06/05/2022

Muizenkeutels

Als Henry en ik als eersten van de familie naar het huisje op de berg reizen is dat meestal om het te openen: het elektra wordt aangezet en het water wordt dan weer geopend en er wordt gestookt, want brrr.... wat is het kil.

Na een winter leegstand is het altijd maar afwachten hoe je het huisje aantreft.  Heeft de laatste die er was de waterleiding wel goed afgesloten, is er geen leiding bevroren? Want dat is knap vervelend als dat zo is. Daar kunnen we hele verhalen over vertellen.

Maar nee... gelukkig is alles goed afgesloten en werkt het als een tierelier. Henry moet daarvoor een diepe put in en ik ben altijd blij, als hij er weer heelhuids uitkomt en alles is gelukt!

Daarna doen we een rondje in om het huisje: ramen openzetten en lekker doorluchten en de houtkachel aan.

Op het aanrecht ligt een aangevreten sponsje:


Daar heeft een muis, of misschien meerdere muizen aan zitten knagen. Ik denk niet dat de muis zich erg lekker voelde daarna. Misschien heeft-ie het niet overleefd?

En dan kom ik in de benedenkamer en liggen er zeker 60 muizenkeutels op het tafeltje, waar ook drie kaarsen stonden.
De middelste kaars is helemaal opgevroten. Jammer, dat ik er geen foto van heb gemaakt, want geloof me: het was een hele berg keutels!!


In de winter is het huisje dus niet echt on-bewoond. Er schijnt zelfs nog een slang te huizen tussen de stenen muren beneden. Brrr... niks voor mij.
Een muis kan ik nog wel handelen, maar een slang... nee!

21 comments:

Marjolijn. said...

Toch goed al die bewaking in de winter... :-)
Maar niet leuk, je moet ze ook allemaal weer buiten de deur zien te krijgen...!

Lutje said...

dat is dus het nadeel om als eerste te gaan precies.
Je kan je aan van alles verwachten
Een @->- voor jou.

Mormorsweb.blogspot.com said...

Fijn toch om naar zo'n huisje te mogen. Maar er zit inderdaad ook werk in. Wij hadden een chaletje in Nl, hetzelfde verhaal. Leuk, maar...

klaproos said...

brrrrr muisjes oké, maar slangen nee...
maar miss is het wel geen giftige :-)
als eerste aankomen is ook weer hard werken dan ....

maar fijn dat jullie het er zo heerlijk hebben elke keer weer

xxx

די מריו said...

Een slang in die koude temperaturen, dat zou wel uitzonderlijk zijn. Muizen horen er wel een beetje bij. Gelukkig is er geen grote schade.

Love As always
dimario

John said...

Kan je zien wat een muis allemaal eet om te overleven. Of misschien maken ze er het holletje wel warm mee.

Karel said...

mogge Marlou
beter dat ze kaars en spons eten dan de electra kabels
ja kan me voorstellen na een winter onbewoond er wel wat werk is , maar dan begint het grote genieten
geniet de dag

Sjoerd said...

Die slang leeft natuurlijk van al die muizen... Die houden elkaar in stand daar.

miekequilt said...

Jammer dat de slang de muizen niet op gegeten had.

nicole orriens said...

Brrr ik ben bang voor muizen. Die spons lijkt me inderdaad niet gezond voor ze. En wat eten die lui echt alles zeg. Dat ze zelfs zo'n kaars opvreten!

... said...

Avonturen in Oostenrijk.
Puur natuur nog.
Dat moet je vasthouden.!
.
Jelle Droeviger.

Jan K. alias Afanja said...

Het is dus elke keer wel even spannend wat je er aantreft en in wat voor staat alles is. Maar als het niet erger is dan een aangevreten sponsje, een verdwenen kaars en wat muizenkeutels, valt het allemaal reuze mee.

Rebbeltje ★ said...

Zover ik weet overleven ze sponzen niet...die zetten uit in de maag
Maar het idee van die slang alleen al brrrr
Fijn weekend

Ferrara said...

Ik zie nu de muizen met spons en kaarsvet een comfortabel nest bouwen.

Carla S. said...

O wat een arme muis!
Hij was vergeten dat er geen r in zijn kaas zat.
Hoe zit het met spinnen? Of waren jullie nog te vroeg.

Als die slang maar niet in de wc gaat zitten. Toch wel gezellig zo’n beestenboeltje tijdens jullie afwezigheid. XX C

Anonymous said...

Heb je daar ooit wel eens een slang gezien in de natuur? Is dat de enige soort die daar leeft en gaat het dan om een giftige soort.
ik trek ook een grens bij slangen. Muizen eten dus van alles, alleen denk ik dat die spons niet goed is geweest en Heeft mss die slag uiteindelijk het muizenlijkje opgegeten en is de slang inmiddels ook dood. Ik fantaseer even.
Dus eigenlijk zijn jullie de schoonmaakploeg voor het nieuwe seizoen van het huisje geweest.

Marthy said...

Wij hadden hier vroeger ook altijd muizen maar nadat alles hier verbouwd is heb ik geen muis meer gezien. Ze vraten alles aan, zelfs de stevige plastic zakken om pasta's. Ik bewaarde toen veel in grote platic kratten.

sjannesblog.com said...

Je moet even door de kilte en rommel heen, maar dan heb je ook wat, toch?

Hans said...

Als het stil is in het vakantiehuisje komen er andere bewoners, zelf soms mensen.
Dus een paar muizen is misschien toch minder erg, maar een slang is een stapje verder. Hans

@ inderdaad heeft hij parkinson.

Bertiebo said...

Een slang kan ik niet handelen, maar een muis eigenlijk ook niet!

... said...

Overigens schijnt het zo te zijn dat in verlaten huisjes, in het voorjaar, vaak de uit winterslaap ontwaakte vuursalamander onderdak zoekt.
.
Jelle Droeviger.