19/04/2019

Mergel

.
Als je toch in Zuid-Limburg bent dan móet je echt naar het uitkijkplateau bij de mergelgroeve bij Maastricht.
Je kunt er niet zomaar komen: je hebt wel een auto nodig, of een ander vervoermiddel.
En dan nog een stuk naar boven lopen, de Sint-Pietersberg op en dan... daar is het! Het uitzichtplateau.


Heb je hoogtevrees? Dan tóch doorlopen: je wordt beloond met een prachtig uitzicht!!
Ik ben er helemaal weg van. Ik waan me gewoon in de bergen ergens in Zwitserland. Na een lange wandeling krijg je dan wel eens zoiets te zien... Ohoh, wat een kleur...


En als je uitgekeken bent, kan bijna niet, maar toch... dan kun je met lange trappen naar beneden, de immense, gigantisch brede, wijde groeve in. 


Onderweg zie je van alles in de muren van mergel gekerfd. Mergel is heel zacht, je kunt er bij wijze van spreken met je pinknagel iets in krassen.
Of een beetje mergel afkrabben: het is lekker, fluwelig spul...


Diepe grotten, waar je niet in mag. Want als je in het gangenstelsel in de Sint Pieter verdwaalt... dan ben je nog niet jarig.
Buiten blijven dus, of met een gids meelopen.
Wij blijven gewoon buiten...


Het is er heerlijk wandelen ook nog. Je kunt de knoppen aan de bomen horen groeien.
Het wandelpad gaat helemaal rondom en dan... moet je weer al die trappen op. 
Een hele klim.


Als we weer weggaan zijn er al beduidend meer mensen aangekomen. 
En wij vervolgen ons pad door het mooie Zuid-Limburg. Op weg naar Heerlen, maar daarover later meer....



Klik op meer info over dit prachtige gebied: Uitzicht

18 comments:

Lutje said...

daar ben ik nog niet geweest, maar langs de belgische zijde in riemst ben ik al een paar keer de mergelgrotten gaan bezoeken
Het is daar inderdaad een mooie streek
.Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Dat is echt genieten, mooie tocht...!
Fijne paasdagen en geniet volop...!!

די מריו said...

Ik geloof je met dat mooie uitzicht, maar ik heb die trap gezien. Dat gaat sjakie hier niet voor elkaar krijgen. Wel mooi het dat dat fluitenkruid overal al knoppen krijgt. Nog even en de hele wereld staat weer in bloei.

Love As always
Di mario

Yova said...

Ja ik heb zeker hoogtevrees. Maar uitzicht is daar echt schitterend om te zien. Echt wauw. Wat hebben jullie mooie tocht gehad. Omgeving is zeker prachtig om te zien. Zo hoog ga ik liever niet. Brrrr.... Ik weet nog in Duitsland. Och was ik daar ziek van geworden. Je maken prachtig foto's. Ik wens jou alvast fijne paasdagen.

Sjoerd said...

De ENCI heeft veel natuurgebied afgegraven voor de cementindustrie. Op deze wijze krijgen we er iets anders voor terug. Niet hetzelfde, maar ook heel mooi.

Bertiebo said...

Ik ben daar nog nooit geweest, moet ik toch maar veranderen. Jij een mooie seideravond gewenst.

Karel said...

mogge Marlou
ik was daar al eens aan den wandel , gewoon te voet van af station Maastricht de Pieterberg rond en vanaf de Maas bij de ENCI binnen , ja en toen die trap op pppfffttt , maar wat je zegt het is er een pracht :)

ik zag ook nog nooit een pauw in vlucht , ja hoorde ze wel , zijn luidruchtige wakers hoor :)
rug voelt beter aan , maar ik houd het wat in de gaten , ga vandaag een rondje fietsen
geniet de dag en pasen
zonnige groet
Karel

klaproos said...

fantastisch hé loutje, ik denk dat jij in je vorige leven óók een limbaweaan was :-) nét als ik:-)
ik zou er wel willen wonen..

dag lief vriendinneke,
xxx

John said...

Het is er natuurlijk echt helemaal geweldig. Wat je zegt, alsof ik in Zwitserland bent of zo. EN dat zo dicht bij huis :D

nicole orriens said...

Ik heb flinke hoogtevrees, maar je maakt me wel nieuwsgierig naar het uitzicht! Mocht ik daar ooit zijn dan ga ik zeker kijken.

Jan K. alias Afanja said...

Wat een prachtig stukje fotogeniek Nederland heb je daar weer weten te vinden. Dankjewel voor de rondleiding, ik heb van het uitzicht en je uitleg genoten. Daar zal het ook wel bij blijven, want een lange wandeling bergop en het beklimmen van zo'n lange trap, dat is niks meer voor mij.

Ferrara said...

Ooit onder leiding van een gids de grotten bezocht. De klim is voor de fa. Ferrara fysiek niet meer te doen. Maar fietsen (E-bikes) in dat gebied gaat nog prima. Twee jaar geleden vanuit onze caravan fijne tochten gemaakt.

sjannesblog.com said...

De trap heb ik nog niet beklommen, maar ik ben van de andere kant dit gebied ingewandeld. Ik heb ook zo genoten van dit bijzondere gebied.

Petr@ said...

Goh, jullie zijn alweer op vakantie! Dat doe je goed haha.
Wat een machtig uitzicht heb je daar! Dat water heeft een hele mooie kleur, heel apart.

Fijne dagen nog!

Lutje said...

Ik wens je een vrolijk Paasweekend en hier is een @->- voor jou.

christiene said...

Ha Marlou jij zou een goede gids zijn
mooi om daar te wandelen,gelukkig
gaan jullie niet naar binnen
maar bij het zien van die hoge
open trap werd ik toch zeer onrustig.

vrolijke Paasdagen!

veel liefs
groetjes Christiene.

Hans said...

Zuid-Limburg, dacht eerst aan Frankrijk.
Het is wel het bezoeken waard, een mooie tip. Hans

mirjam kakelbont said...

Al eerder heb ik gelezen over de St. Pietersberg. Over de mergel, het uitzicht, de trappen en de fossielen die je er kunt vinden. En dan die diepe donkere grotten binnen voerbereik (-: Ik zou het niet kunnen laten er toch heel even om het hoekje te kijken. Waarschijnlijk zou ik alleen donkerte zien want een zaklamp meenemen komt natuurlijk niet in me op.
Het was gezellig om even met jullie mee te lopen. Heerlijk dat jullie zo vroeg waren!
Dikke liefs van Kakelino ♥