03/06/2010

Dorrestein op de berg

.






















Henry en ik zijn allebei weg van de boeken van Renate Dorrestein.
Eens hebben we tijdens een wandelvakantie in Schotland een boek van haar aan elkaar voorgelezen.
Eerst hij twee bladzijden en dan ik.
Soms was ik zo ontroerd, dat ik even niet door kon lezen, een beetje moest slikken voor ik weer verder kon.


Nu er zijn weer twee boeken van haar meegenomen om hier op de berg lekker in te lezen.

Natuurlijk haar laatste boek: De Leesclub.
Het verhaal gaat over een groep vrouwen, die een cruise gaat maken in de geest van Captain Ahab (Moby Dick) op de Schotse wateren.
Wat een heerlijke schrijfstijl heeft ze toch. Zo lekker eigenwijs ook, dit boek, dat helemaal tegen de conventies in is geschreven.
En het leest zo lekker weg…
Ik heb er smakelijk om moeten lachen en thuis ook om de interviews die ik van haar op tv over dit boek heb gezien.

Het andere boek, dat we meegenomen hebben is: Het Geheim Van De Schrijver. Volgens Henry haar een na beste meesterwerk.
















We lezen er af en toe in om de kunst van het schrijven beter onder de knie te krijgen.
Inderdaad een heel goed boek, vol geheimen, die verklapt worden.
En wat is dan haar beste werk? Dat is het boek, dat we tijdens onze wandeltocht in Schotland aan elkaar voorgelezen hebben: Een Hart Van Steen.



























Mocht je dit boek eens te pakken krijgen, lees het dan en laat me weten wat je er van vind...


.

20 comments:

klaproos said...

oh heerlijk marlou:-)
ik stel me nu dus voor dat jij dat boek aan mij gaat voorlezen en dat ik dan heerlijk op de bank lig te soezelen en naar je lig te
luisteren, en denk,
wat is het toch een geduldige engel dat ze dat doet:-)

lijkt me zó heerlijk hé:-)

slaap lekker voor straks
xxx

Han said...

Dat zal niet meevallen, ik ben niet zo'n lezer meer een kijker. Maar als ik het eens zie bij zie bij de Schalm zal ik het kopen en gaan lezen. Nu nog even tijd maken om naar de Schalm te gaan ;-)

Jelle Droeviger said...

Lezen, heerlijk; als ze iets leukers bedenken blijf ik het er toch bij doen (Remco Campert...)

Dat "samen lezen", elkaar afwisselend voorlezen, dat is voor mij niet weggelegd. Ik zou het graag willen, maar... wie o wie wil dat met mij doen...?

Jij hebt goed mazzel, Marlou, dat je zo met z'n tweeën een boek kunt lezen. Puur teamwork.

Jelle Droeviger.

Di Mario said...

mmmmm, heel vreemd misschien, maar als schrijfster heeft ze me nooit aangesproken. Misschien moet ik je aanbieding van eens lezen maar eens aanvaarden. Ik woon tenslotte bijna naast de bieb.

Love As Always
Di Mario

Marjolijn said...

Ja, ik heb wel eens een boek van haar gelezen, maar dat is al een hele tijd geleden.
Boeken lees ik niet zo veel meer, lees meer op het scherm.
Fijn weekend, lieverd.
Geniet van het mooie weer.
Liefs Marjolijn.

gerdaYD said...

Dat zal ik zeker aan lefla doorgeven mijn lieve Marlou, die is namelijk mijn boekenleverancier.
Ik las nog niet zo heel veel van haar, maar wàt ik las bevalt me zeer. Dus jouw aanrader zal ik ter harte nemen!
Zo mooi, hoe jullie aan elkaar voorlezen, dit maakt het plezier aan een boek dubbel niet?
Voor jou vandaag schat, omdat je er zo van houdt:
schalen vol taart tafels vol taart.
taart tafels vol taart.
wij schrokken en proppen.
ik lust wel een paard.
nooit wil ik meer stoppen.
droom over een krentelbol.
bol van de sukade.
roomboterkoek, boordevol cho-co-lade!
taart tafels vol taart.
eet hopen en hopen.
knal niet uit elkaar.
knoop alles maar open.
wij hebben in onze maag zo,n gaatjes bewaart.
voor taart.
nog een stuk taart.
tafels vol taart. (...)
© Oliver de Musical
*wink, big smile*
Maak er een superfijne dag van hé!

Lutje said...

ik denk niet dat ik daar aan geraak, ik ben geen lezer of het moeten citaten en gedichten zijn...

Fluitenkruid said...

Ik heb nog nooit werk van haar gelezen, laatst zag ik haar in een programma vertellen over 'de leesclub' en toen dacht ik al; ik ga toch eens wat van haar lezen.
Heerlijk om voorgelezen te worden, gebeurd hier heel af en toe maar dan Roald Dahl :-)

Annet said...

Nou ja....ik schrijf over het stenen hart en nu jij.....geen toeval...prachtig die symbiose...

Gister las ik huisband nog een vers voor Annie M.G. van het schaap Veronica en een verhaal van mevrouw Kieteltee:^)

Heerlijk dwars die Annie...gelukkig zijn haar boeken er nog....

Mooie aanbeveling: Renate....

Nog een prachtige dag Marlou...

♥ Annet (liefs)

wim said...

Zal ik zeer zeker doen, bedankt voor de tip.

Liesbeth said...

Dat ga ik zeker doen Marlou..dank je wel, echt een schrijfster die ik eigenlijk graag zou willen lezen

Marjolijn said...

Fijn weekend, lieverd.
Geniet van alles..!!

gerdaYD said...

Even OT mijn schat van een Marlou: bedankt voor je superlieve reactie bij mij! Wat een compliment, ik heb er rode konen van gekregen!
*wink, big smile*
Superfijn weekend gewenst meid, samen met de liefde van je leven!

Lutje said...

een fijn weekend voor je :o)

merel said...

ik lees nogal veel, ga zeker eens kijken in de bib naar dit boek

gerdaYD said...

Lieve Marlou, vandaag is het precies gedaan met de buitenpret, bij ons althans. Ik hoop dat de zon bij jou nog schijnen zal, de héle dag lang. En is het niet daarbuiten, dan wel in je grote hart! Dikke knuffel!

Lutje said...

nog een fijne ZON-dag :o)

Marjolijn. said...

Hey Marlou,
Hoop dat je een geweldige leuke middag gehad hebt. Een geweldig optreden, en dat de nieuwe CD van Malle Babbe goed gepresenteerd is.
Dan nu lekker nagenieten meis, jij/jullie hebben de klus weer geklaard...!!
Kanjers zijn jullie..!!

gerrit said...

Wij hebben bijna al haar boeken. Ze heeft een humorrijke manier van schrijven, ook al is het onderwerp nog zo zwaar. Een hart van steen is heel gevoelig, maar persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van Het hemelse gerecht. Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor is ook een aanrader. De leesclub hebben we al wel, maar moeten we nog lezen. Zo zijn er nog een paar titels die ik nog niet gelezen heb, maar mijn partner wel.

gerdaYD said...

Gisteren was DE dag hé mijn lieve Marlou? Is het een ervaring en herinnering met een gouden strikje errond geworden? Ik ben er zeker van van wél!
Ik hou je ongetwijfeld knap log daarover tegoed hé, zie er al naar uit!
Maak er een fijn nagenietdagje van, rust lekker uit van de spanning en inspanning...