03/02/2014

De ideeën box

.
Ja... vorige week had ik het over mijn ideeën box, waar ik krantenknipsels en dingetjes in werp, en waar ik zo nu en dan als ik "blanco" ben een ideetje uit haal.
Nu heb ik zowaar zelfs een idee voor een dag of vier!
Het idee is... film!
Kijk, dit is de doos met de deksel eraf:


Wat opvalt is natuurlijk het krantenartikel "In Rusland is een welgemeende groet al subversief"... maar daar ga ik het niet over hebben, althans nóg niet, want die Russen zijn nog niet van me af.
Nee... dat kleine gele uitknipseltje, waarop James Gandolfini, één van de acteurs uit de Sopranos... dat heeft me geïnspireerd om een paar dagen over films te ouwehoeren. Er staat weliswaar "Enough said", maar wat mij betreft niet, hoor...
Ik ben nog niet naar die film geweest, maar heb een afspraak met vriendin E. om er naar toe te gaan. Deze week??? Dan kan ik jullie nog even vertellen waar die over gaat.

Wat vind ik nou zo leuk aan films?
Dat is... dat je helemaal in een verhaal zit, je bent een soort van de hoofdpersoon, je bent even weg van alles. Ik kan daar zo ontzettend van genieten. 

Zoals vorige week, in de 50+ bios, de film "Die Wand" ... wat een emoties kwamen er los: ik had verdriet, ik hield ineens intens van een hond, ik haatte een engerd, ik was die vrouw, die ik in het donker van de bioscoopzaal volgde. Ik voelde haar angst en haar overgave...

Het is, dat morgen mijn kleindochtertje Wijs 10 jaar wordt, maar anders ging ik er wéér naar toe.
Want sommige films kan ik wel 10 keer of meer zien!


De film is gemaakt naar het gelijknamige boek van Marlen Haushofer. Ik heb dat boek ooit gehad en kwam er niet doorheen...
Maar de film... die had wat mij betreft wel een hele middag mogen duren...
De bioscoop zat vol, maar je kon een speld horen vallen op het dikke tapijt. Iedereen was in de ban van dit zinderende schouwspel...

"Bespiegelingen over de dood en de natuur, ontroerende liefdesverklaringen aan de hond, het meesterlijke Die Wand omvat het allemaal en nog veel méér - maar dan wel zo zinnelijk dat je de natuur bijna ruikt en voelt hoe het is om als allerlaatste mens op aarde naar de sterren te kijken." (Volkskrant)

.

13 comments:

Marjolijn. said...

Ja, in een film kun je helemaal inkruipen, als hij je aanspreekt.

Van harte proficiat alvast met en voor je kleindochter's
verjaardag van morgen.

Fijne maandag meis.

Jelle Droeviger said...

Prachtig, Marlou, dat je je zo ademloos in een film kunt inleven. Maar dan moet je mij zéker niet hebben als gezelschap, want ik heb de vervelende gewoonte (wél iets waaraan ik wérk...) om tijdens film-kijken er iets over te willen zeggen, en de beelden te bekommentariëren. Mijn oude moeder vindt dat dan ook uiterst vervelend. ~ Mooi, dat je zegt dat je een soort van hoofdpersoon bent, en even wég bent van alles. Dat zou ik eigenlijk óók eens willen beleven...

Jelle Droeviger.

klaproos said...

de beschrijcing alleen al maakt dat ik 'm wil zien loutje:-)
en natuurlijk als er een goeie rol is weggelegd voor een hond, dan heb je met een natte vinger:-)

ik kijk uit naar je vervolg hierop,
voor vandaag .. de gebreide onderboks maar aan,:-)) want het is kkkkkoud :-)

maar hierbinnen is het warm:-)

maak er een heel fijne dag van hé,

xxx

gerdaYD said...

Een heerlijk log omdat jij er zo heerlijk over kan schrijven lieve Marlou!
Voor jou:

Hé jullie twee
Ik heb een idee
Wie gaat er mee met mij
Als we nu eens samen naar de film gaan
Anderhalf uur
Puur avontuur
En echt niet duur
En naast de frituur
Als we nu eens samen naar de film gaan
... Of op ons hoofd staan

REFREIN
Wat een reuze idee
Wie gaat er met ons mee
Wie wil vanavond met K3 mee naar de film

De reuzenaffiches de rij op de stoep
De kassa gaat open je mag binnen
Als we nu eens samen naar de film gaan

Je wil nog een ijsje!
En popcorn!
En snoep!
De lichten gaan uit het gaat beginnen
Als we nu eens samen naar de film gaan

REFREIN

Film
Naar de film
Mee naar de film
(2x)

Ik wil naar die wondere wereld op zoek
Van prinsen en diamanten ringen
Als we nu eens samen naar de film gaan

Ik spring op een dag in dat zilveren doek
Waar bloemen en dieren voor me zingen
Als we nu eens samen naar de film gaan

Wat een reuze idee
Wie wil er met ons meegaan
Zie je mij daar al middenin die film staan
Handen omhoog als ik je vraag
Wie wil vanavond met K3
Mee naar de film

Film
Naar de film
Mee naar de film (...)
© K3

John said...

Mogguh Marlou,

Ja films. Ik kijk er ook graag naar, en ik heb een hele bibliotheek aan films tot mijn beschikking. Gewoon hier . Dus ik kan kijken wanneer ik wil..
ZO zag ik gister ook een zeer intrigerende film.

Heb het goed vandaag.,

Petr@ said...

O ja, en dan zeker in de bios, dan zit je er echt helemaal IN!
Thuis voor de tv is toch anders, de bel gaat of de telefoon, je schenkt even wat in.
En dan dat mooie grote scherm!

Ik ben benieuwd wat je nog meer voor ons in petto hebt!

Liefs Petr@

Kay ♥ said...

Leuk die box van jou,
tover er maar naar hartelust ideeën uit.
Vind ik heel tof gevonden.
Ze zijn zo een beetje als mijn archiefjes he,
die vroeger op een ander blog stonden.
Het boek noch de film ken ik niet,
maar als ik hem hier vind staat hij op ons to-do-lijstje.
ot: niet genaamtekende foto's zijn helaas niet van mijn hand.
Alle liefs ♥

Annette said...

Oh dat klinkt wel erg verleidelijk...Ik zou met een vriendin naar Soof gaan. Het zijn. vrijkaartjes...Kaartjes die vrijen.

Dit blogje tilt mij wel op.
De verfijning in mij moet nog indalen 'kuch' .....

Eerst wassen, dan plassen, oefeningen doen en de hele mikmak komt er achteraan.

Liefs vanuit een zonnig Drenthe!

X!

Di Mario said...

Ik had vroeger ook zo'n box. En dan met leuke teksten. Dat was in de tijd dat het opslaan digitaal nog niet zo gewoon was. Hij staat nog steeds bij mijn pc, maar ik heb er al jaren niets meer in gedaan.

Love As Always
Di Mario

fotohanvogel.blogspot.com said...

Marlou, zo als jij over een film kan vertellen doet bij mij het verlangen opkomen om die ook te film zien. Roeping gemist?

Wim said...

Zo heeft iedereen zijn film, de mijne is "Dances with Wolves"

Lutje said...

een goeie film sla ik nooit af, zo heb ik al verschillende malen shawshank redeption, the colour purple en what's eating gilbert grape gekeken, en ik kan ze nog wel eens zien ;-)
Voor de jarige van vandaag : PROFICIAT !

Yvette said...

xxx