.
Twee maal in de week loop ik met het hondje op het Bolwerk. Een prachtig park met mooie oude bomen en waterpartijen in Haarlem.
En zo kwam het dat ik vorig jaar november zag, dat er iets ergs gebeurd was: bij een zware windstoot was één van de oude bomen op een monumentaal huis gestort...
De schade was enorm. Gelukkig geen gewonden...
Maar het zal je maar gebeuren. Wat zullen de bewoners geschrokken zijn!
De boom bleek toch wel aan achterstallig onderhoud geleden te hebben.
Kijk maar eens naar de overblijfselen:
De stam werd gezaagd en de takken opgeruimd en het huis eerst maar eens dichtgetimmerd.
Elke week liep ik er langs om te kijken of er al gerestaureerd kon worden.
Ik vond dat het erg lang duurde. Arme bewoners! In het donker zitten achter die platen voor het raam.
En al die loszittende dakpannen. De hele dakkapel was er af!! Wat een schade!
Maar gelukkig... eindelijk werden er steigers gezet en kon aan de reparatie begonnen worden...
Ik denk dat de verzekeringen met elkaar in de clinch lagen. Want wie gaat dat betalen?
Langzaamaan zag ik het huis opgeknapt worden. De dakkapel is heel mooi geworden!
Dat kun je hieronder nog niet zien, vanwege de steigers, maar dat komt wel goed.
En eindelijk zag ik vorige week dat de de klus geklaard was. De steigers werden opgeruimd en toen hoorde ik ook van één van de steigermannen waarom het zo lang had geduurd tot ze begonnen met opbouwen en restaureren: ze waren ergens anders bezig en dat moest eerst af...
Nou, ik had mooi een ander genomen.
Maar enfin...
De steigers zijn opgeruimd!
En gisteren ben ik er nog speciaal naar toegelopen om een foto te maken van het mooie gerepareerde pand.
Ik denk, dat de bewoners heeeeel erg blij zijn!
Er is weer licht in de kamers en je hoort geen getik en gerommel meer aan je huis.
Wat een prachtige klus. Alles klopt weer...
Maar eh... klopt alles wel? Is het balkonnetje eigenlijk wel gemaakt??
Nee!
Ik ga er op letten en als er een mooi hekwerkje staat maak ik weer een foto.
Op de voorgrond de boom, die aan het uitlopen is. Ja, die wil nog wel een keertje, maar die moet maar een beetje laag blijven.