03/11/2016

Mijn gift voor het milieu

.

puɐɐɯɟǝǝƃ ɹǝqɯǝʌou

Eigenlijk ga ik nu iets schrijven over iets, wat ik altijd al doe: troeptrimmen!
Ik loop mijn Elswout-rondje met een afvalzak in de hand en raap de bende op die anderen op de grond deponeren.
Maar ja... in het kader van Geefmaand November schrijf ik er toch maar een stukje over.

Ik bedoel maar... wie gooit er nou zoiets in het gras:


Een plastic handschoen.
Ik snap dat echt niet.
Maar goed, ik hoef niks te snappen. Ik ruim het gewoon op.
Van Henry heb ik 10 jaar geleden een grijpertje gekregen en dat komt met het troeptrimmen goed van pas... ik krijg er echt geen vuile handen van...


Hoppa, je biertje opgedronken en met een grote boog werp je het flesje in de berm.
In één van de mooiste lanen van Nederland (Elswoutlaan) raap ik een volle tas troep op...
Blikjes, lege sigaretten pakjes, kauwgompakje leeg?
Dumpen die hap...



Mijn moeder heeft mij gelukkig geleerd om geen afval op straat te gooien.
Daar ben ik nog steeds blij om.
En mijn gift aan het milieu is: troeptrimmen...

Waar Geefmaand November al niet goed voor is...












12 comments:

klaproos said...

ohhhh wat een bron van ergernis is dat toch hé loutje, ik vind het een mooie gift van jou, dat zouden veel meer mensen moeten doen :-)
zo hou je het netjes,
en de jongelui die alles maar uit het raam knikkeren, die zou ik het liefst een pak voor de broek willen geven

dag lieverdje,
heb het goed vandaag

xxx

Lutje said...

tja, ze gooien maar, ik zie dat hier ook, ik woon vlak bij een mc donalds, en hier ligt alles vol bekertjes en bruin papier.
Eén @->- voor jou

Marjolijn. said...

Ja, sommige denken dat de straat een grote vuilnisbak is.
Succes meis, fijn dat je een knijpertje hebt.

די מריו said...

Dat is een mooi cadeau, alleen jammer dat het nodig is. Iedereen heeft toch wel zo'n beetje geleerd dat je dat niet moet doen. Ik snap de mensheid niet dat ze het wel doen.

Love as alwyas
Di Mario

Ferry - Jacqueline said...

Ik zie bij ons parkeerplaats ook rotzooi neer gooit. Echt zonde. Het is ook geen gezicht. Waarom doen dit nou. Gemak zucht. Ergernis overal!!
Groetjes,

Villa Zeezicht said...

SUPERGOED van jou!! Ik zie vaker mensen met zo'n grijpertje, en ook mijn eigen Stuurman neemt op zijn dagelijkse ochtendwandelingetje altijd wel wat afval mee naar huis wat hij ziet liggen. Maar hoe krijg je de mensen nou zover dat ze gaan inzien dat dit echt niet kan, je troep zomaar op de straat gooien??

Jelle Droeviger said...

Bravo, Marlou.!
Dát is mooi November-weggeven.
De boel knapt er van op.

Hier op Terschelling ligt zowat nérgens troep. . Ze zijn hier zooo zuinig dat ze niets weggooien.

Jelle Droeviger.

Ineke Vogel said...


Wat fijn Marlou, die prachtige Elswoutlaan ligt er weer schoon en in fraaie herfsttinten bij!

Ja, zo'n knijpertje is echt een uitkomst voor zulke karweitjes, je hoeft: niet te bukken, het vuil niet met je handen aan te raken en ook geen plastic handschoenen aan te trekken, ideaal!
Van Han heb ik er jaren geleden ook een gekregen, die langzamerhand onmisbaar is geworden, want inderdaad, het vuil op straat of in groene zones deponeren is steeds meer gewoonte geworden.

Dagdag, veel liefs, Ineke


Yvette said...

ooooooo ik dacht al, wat wordt het hier netjes......
ik sta altijd in dubio of ik de drol van een andere hond ook zal oprapen
ik ga je voorbeeld maar dan op drollengebied navolgen

dagdag

christiene said...

Ha Marlou,
Als er nog meer mensen zouden zijn als jij
wat was de wereld dan schoon.
zouden deze mensen ook thuis alles tegen de grond gooien........
dat vraag ik me zelf af.........
of zijn die misschien thuis brandschoon.
groetjes Christiene.

Mirjam Kakelbont said...

Ligt het aan de opvoeding of doen mensen gewoon niets met die opvoeding? Het is niet alleen de jeugd die alles overal maar neer keilt. Als je iets vol kunt meenemen, kun je het toch ook leeg mee terug nemen? Kwestie van gebrek aan mentaliteit.
Wanneer iedereen zijn eigen rommel opruimt, is het overal schoon! De oplossing is zo simpel...
De wereld is beter af met jou, LouLou ♥
Dat is jouw gift aan de mensch.
Dikke knuffel en mijn dank aan Henri voor je grijper!

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou. Vreselijk toch, hoe men tegenwoordig omgaat met al die troep. Bij ons in de straat is het net hetzelfde, wat men niet meer kan gebruiken wordt gewoonweg in de berm gegooid. Soms neemt men zelfs de moeite plasticzakjes in de haag te proppen, dat kost toch meer energie dan het gewoonweg mee naar huis te nemen? Zelf had ik een moeder zoals jij en leerde van jongs af aan om niets op de openbare weg achter te laten. Het is toch godgeklaagd dat vrijwilligers zoals jij alles moeten opruimen? FOEI!