Showing posts with label Maastricht. Show all posts
Showing posts with label Maastricht. Show all posts

19/04/2019

Mergel

.
Als je toch in Zuid-Limburg bent dan móet je echt naar het uitkijkplateau bij de mergelgroeve bij Maastricht.
Je kunt er niet zomaar komen: je hebt wel een auto nodig, of een ander vervoermiddel.
En dan nog een stuk naar boven lopen, de Sint-Pietersberg op en dan... daar is het! Het uitzichtplateau.


Heb je hoogtevrees? Dan tóch doorlopen: je wordt beloond met een prachtig uitzicht!!
Ik ben er helemaal weg van. Ik waan me gewoon in de bergen ergens in Zwitserland. Na een lange wandeling krijg je dan wel eens zoiets te zien... Ohoh, wat een kleur...


En als je uitgekeken bent, kan bijna niet, maar toch... dan kun je met lange trappen naar beneden, de immense, gigantisch brede, wijde groeve in. 


Onderweg zie je van alles in de muren van mergel gekerfd. Mergel is heel zacht, je kunt er bij wijze van spreken met je pinknagel iets in krassen.
Of een beetje mergel afkrabben: het is lekker, fluwelig spul...


Diepe grotten, waar je niet in mag. Want als je in het gangenstelsel in de Sint Pieter verdwaalt... dan ben je nog niet jarig.
Buiten blijven dus, of met een gids meelopen.
Wij blijven gewoon buiten...


Het is er heerlijk wandelen ook nog. Je kunt de knoppen aan de bomen horen groeien.
Het wandelpad gaat helemaal rondom en dan... moet je weer al die trappen op. 
Een hele klim.


Als we weer weggaan zijn er al beduidend meer mensen aangekomen. 
En wij vervolgen ons pad door het mooie Zuid-Limburg. Op weg naar Heerlen, maar daarover later meer....



Klik op meer info over dit prachtige gebied: Uitzicht

09/03/2016

Boekhandel Dominicanen

.
In het hartje van Maastricht vlak bij het Vrijthof staat een kerk: de Dominicanenkerk.
Een gebouw uit de 13de eeuw, ooit een kloosterkerk, maar sinds een aantal jaren in gebruik door Boekhandel Dominicanen...
Een fantastische boekhandel, uniek in deze lokatie!


Omdat Henry sponsor van de boekhandel is gaan we er elke keer als we in Maastricht zijn naar toe en drinken we achter in de kerk een kop koffie...


Dit keer was de kerk behangen met lange banieren met gedichten van Mine Stemkens.
Een mooi gezicht, al die lange lappen en er zaten juweeltjes van gedichten tussen.
Kijk maar:


de zon en de maan 
kijken elkaar 
glimlachend aan

stel je voor zegt de zon
ik zou je niet kennen

hoe saai is dan mijn bestaan

met jouw donker 
en mijn licht

houden wij het leven
in evenwicht.

De eerstvolgende expositie daar in de Boekhandel Dominicanen wordt er eentje over het werk van Joost Swarte.
Misschien ken je hem wel...


(Joost Swarte)