23/04/2019

An other Mattheüs Passion

.
In Nederland wordt de Mattheüs Passion elk jaar op tientallen plekken uitgevoerd. Een drie uur durend muziekstuk van Johann Sebastian Bach.
Maar op tientallen plaatsen worden ook Mattheüs "scratches" gedaan: grote delen worden er dan uit geschrapt, zodat je er ongeveer een uurtje van overhoudt. 
In Haarlem, in Beverwijk, in Leiden en waar niet al.
Ik zing elk jaar wel ergens mee.
Dit jaar was het: AN OTHER MATTHEÜS PASSION, ergens in Haarlem.
En wat was er nou "other"?
Om te beginnen ben je niet maandenlang aan het repeteren, maar... slechts 1 dag.


En dan...  werd het koor begeleid door hele jonge kinderen van de vioolschool. Van 8 tot 18. Kijk hier heb je een paar hummeltjes, de hele dag spelen... knap hoor!




Dan zitten er in dit muziekstuk een aantal aria's. Normaal gesproken worden die door professionals gezongen.
Maar deze keer waren het studenten van het conservatorium. Prachtige stemmen!
Deze jongeman is countertenor en zong het "Erbarme Dich"... Zo zuiver, zo glashelder ...


Ik kreeg er tranen van in mijn ogen, zo mooi vond ik het.
Maar dat kwam ook omdat het lied op de begrafenis van mijn moeder gespeeld is... in 1997...


Maar verder heb ik niet zitten janken hoor... gewoon op m'n best meegezongen...
Kijk maar:


En dan was er nog iets wat het geheel heel "other" maakte.
Bach had namelijk (in 1728) een verteller bedacht, die het verhaal al zingend aan elkaar rijgt. De evangelist wordt die genoemd.
Maar wij hadden iemand, die niet kan zingen en dus... de stukjes tussendoor gewoon vertelde.


En dat maakte het in z'n geheel tot een "other Mattheüs". Heel bijzonder, met een uitverkochte zaal.

Het was al met al een topdag, hard gewerkt en intens genoten...
Biertje verdiend!



15 comments:

Lutje said...

een mooie hobby van je
doe ook echt bij je past
fijn dat je daar zo van kan genieten
Een @->- voor jou.

miekequilt said...

Wat een bijzondere uitvoering. Ik denk dat je een mooie dag hebt gehad met prachtige muziek. Fijn om zo een hele bezig te zijn.

Marjolijn. said...

Dat is wel heel speciaal...!
Ik kan niet zingen, anders zou ik daar misschien ook wel aan mee doen.
Zonnige dag Marlou.

Yova said...

Wat leuk dat je ook mee doet. Je zult wel heel veel plezier gezongen hebben met deze groep. Ik denk wel met de groep wel mooie muziek hebben gemaakt. Heel speciaal! Leuke foto's om laten zien. Fijne zonnige dag gewenst. Groetjes J&F.

Bertiebo said...

Ik heb de Mattheus een keer uit gezeten. Omdat mijn schoonzus meedeed. Dat was genoeg voor de rest van mijn leven. Maar dit wat jij deed en meemaakte: fantastisch!

די מריו said...

Biertje? Met pesach?
Als je maar geniet....

Love As Always
Di mario

Karel said...

mogge Marlou
dat is zeker "anders "
maar ook wel mooi
jij en allen daar hebben vast en zeker genoten

geniet de dag

klaproos said...

mee dan :-)
geweldige beleving moet het weer geweest zijn,
ik vind het altijd wel genieten ...
knap van die kleintjes zo enthousiast

dag maai ledie loulou
xxx

Karel said...

Ja ik ben onderweg naar een mooie wandeling door een mooie streek , is me al bekend , maar dan later in het jaar
Zeker mooie vogels hè , die hoop ik ooit nog eens te zien
Of mijn foto's mooi zullen zijn , ik wacht het af
Vanuit de trein wens ik je een fijne dag

Jan K. alias Afanja said...

"An other Mattheüs Passion" ken ik natuurlijk niet, maar de echte is aan mij in elk geval niet besteedt. Ik vind het wel knap dat mensen dat kunnen zingen en spelen, en ook dat mensen er een mooie hobby aan hebben, maar mijn hobby is het eenmaal niet. Leuk dat koor, orkest en solisten zo'n mooie mengeling van jong en oud vormden daar bij jullie.

nicole orriens said...

Wauw, wat bijzonder om daaraan mee te zingen lijkt me. Een hele mooie ervaring stel ik me zo voor.

sjannesblog.com said...

Ooit deed ik ook eens mee aan zo'n scratch-dag. Heel intensief, maar wel leuk om te doen, maar deze Mattheus lijkt me erg bijzonder!

Saralien said...

Jij zingt zelf mee, wat leuk! Ik heb nog nooit een live uitvoering meegemaakt, al was het maar omdat de omgeving niet zo open staat voor klassiek. De cd heb ik wel vaak gedraaid, mooi!

Petr@ said...

Juist omdat het anders is, wordt het heel bijzonder.
Mooie ervaring Marlou!

Hans said...

Als ik de tijden zie was het een lange dag.
Met alle respect voor de uitvoerenden die zich inzetten is het een heel spektakel. Hans