30/04/2019

GEM

.
Van het ene museum naar het andere...
Afgelopen zondag mijn vrij-reizen kaart van de NS benut.
Per spoor naar Den Haag en daar met de tram naar het GEM, het Gemeente Museum in Den Haag.
Een prachtig Art Deco gebouw (Berlage!) met altijd prachtige tentoonstellingen.
Mijn favoriet!


De tentoonstelling die ik heb bekeken is een Duo-tentoonstelling met 40 jaar werk van  de fotograaf Erwin Olaf.
Links van het museum staat het fotomuseum en daar hangt heel veel werk van hem.
Schitterend gaaf scherp werk. 




En in het Gemeentemuseum zelf zalen vol met foto's. Veel van de foto's zijn nogal expliciet, dus ik zal ze maar niet op mijn "keurige" blog zetten.
Maar deze mag vast wel... Het is wel een mooie bank (zei Henry)



Je kunt er uren rond dwalen. In beide musea misschien wel duizend foto's.
Enorme foto's, maar ook kleintjes. Kleur en zwart-wit.
Ik vond het een genot om rond te dwalen in het museum. Ben er dan ook bijna de hele dag geweest.

Dit is Erwin Olaf (links) ontspannen lachend naast de directeur van het GEM.
foto van Wilma (klik maar voor nóg meer foto's!)


Maar dit is hij ook, ernstig en ziek eigenlijk. Zoals hij zichzelf heeft neergezet:


De tentoonstelling is zo'n succes, dat-ie verlengd is.
Op 16 april de 200.000-ste bezoeker  en daarna verlengd tot en met 16 juni.
Aanrader!

13 comments:

Lutje said...

echt iets voor jou
zelf ben ik niet zo'n musea en tentoonstelling bezoeker, voor een keertje doe ik dat wel, maar niet vaak
.Een @->- voor jou.

Yova said...

Deze museum is zeker heel apart om te zien. Jullie gaan vaak daar naar toe. Mooie foto's van deze tentoonstelling. Erg boeiend om te zien hoe en wat. Fijne dag. Groetjes,

די מריו said...

Ik zal er maar niet met Yaron en Shirel heen gaan. Die zijn dat soort beelden echt niet gewend.

Love As always
Di mario

John said...

Erwin Olaf heeft enorm veel mooi en leuk werk gemaakt. Zijn longziekte heeft hem behoorlijk veranderd.

Marjolijn. said...

Een mooie dag uitgezocht om mooie dingen te bekijken...!
Het was kil en nat, dus binnen goed toeven.

klaproos said...

prachtige foto's maakt hij, dat zijn stuk voor stuk schilderijen hé. tof dat je dat gezien hebt,
had ik ook wel willen zien :-)

de laatste is wel heel erg intrigerend, dat iemand zichzelf zo kan neerzetten.. heb je wel wat moed voor nodig denk ik.

dag loutje, heb het fijn vandaag hé,
xxx

miekequilt said...

Ik ben geen museumbezoeker, maar vind het altijd leuk om te lezen wat anderen gezien hebben. Dus bedankt voor je leuke stukje.

nicole orriens said...

Dat ziet er heel mooi uit zeg! Ik houd erg van dit soort foto's dus ik krijg helemaal zin om naar Den Haag te gaan nu. Is het druk in het museum of valt dat wel mee?

Ferrara said...

Prachtig museum en gebouw. Een van de favorieten.

Jan K. alias Afanja said...

Je weet de krenten wel uit de pap te halen, Marlou. Ook dit lijkt me weer een prachtige tentoonstelling. Wat dat betreft worden jullie daar in het westen toch wel verwend. :-)

Sjoerd said...

Daar is helemaal niets mis mee, mooi gebouw van Berlage ook.

Jelle Droeviger said...

Kalme fotografie. Geen spektakel. De mens.

Hans said...

Gelijk heb je om er een culturele zaterdag van te maken.
Erwin Olaf heeft ook de staatsiefoto’s Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima gemaakt. Hans

@, ook geen idee hoe groot de vlag is, wel groot.