.
Als je toch in Zuid-Limburg bent dan móet je echt naar het uitkijkplateau bij de mergelgroeve bij Maastricht.
Je kunt er niet zomaar komen: je hebt wel een auto nodig, of een ander vervoermiddel.
En dan nog een stuk naar boven lopen, de Sint-Pietersberg op en dan... daar is het! Het uitzichtplateau.
Heb je hoogtevrees? Dan tóch doorlopen: je wordt beloond met een prachtig uitzicht!!
Ik ben er helemaal weg van. Ik waan me gewoon in de bergen ergens in Zwitserland. Na een lange wandeling krijg je dan wel eens zoiets te zien... Ohoh, wat een kleur...
En als je uitgekeken bent, kan bijna niet, maar toch... dan kun je met lange trappen naar beneden, de immense, gigantisch brede, wijde groeve in.
Onderweg zie je van alles in de muren van mergel gekerfd. Mergel is heel zacht, je kunt er bij wijze van spreken met je pinknagel iets in krassen.
Of een beetje mergel afkrabben: het is lekker, fluwelig spul...
Diepe grotten, waar je niet in mag. Want als je in het gangenstelsel in de Sint Pieter verdwaalt... dan ben je nog niet jarig.
Buiten blijven dus, of met een gids meelopen.
Wij blijven gewoon buiten...
Het is er heerlijk wandelen ook nog. Je kunt de knoppen aan de bomen horen groeien.
Het wandelpad gaat helemaal rondom en dan... moet je weer al die trappen op.
Een hele klim.
Als we weer weggaan zijn er al beduidend meer mensen aangekomen.
En wij vervolgen ons pad door het mooie Zuid-Limburg. Op weg naar Heerlen, maar daarover later meer....
Klik op meer info over dit prachtige gebied: Uitzicht


