10/06/2010

Jarig op de berg


.

Ik word jarig wakker. Alweer een jaartje ouder.
Ik hoor Henry zachtjes het Beatle-liedje zingen: "When I’m 64..."
64! Sixty-Four!!! Halleluja, zo oud al weer. Hellep, kan ik nog terug??!
Ik voel me helemaal niet 64, ik ben namelijk nog steeds 33.
Van Roosje is er een fijn pakje met allerlei moois er in. Ik ben helemaal ontroerd als ik de kadootjes en de tekeningen van de kleinkindjes zie…



 








 
Na het ontbijt wordt ik naar het dorp beneden “ontvoerd”.
Onze buurvrouw Sarah heeft daar een klein sieradenwinkeltje en als we voor haar deur stoppen zegt Henry: “Hier mag je wat uitzoeken, het maakt niet uit wat het kost…”
Het wordt een hele mooie ketting met turkoosjes. Ik houd ‘m meteen om.

Dan gaan we naar Frauental, waar we bij de Konditorei van Leitner op de koffie gaan met… overheerlijke tamme kastanjetaart. 















De Konditorei is de beroemdste uit de omgeving. En de taart is zo ontzettend lekker, dat je je vingers er bij opeet…

Maar niet voor lang, want we hebben nog een verrassing in petto: 















we rijden via smalle bosweggetjes naar Toni’s Fischerhütte, een houten restaurant, dat boven op de Lassnitz is gebouwd en waar je de lekkerste forelletjes van de wereld kunt eten.
Het is er lekker warm. De houtkachel brandt en voor een doordeweekse dag is het er gezellig druk. 


 











We proosten op onze gezondheid en nemen een overheerlijk forelletje, dat in knoflook gezwommen heeft. Dit is zo ontzettend lekker, dat proef je nergens zo verrukkelijk!De hele dag door krijg ik lieve sms-jes...Ik voel me nu wel heel erg jarig. Ach wat… 64! Schitterende leeftijd, toch?!

Lieve Henry, dank je wel voor deze heerlijke, bijzondere dag. 
.

16 comments:

klaproos said...

dat klinkt als een zááálige dag marlou:-)
en of jij genoten hebt, je ziet er erg gelukkig uit,
"om te stelen" :-)

xxx

Lutje said...

heerlijk zo'n verjaardag , ik ga die eens laten lezen aan iemand ;-)

gerrit said...

Alsnog gefeliciteerd....
Je hebt in ieder geval een leuke dag gehad. Tamme kastanjetaart, reuze benieuwd hoe die smaakt...

wim said...

Met terugwerkende kracht dan maar,
"Gelukkige Verjaardag"

Jelle Droeviger said...

Ja, nog gefiltereerd, Marlou.!
Een leuke dag had je, dat spréékt.! En als je je 33 voelt, dan bén je ook 33.!

Dat mis ik toch wel, al die aandacht, want ik heb kind nog kraai... Als ík jarig ben, dan ga ik maar weer eens naar het strand, om te zien wat er is aangespoeld. Óf ik zet wat Jaren Zestig Muziek op, en doe wat ouderwetse danspasjes...

Jelle Droeviger.

Roosje said...

OEOOOOOOOEEEE!!!
wat een leuke verjaardagsfotos ook zeg en die taartjes en de forellen...!!! yeaaaaah!
(We missen oostenrijk heel erg, dus dit is goed)

x

Marjolijn said...

Dat is echt een dag met een gouden randje geweest.
En ik zou zeggen, doe er nog maar vele van deze bij. Met gouden randjes, maar gewone mogen ook hoor. Het kan tenslotte niet elke dag feest zijn.
Mooie foto's meis, echt helemaal jarig..!!
Liefs Marjolijn.

Di Mario said...

zo... 46... zo had ik je niet geschat hoor.. veel jonger.

Nog gefelicteerd.

Love As Always
Di Mario

Han said...

O is het zo leuk om 64 te worden dan wil ik dat ook wel worden.

ot: Je bent altijd welkom dat weet je!

gerdaYD said...

Lieve Marlou, jij bent helemaal geen 64, dat geloof ik nooit! 46 misschien wel als ik naar dat mooie snoetje van jou kijk... echt waar schat, en dat vind jouw Henry beslist ook. Wat moet hij van je houden om je zo'n fijne verjaardag te laten beleven!
En als je die taart ook eens wil maken, hier het recept:

Ingrediënten
500 gram kastanjes
250 gram basterdsuiker
4 eieren
100 gram boter
100 gram amandelen (gemalen)
1 citroen

Bereiding
Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes.
Kook de kastanjes in een pan met water (de kastanjes moeten net onder water liggen) in 30 tot 45 minuten gaar. Giet de kastanjes af en pel ze. Pureer de gepelde kastanjes met een staafmixer. Voeg vervolgens de gemalen amandelen toe.
Verwarm de oven voor op 190 graden.
Splits de eiren. Doe de eidooier in een schaal en voeg de basterdsuiker toe. Klop het geheel tot een schuimige dikke massa. Voeg de boter, toe en rasp er de schil van 1 citroen doorheen en meng het geheel goed door elkaar.
Klop het overgebleven eiwit stijf en meng deze met de kastanjepuree en het eidooier-mengsel.
Pak een springvorm en vet deze goed in. Doe het mengsel in de vorm en spreid het geheel goed uit.
Plaats de springvorm voor 45 minuten in de oven.
Controleer met een cocktailprikker of de taart klaar is. Wanneer je deze in de taart steekt en hij komt er droog ui, dan is de taart klaar.
Laat de taart 10 minuten in de oven staan zonder dat deze aanstaat. Laat hem daarna buiten de oven verder afkoelen. Haal de taart vervolgens uit de vorm en laat deze goed uitdampen.

Smakelijk!

Fluitenkruid said...

Hoi lieve Marlou, wat een heerlijke verjaardag daar boven op die berg. En je bent zo oud als je je voelt en gedraagt, daar geloof ik in. x

Annet said...

Ja van binnen 33 en zelfs nog 12 en terug naar de spijltjes van het ledikant (Lady Kant):*)

Van h♥rte Marlou. En heerlijk zo'n forelletje die in knoflook gezwommen heeft.

Mogen wij in vlinderslag zwemmen in een zachtewoordenzee......

Liefs met slingers en lachjes, Annet x x x

Marjolijn said...

Lieve Marlouke,
zie ik net op je blog dat je jarig bent,
nog net op tijd....
HIEPERDPIEP HOERAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!

Van Harte Gefeliciteerd!

Ik wens je een,
Gelukkig, Liefdevol, Stralend Nieuw Levensjaar***
Ik hou van je*
Ga je ook mee doen met Tai Chi in Elswout, ja toch.(zie mail Roderik)
Tot snel!!!!!!!!!!!!!!!!!!Next week Tai Chi?
knuffffffff Marjolijn*

Proost op je Gezondheid,
Yes!**********

nogmaals Marjolijn said...

Ha lieve Marlou,


Jarig geweest op de berg lees ik nu!!!
Top, het ziet er gezellig uit!

Tot gauwie;-)*

Liesbeth said...

Dan wil ik je toch nog even feliciteren. Die verjaardag was om je vingers bij af te likken, zo'n leuke dag was het. Mooier kan je het niet vieren! sixty four is ook nog een legendarische leeftijd, het kan gewoon niet op;)...ik snap je helemaal, je wordt gewoon niet ouder dan 33..:)
btw, ik ben begonnen in het boek van Renate D, het is nu al een feest van herkenning!

Lutje said...

Nog een fijne vrijdag en voor straks een leuk weekend :o)