30/10/2020

KUNSTLIJN GAAT NIET DOOR

Elk jaar is er bijna overal in Nederland een KUNSTLIJN.

Of het werkelijk overal is weet ik niet. Maar laten we zeggen: in Haarlem in ieder geval. Dan kun je een paar dagen lang langs allerlei ateliers van allerlei kunstenaars. Echt heel inspirerend en gaaf. Je komt op de leukste plekken en bij de leukste mensen. En je mag overal dus binnenkomen.

Maar ja... je raadt het al: dit jaar natuurlijk niet. Teleursteling alom, ook bij de kunstenaars. Geen bezoekjes mogelijk in de ateliers van onze favorieten Christine Peursum of Lenie Kamstra of Hannes. Echt heel jammer.

Er is wel iets bedacht en dat is dan wel heel erg fijn: in de VISHAL op de Grote Markt hier in Haarlem hangen een heleboel werkjes van een heleboel Haarlemse kunstenaars. Het zijn geen grote werken, want er is niet veel plaats.

Maar het is echt leuk om te zien. Je kunt zo binnenlopen. Kost niks. Je hoeft niet te reserveren. Wel een mondkapje op! En afstand houden, vanzelfsprekend!

Speciaal voor Edward heeft Henry een foto gemaakt van één van de kunstwerkjes:


3 D gemaakt door Erik van Straaten, een klein elfje van ongeveer 30 cm breed en hoog. Henry wilde het wel kopen, maar... eh... geen plaats in zijn kleine appartement.

Deze is voor mezelf... dit vond ik heel schattig. Dit haasje, met die tekst erbij. Foto is een beetje bewogen...



"Als kind had ik een haasje. Als ik verdrietig was moest ik prompt weer lachen wanneer ik naar zijn snoet keek.. hij glimlachte altijd.. Al die jaren heb ik 'm bewaard. Bij mijn laatste verhuizing ben ik 'm kwijtgeraakt."

De kunstenaar heet: Jos de l'Orme en het werkje is een lino-druk. Heel klein van 53 bij 47 m. Totaal dan hè, met lijst en al...

Op het internet vind ik nog een haasje van Jos. Hij heeft echt wat met haasjes...





22 comments:

Lutje said...

dit is dan wel leuk, als je dit buiten kan bekijken
en dat haasje, dat briefje er naast doet 't em
-Een @->- voor jou.

די מריו said...

Ik ken het hier niet, ik zal er eens op googlen voor volgend jaar.

Love As Always
Di mario

Marjolijn. said...

Dat is dan misschien een randstad gebeuren, hier ken ik het niet.
Dat het nu niet door kan gaan lijkt me logisch en alleen maar verstandig.
Op naar een goed weekend Marlou.

Karel said...

mogge Marlou
nee al deze mooie en leuke dingen zijn afgelast
in Haarlem een leuk iets voor in de plaats dus
mooi beeldje en schattig haasje
geniet de dag
groet , Karel

John said...

Hier gaat ook eigenlijk helemaal niets door. Ook de nieuwjaarsduik wordt dit jaar niet georganiseerd. Jammer.

Firma Fluitekruid said...

Ja, jammer dat er zoveel wordt afgelast. Maar wel goed dat er op deze manier toch steeds weer leuke alternatieven worden bedacht.

Jelle Droeviger said...

Heel verrassend, de kunst in die De Vishal.
Lieflijk, aktueel en ook nog eens mooi uitgelicht.
Wát een vondst.
Gauw eens die kant op.
.
Jelle Droeviger.

nicole orriens said...

Ik vind het altijd weer mooi om te zien hoe mensen dan toch alternatieven verzinnen als iets niet kan doorgaan.

Het elfje vind ik echt prachtig! Die zou ik zo in de tuin zetten!

Karel said...

dank voor de felicitatie Marlou
kan jij het hondje dat je uitlaat niet dat alles kunnen leren hihi
groetjes , Karel

Sjoerd said...

Zeker weten dat haasjes je gelukkig maken, de verhalen van Nijntje doen het niet voor niets zo goed bij kinderen.

pourquoi pas ??? said...

Ik las op FB een geweldig idee, plaats een kunstwerk voor je raam. Zou willen dat het net zo opgepakt wordt als de beertjes voor het raam.
Wij hebben geen kunstwerk zei mijn man, nou dan maak je er toch een antwoorde ik geirriteerd.
Iedereen heeft toch een kunstwerk. Gewoon iets wat jij mooi vindt voor t raam. Wie doet er mee?

pourquoi pas ??? said...

Ik las op FB een geweldig idee, plaats een kunstwerk voor je raam. Zou willen dat het net zo opgepakt wordt als de beertjes voor het raam.
Wij hebben geen kunstwerk zei mijn man, nou dan maak je er toch een antwoorde ik geirriteerd.
Iedereen heeft toch een kunstwerk. Gewoon iets wat jij mooi vindt voor t raam. Wie doet er mee?

Edward McDunn said...

Jammer dat er zoveel niet doorgaat, het is echt een gemis hoor!
Wat aardig van Henry, om dat mooie beeldje voor mij te fotograferen, ik word er wél hebberig van hoor!

Anonymous said...

Jammer dat het dit jaar niet doorgaat. Het museum Huis van Hilde is ook gesloten tot ergens in november. Daar zouden we in de vakantie heen gaan, dat gaat ook niet door.
Marlou, ik heb geen instagram meer voor mijn teken en schilderwerk. Daarom had ik mijn teken/schilderblog weer online gezet.

klaproos said...

ach wat zonde loutje,

ja die akelige corona richt veel leed aan...
maar kunst móet blijven, we kunnen niet zonder he,

dag lieve lou lou
xxx

Jan K. alias Afanja said...

Die Kunstlijn kennen we hier niet, voor zo ver ik weet.
Vervelend dat het niet door kan gaan, maar het lijkt me niet het allerergste dat dit een keer niet door kan gaan of slechts in een aangepaste vorm. Er zit niks anders op dan je zelf maar wat op kunstzinnige wijze bezig te houden. Dat moet voor jou niet zo'n probleem zijn, lijkt me. :-)
Goed weekend, Marlou.

Ferrara said...

Zo jammer, maar het is niet anders. Je hebt in elk geval weer iets gevonden om de culturele honger te stillen.

Rebbeltje ★ said...

Dat ijsvogeltje met beeld is wel heel mooi om te zien...
Tja er is zoveel wat niet door kan gaan.
Zelfs wij zitten vandaag in een veilige bubbel...
Dank voor de felicitatie
Groetjes

Hans said...

Door de corona wordt zoveel geannuleerd dat is best spijtig voor mensen die zich zo kunstzinnig in zetten. Hans

Nietzomaarzooo said...

Mooi die haasjes. Of dat haasje. Fijn en klein werk zo te zien. Alleen is de kunstroute nu wel het haasje door Corona. Hoop volgend jaar beter.

MelodyK said...

Met alle berichten om ons h een overal ...vrees ik toch voor meer ...dat niet doorgaat

miekequilt said...

Het zal vast niet het laatste zijn wat niet doorgaat. Maar gelukkig is er een alternatief gevonden en laat jij ons meegenieten van mooie kunst.