat zou niet moeten kunnen.
Zijn straf ontloopt hij niet, ik hoop voor je dat je je geld terug krijgt. Hans

Mormorsweb.blogspot.com said...

Eerlijk is eerlijk; wat fijn dat je het (waarschijnlijk) terug krijgt.
Hoezee!

Mormorsweb.blogspot.com said...

Eerlijk is eerlijk; wat fijn dat je het (waarschijnlijk) terug krijgt.
Hoezee!

nicole orriens said...

Nou ja zeg, de brutaliteit van zo'n boef om dan ook nog in hoger beroep te gaan. Heel goed dat hij daarvan heeft afgezien en alsnog een maand het gevang in moet. Het gevoel dat recht is geschied is denk ik heel wezenlijk!

Mariëtte said...

Heb ook pas zo’n ervaring gehad!
Dank zij jouw verhaal ben ik er niet ingestonken.
Wel fijn dat je nu eindelijk gerechtigheid mag proeven, alleen ja, of dat geld ooit terugkomt...
nou ja geld maakt niet gelukkig zeggen ze!

X

Carla S. said...

Natuurlijk herinner ik me dat verschrikkelijke voorval nog.

Je bent er heel goed mee omgegaan. Die oplichter heeft eieren voor zijn geld gekozen. Een maandje brommen is gratis, ik hoop dat hij water en brood krijgt, en zo spaart hij uit wat hij jou verschuldigd is.

Maria said...

Wat fijn Marlou, en dat je het zo goed hebt volgehouden!

Hatsjikidee👍😀🌺🎶

Mariëlle said...

Wat fantastisch, Marlou....

Marthy said...

Wat een rot vent! Erg om zo bedonderd te worden terwijl je denkt goed te doen. Ik hoop dat je ooit je geld terug krijgt maar er is je in ieder geval recht gedaan.

Hilly Nicolay said...

Wat een babbeltruc Marlou.
Ik hoop dat je je geld terugkrijgt.

Groet,
Hilly


rietepietz said...

Het is natuurlijk zeer de vraag of je ooit één cent terug ziet, van een kale kip valt niet te plukken maar tóch is het goed dat je hem achter de vodden bent blijven zitten.
Alleen al de voldoening dat deze oplichter er niet zómaar mee wegkomt is het geld al waard. Heel goed dat je de publiciteit hebt gezocht. Want dit soort mensen is gevaarlijk juist omdát ze met zulke "normale"verhalen komen. Ik doe al jaren voor geen enkele vreemde open en heb een gietijzeren rooster met een raam in de deur waardoor ik iedereen te woord sta die onbekend is.

mirjam kakelbont said...

Jouw blog kan ik me nog heel goed herinneren. Ik was pislink toen ik het las. Laat de oplichter jou opgelucht achter! En hij mag brommen. Hopelijk geven ze hem alleen brood met spinnenkoppen te eten, dat zal hem leren.
Goed dat je hebt doorgezet, Marlou!
Dikke liefs ♥