04/04/2019

Zingende kinderen

.
De Grote Harry Bannink Podcast van Gijs Groenteman brengt mij zo ontzettend veel!!
Ik neem zo nu en dan een kleine drie kwartier pauze in mijn "drukke" leven om er met oortjes in naar te luisteren.
En steeds hoor ik weer iets, dat mij raakt.
Joost Prinsen heeft het over de samenwerking van Willem Wilmink en Harry Bannink.
Een gouden duo.




Hier volgt een gedicht van Willem Wilmink... 

Zingende kinderen

Ik wou dat ik genieten kon
Zoals andere mensen doen
Van een wandeling in de zomerzon
Van een bankje in het plantsoen
Maar van zo'n bankje krijg ik jicht
En wandelen maakt mij stijf
En ik zoek in ieder vergezicht een horecabedrijf

Ik wou dat ik een boodschap had
Aan wat mooi is en volmaakt
Maar ik hou veel meer van alles wat
In onbruik is geraakt
Van een vervallen boerenschuur
Van rails met onkruid overgroeid
Daar hou ik van, maar puur natuur
Vermoeit

En ik weet niet hoe 'k dit rijmen kan
Met wat me gisteren overkwam:

Was ik langs een school gelopen
Stonden daar de ramen open 
Hoorde ik de kinderen zingen
Kon mijn tranen
Lang vergeten tranen
Niet bedwingen

Hier heeft Harry Bannink dus een melodie bij gecomponeerd. Zo prachtig... Luister maar naar het frêle muziekje bij de stem van Adèle Bloemendaal: 



Hierbij kan ik gewoon in de jank schieten...

Op internet vind ik dat het lied van de kinderen  "Zie de leliën in 't veld" is.
Een psalm?





14 comments:

Lutje said...

ja, het is iets dat me ook raakt
ik begrijp je reactie
Een @->- voor jou.

Bertiebo said...

Ja, dat is prachtig. Ik kende dit gedicht helemaal niet. En het lied dus ook niet. Hoewel ik ook de podcast heb geluisterd heb ik dit toch gemist. Dus dankjewel

די מריו said...

Het is mooi om zo eens naar te luisteren zeg.

Love As Always
Di Mario

Marjolijn. said...

Mooi, veel luister plezier Marlou...!

Sjoerd said...

Zo kun je mensen in hun ziel treffen met maar een paar woorden en een eenvoudige melodie. Dat was ook zo sterk aan Jules de Corte.

klaproos said...

ja loutje dat is ook heel bijzonder,
dat komt omdat jij zó bijzonder bent, bijzonder gevoelig ook, en daar ook zo bijzonder lief...
als muziek je niets meer doet ben je volgens mij niet meer op deze aarde..

heb het heerlijk vandaag bijzonderke
xxx

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Ik geef je volkomen gelijk, dit duo is niet te overtreffen! Het is poëzie en muziek die de tijd doorstaan en ook de volgende generaties zullen er van blijven genieten...
Bedankt voor dit mooi logje!

Jan K. alias Afanja said...

Mooi! Veel meer kan ik niet over zeggen. Goede wijn behoeft nu eenmaal geen krans.
Fijne dag verder.

Jelle Droeviger said...

Ah...ja..., wát een dichter.
Het tréft je.

sjannesblog.com said...

Zo mooi dit, elk woord slaat de spijker op zijn kop in al zijn eenvoud. De kracht van Wilmink en als die dan ook nog eens ondersteund wordt met een prachtmelodie en prachtige zangeres, dan is dit gewoon top!Leuk om weer eens naar te luisteren.

Karel said...

ha die Marlou
een schitterende tekst en zo mooi gezongen door Adele
ik krijg gelukkig geen jicht van het wandelen :)
ben blij dat je de fototjes mooi vind :)
dus je bent gek op ezeltjes , nu ik ook en kom er regelmatig wel tegen
geniet de dag
groetjes , Karel

Ferrara said...

Prachtig Marlou. Wilmink een van mijn favorieten.
Ziet de lelien des velds komt uit de liedbundel 'Kun je nog zingen, zing dan mee van Veldkamp en de Boer. Als kind op een openbare lagere school zongen wij 1x per week uit die bundel. Voor ik er erg in hand zong ik dus zonet weer de lelien des velds. Ik begrijp de tranen van Wilmink wel. Voor mij is het zingen uit die bundel zeker 60 jaar geleden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_liedjes_in_Kun_je_nog_zingen,_zing_dan_mee

Petr@ said...

Heel mooi Marlou, Adele zingt het ook gevoelig.
Heerlijk he als iets je echt pakt!

Liefs Petr@

Hans said...

Harry Bannink is zeker een bekend en bevlogen componist en pianist, zeker van de tv.
Adele Bloemendaal is met dit lied de Zingende kinderen, heel gevoelig.
Vooral nu we ouder zijn spreekt het meer aan. Hans