11/02/2014

Naar de psycholoog...

Ik ga even met jullie naar de psycholoog.
Ja, echt wel!
Die zit hier om de hoek!!

Samen met zijn vijf broers runt hij de bakkerij ter nagedachtenis hun vader.
Een ieder neemt een dag voor z'n rekening.
Nico van 55 is dus psycholoog, maar dinsdags staat hij om half vier uur op om aan het deeg te beginnen voor het brood van de bakkerij.
Bakkerij KUIN!
De lekkerste bakker van Haarlem en hier bij mij om de hoek...


Broer Bernard van 49 is accountant en werkt op de woensdag.
Dan hebben we nog Peter, ook psycholoog en Aad, die de andere dagen van de week directeur van Circus Elleboog is. En William is manager in de zorg. En tot slot Jos, die horecaondernemer is.

Zes broers die in deeltijd het ambachtelijke brood maken, dat hun vader tot 1989 bakte. Ieder z'n eigen dag. 



En het mooie is: Moeder Alie Kuin (88 jaar) schilt in een hoek van de bakkerij de appels voor de appeltaart, terwijl haar zoons met het deeg en de ovens bezig zijn!
Helaas is vader Wim al jong overleden, slechts 69 jaren oud. Hij was de "oer"-bakker: Bakker KUIN werkelijk een begrip in Haarlem.

En nu?


Ze staan weer voor de bakker in de rij!!

(misschien kloppen de leeftijden niet helemaal, maar wel zo om en nabij!)

16 comments:

Marjolijn. said...

Zo mag je met recht spreken over een familiebedrijf..!
Knap hoor dat ze zo samen toch het bedrijf van hun vader in stand kunnen houden.
En dat al zoveel jaren.

Fijne dinsdag meis.

Wim said...

Lekker zo'n artisanaal brood met een verhaal en appeltaart daar ben ik verzot op :-)

Lutje said...

hadden we hier maar zo'n bakker in de buurt, tegenwoordig zijn het allemaal koudebakkers....
dat brood, mmmm

Jelle Droeviger said...

Die broers, met hun goede banen, houden zichzelf in deeltijd in het goede spoor. Het zullen geen graaiers worden, nu ze zo in kontakt blijven met de gewone vrouw en man en de zorg op zich nemen voor het bakken van het Oer-Hollandsche brood. ~ Een bakker op de hoek, daar kunnen we niet buiten.

Jelle Droeviger.

Jelle Droeviger said...
This comment has been removed by the author.
Jelle Droeviger said...

En wat te denken van deze slagzin:
KUIN BAKT ZE BRUIN...
of:
DE JONGENS VAN KUIN BAKKEN UW BRUIN...

Jelle Droeviger.

Yvette said...

mooi zulk soort dingen
stilaan heb ik het idee dat we steeds amsterdamsiger aan het worden zijn
of het komt door jouw stukjes Marlou!!!

gerdaYD said...

Ja, daar zijn ze!
Daar zijn de warme bakkers!

Wij zijn de warme bakkers
En we zijn vroeg wakker
In de bakkerij
En we bakken brood
In een grote oven
En die is heel heet
Wil je dat wel geloven?

En we bakken:
Bruine bollen, witte bollen, krentenbollen, mueslibollen (4x)

En ook banket dat maken wij
En we zijn zo blij
In de bakkerij
En we maken deeg en we maken kruim
En we bakken ze bruin
Ojahajeee

En we maken:
Gevulde koeken, boterkoeken, kruimelkoek, ouwewijvenkoeken (4x)

Wij zijn de warme bakkers
En we bakken brood
Voor arme stakkers
En voor rijke stinkerds
't Is geen probleem
Want we bakken brood
Voor iedereen

En we bakken:
Bruine bollen, etc

En zoek je een boterkoekje
Kom er dan eens bij
In de bakkerij
Want daar maken we
Veel lekkere dingen
En onder 't werk
Kunnen we dan zingen:

(Met z'n allen!)
Gevulde koeken, etc
© JvdZwan

Dat kan je nu voor die bakker gaan zingen lieve Marlou hihi. Heb het goed vandaag en vooral: hou het smakelijk!

John said...

Mogguh Marlou,
Wat een leuk idee om zo je vaste baan af te wisselen met 1 dag bakken in de week.
Ik zou er voor tekenen als ik het kon.

Heb het goed vandaag.

klaproos said...

geweldig marlou,
dat zijn de mensen met een hart voor het vak,
en het zal ook bijzonder ontspannend zijn om een dagje brood te kneden, wat een geweldig idee,
ik hoop dat het bakkertje er nog heel lang mag zitten,

dag loutje heb het fijn vandaag
ik ga met mijn zussen op pad:-)

xxx

Petr@ said...

Hoi Marlou
Ik schrok toen ik las dat je naar de psycholoog ging, maar haha nu begrijp ik het!
Wat een briljant idee van deze broers om het op deze manier te doen! Het levenswerk van pa door te zetten!

Liefs Petr@

Kay ♥ said...

Dit vind ik uniek!
Hoe die broers ondanks hun opleiding toch de familieerfenis in stand willen houden.En elkaar zo goed begrijpen.
Op het smakelijke af nog wel.
En dat jij elke dag hun lekkernijen mag halen is toch mooi meegenomen he.
Alle goeds ♥

Sjoerd said...

Mooi dat ze dat samen op deze wijze oppakken. Vreemd dat er niet ene bij is die daar zijn beroep van maakt.
Een goede bakkerij is een goudmijn tegenwoordig.

Annette said...

Enig!
De één psycholoog, de ander directeur van circus Elleboog....

Geef mij nog maar een kruimpje...

p.s. heb m'n houtje weggehaald...

Mazzel en broche,

Annette XXX

Kay ♥ said...

ot: de inktspotjes zullen deze ook al titel meekrijgen, met een subtiteltje en u vindt alles terug in de rubriek bovenaan mijn pag. Met dezelfde naam. Ze worden gewoon gepost zoals u dagelijks mijn postjes kan lezen en bekijken!
Het mij niet beschrijven was ludiek bedoelt, dus u had best gemogen ;-)

Mirjam Kakelbont said...

Ik heb er een heel stuk over gelezen in een tijdschrift en werd steeds enthousiaster tijdens het lezen. Niet alleen lief ter nagedachtenis, maar ook nog slim, vanwege de afwisseling. Een pure win-win situatie!
liefsliefs Kakel