09/06/2010

de Vogelgids van Dorrestijn

.


Mijn broer weet alles van vogels.
Hun namen en hun gewoontes. Hoe ze nestelen en wat ze eten.
Komt er een kleine sodemieter op de rand van het balkon zitten, dan weet hij meteen wat het er voor een is.
Ik weet er ook wat van, maar niet zoveel als hij.















Bij de plaatselijke timmerman, Franzl Kiegerl, heb ik een mooi solide vogelvoederhuis gekocht.
Henry heeft het links onder het dak opgehangen, maar toen we merkten, dat we wél steeds vogelvisite hadden, maar de beestjes nooit zagen heeft hij het huisje op de balkonrand bevestigd.














Ik zie er voornamelijk Koolmeesjes rijkelijk dineren, maar er was er toch ineens een heel klein mooi vogeltje. Het had een zwart koppie en pikte schielijk de stukjes kaas die we voor hem hadden neergelegd.
Ik ben natuurlijk gauw gaan kijken in het vogelboekje wat hier ligt: DORRESTIJNS Vogelgids. Florian heeft het hier vorig jaar neergelegd met de bedoeling er eens goed in te gaan studeren.


















Het is echter niet zo’n gids, waar je heel gemakkelijk het vogeltje in vindt, wat je zoekt.
Natuurlijk weet ik allang dat het bewuste bezoek aan het voederhuisje een Matkop is.
Maar vind dat maar eens in Dorrestijns vogelgids. Ik denk dat het toch meer een boekje over hemzelf is, dan over vogels...
En dat maakt het tot een geestig boek, waar je regelmatig al lezend hartelijk om moet lachen. Van A tot Z worden er vogels besproken of situaties waarin ze voorkomen.
Het is een heerlijk boek, maar als je een goeie gids zoekt kun je (volgens Dorrestijn zelf) beter de ANWB vogelgids er op na slaan…

Boven de wouden
hield een buizerd met vijf accolades
de wind bij elkaar


.

9 comments:

Han said...

O wat leuk een vogel gids, is wel gemakkelijk als er eens een vogel komt langs vliegen. ;)

Di Mario said...

Even op internet gekeken voor dat vogeltje.. want ik had nog nooit van een matte kop gehoord.

Love As always
Di Mario

klaproos said...

het is wel héél erg leuk om wat van vogels te weten hé marlou,
en als je bovendien een bekoorlijke naam als dorian hebt.....
misschien wel vernoemd naar de dichter,
dan ehhhhh
ja is het nog veel leuker om op pöetische wijze de vogeltjes te noemen :-)
zo als het gebekt is te bezingen ..
maar dat kan jij dan vast weer veel beter :-)

slaap lekker
xxx

Marjolijn said...

Ik weet niet veel van vogels, hoor en zie ze wel graag.
Zeker het vroeg ochtendconcert, zoals nu bezig is.
Fijne dag vandaag meis.

gerdaYD said...

Dit is beslist een goede tip lieve Marlou, en ik ga dit dan ook heel fijntjes, zo tussen neus en lippen door, aan mijn boekleveranciertje melden!
*wink, big smile*
Het prachtige
Boven de wouden
hield een buizerd met vijf accolades
de wind bij elkaar
belooft alvast héél veel. Dankjewel!
En maak er een heerlijk vogeltjeskijkdagje van hé?
Met een vogeltjesdans of zo...

Fluitenkruid said...

Hier ligt momenteel ook een vogelboekje op tafel, wij spotten regelmatig (voor ons) aparte exemplaren in het park of de tuin.
Als ik er echt niet uit kom dan bel ik mijn zwager Merijn, hij heeft het vogelspotten met de paplepel ingekregen en weet alles.
Heerlijk he, vogeltjes kijken.

Cor said...

Ik zag gisteren een polifinario,
hij riep:
"polifinario..., polifinario !!!!

Ooit zoon vreemde vogel gezien?

Hij heeft een zwart borstje met gele stippels.
Een blauwe kuif met groene puntjes.

en maar roepen.
en vorig jaar in Australïe hoorden we steeds lachen.
Bleek ook een vogel te zijn, hoorde ik
Rare vogels. Die lachen en polifinario roepen.

Maar ze kunnen wel vliegen!

hartelijke groet van Cor

Liesbeth said...

op zich lijkt het mij wel handig. ik was wel een keer op een site waar je alle vogels kunt vinden met de geluiden erbij, dat was wel leuk. Ik heb m even opgezocht
http://www.beleefdelente.nl/

Lutje said...

leuk, dat is intressant om naar zo iemand te luisteren!