17/12/2018

Hymne

.
Op het moment dat ik dit schrijf ben ik aan het luisteren naar "Anthem" (=hymne) van Leonard Cohen. Ik heb het op herhaling staan... nu al voor de zesde keer.
Ik neurie het mee...
Het duurt 9 en een half minuut en het is licht hypnotiserend om er naar te luisteren...



Misschien ken je deze zin er uit:

There is a crack in everything
That's how the light comes in.

In alles zit een barst
Dat is hoe het licht binnenkomt.

De opname die ik beluister is van 2008.
10 jaar geleden dus, toen hij nog volop in het leven stond, ja... want "pas" 74.
8 jaar later zou hij overlijden...

Hier is de vertaling van het eerste couplet:


De vogels, ze zongen 

bij het ochtendgloren 
Begin opnieuw 
hoorde ik ze zeggen 
Blijf niet stilstaan bij wat 
voorbij is 
of wat nog komen gaat 
Ah, de oorlogen zullen verder 
worden gestreden 
De vrome duiven
zij zullen weer gevangen worden
gekocht en verkocht
en weerom gekocht
de duif is nooit vrij

Luidt de klokken die nog kunnen luiden
Vergeet uw perfecte plaatje
In alles zit een barst
Dat is hoe het licht binnen komt


Neem vandaag even de tijd om het hele lied te beluisteren.
Er zit ook een prachtige, fijne film bij... doe even 9 minuutjes niks en luister...








14 comments:

Marjolijn. said...

Leonard Cohen was een grootheid.
Ik luister graag naar hem, nog steeds.
Goede start van de nieuwe week.

Lutje said...

geniet er van, je kent het al uit je hoofd, dat heb je met iets dat je interresseerd....
Je begint de week wel muzikaal :o)
Een @->- voor jou.

Sjoerd said...

Een heerlijk stuk muziek om naar te luisteren, maar bij Leonard gaat het om de inhoud. Ik heb diverse LP's van hem gehad, nu alles digitaal.

miekequilt said...

Wat een prachtig nummer. Bedankt voor de tip.

klaproos said...

Ademloos mooi,
om stil van te worden,

wij piepen er even tussenuit,

* piep*


xxx

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou en een fijne dag gewenst.
Leonard Cohen staat bij mijn favoriete zangers, je hebt me dus met dit mooie logje veel plezier gedaan! Voor hem wil ik altijd tijd maken en straks, als mijn Guido op is, vraag ik hem beslist ons voor enkele uurtjes in zijn muziek onder te dompelen...

Bertiebo said...

Ja die zin is prachtig. Heel vaak geciteerd en dat is niet voor niks natuurlijk. Ik heb hem ook al een paar keer op een muurschildering gezien. En Leonard Cohen.. ik ben bij zijn laatste optreden in Nederland geweest. Dat was fantastisch, echt. Ik voelde me een enorme mazzelaar

די מריו said...

Een groot artiest met een prachtige warme stem.

Love As Always
Di mairo

Jelle Droeviger said...

Ja, wát een dichter hè.!
En dan die stem, met dat koortje.
A big loss.!
.
Jelle Droeviger.

sjannesblog.com said...

Ook mijn favoriet, heerlijk!

John said...

Heerlijke plaat. Ik heb redelijk wat langspelers van hem staan trouwens.
Zo nu en dan kun je zijn muziek hier in huis horen.

Petr@ said...

Gedaan! Mooi Marlou!

Liefs Petr@

Hans said...

Leonard Cohen is een legende, met het stijgen van de jaren werd zijn stem alleen maar beter.
Zal zijn uitvoering van halleluja in de komende Bankshow voor je draaien.
De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

Yvette said...

O ja....goed hè

Dagdag