10/01/2019

Bloeddruktips...

.
Toen ik in de herfst in Oostenrijk bij een vriendin was en haar bloeddrukmeter zag liggen wilde ik voor de gein mijn bloeddruk laten meten.
Ik heb altijd een bloeddruk gehad: als een zonnetje!
Maar... toen ineens niet: hij was aan de hoge kant: 151 91
Ik weet het aan de bergen, dat het door de hoogte kwam...
Hier zie je een meterstand, zoals die vaak was bij mij: 

Maar afgelopen tijd voelde ik me een beetje stom in mijn hoofd.
Ik had er een raar gevoel over.
En dus... meten is weten: Henry heeft zo'n meter en die heeft mijn bloeddruk opgemeten.
Potverdikkeme, sodeju! Veel te hoog!!

Ik ben onmiddellijk gaan googelen wat ik er aan kan doen.
Eerst zien het zelf omlaag te krijgen.
Nou was ik al met een groepje de challenge van 30 dagen geen alcohol aangegaan... dus dat scheelt.
Gestopt met roken ben ik al 27 jaar geleden. Dus dat scheelt ook.
Maar wat dan: weinig verzadigde vetten, weinig suiker en weinig zout. Meteen aan begonnen!
Bewegen is goed... Dat doe ik al jaren: wandelen en sporten.

Heeft er nog iemand de ultieme tip, behalve dokter en medicijnen?
Ik las ergens iets over knoflook. Dus... als je een knoflook-bom voorbij ziet  (ruikt) komen: dat ben ik! Ik doe alles om het omlaag te krijgen...

Dus.... tips graag!

17 comments:

Lutje said...

ik kan een verschrikkelijk hoge bloeddruk krijgen, maar ik neem medicatie en probeer het rustig aan te doen, dus ik kijk al uit naar de tips die hier gaan volgen
Een @->- voor jou.

Marjolijn. said...

Ik weet niet of er nog meer is, dan je al doet.
Alleen dan dat je de bloeddruk niet mag vergelijken met toen je 30 of 40 was.
Bij de jaren die je krijgt groeit de bloeddruk ook mee, niet zo snel, maar toch...!

די מריו said...

Misschien toch weer een borrel nemen om je bloed wat te verdunnen zodat de druk afneemt? ;-) Of gaat dat tegen een andere challenge in;-)

Love As Always
Di mario

klaproos said...

https://gezonderleven.com/5-natuurlijke-manieren-om-je-bloeddruk-te-verlagen/

ga daar maar eens neuzen loutje, Havermout, dat heeft bij mijn buufie Carin erg goed geholpen, haar cholesterol is nu weer prima, en dat hangt samen met je bloeddruk...
ik duim voor je,
pillen willen we nog niet hé
:-)
dag lieverd, toi toi toi
xxx

gerdaYD said...

Goede morgen lieve Marlou.
Ik kan je maar één raad geven: ga daarvoor beslist naar de dokter want er kan een onderliggende oorzaak op de loer liggen. Is alles oké, dan kan je nog altijd naar de huis-, tuin- en keukenmiddeltjes grijpen. Doén hoor!

Bertiebo said...

Mijn tip is ook dat je naar de dokter moet. Zowel boven- als onderdruk zijn niet aan de hoge kant, maar hoog.
En verder bietensap drinken. Ik vind het heel vies, maar het werkte wel. Ik maakte het eerst zelf, maar dat is niet te doen. Dus uiteindelijk gewoon gekocht.

Petr@ said...

Geen idee Marlou, behalve dan wat je al doet.
Bij mij was het de laatste keer juist te laag :-(
Ik zou ook zeker naar de huisarts gaan

Karel said...

ha die Marylou
ben het eens met alle anderen , bezoek je huisarts
lees dat je ook IkPas doet , goede zaak :)
ik dronk een flinke pint
roken niet meer sinds '07
wandelen en fietsen zijn mijn hobby's

zo proost met een bakkie koffie
op je gezondheid
Karel

Jelle Droeviger said...

"Veel lachen, dan gaat je hoofd open..."
Moliere schreef dat in 1665. Misschien helpt dát.
Of goed kauwen, dat heb ik ook eens ergens gelezen...

Yvette said...

Flip wil me aan de statines ( pillen maar daar heb je zo’n last van)
Dus ik maak tinctuur van meidoorn bessen, duizendblad, citroen melisse en paardebloemen
Alle bovenstaande commentaren helpen ook.....
Naar beneden met die hap

Jan K. alias Afanja said...

Als ik jou was zou ik mijn bloeddruk eerst maar eens laten opmeten bij de huisarts. De ene bloeddrukmeter is de andere niet, misschien heb je een goede gebruikt, maar ook bij deze apparaten zit er nogal wat kaf tussen het koren. Safety first toch!?

Sjoerd said...

Met al die goede tips hier zakt mijn bloeddruk ineens naar beneden. Als je alles wat lekker is moet laten staan heb je ook geen leven. Het beste advies is even langs de huisarts...

Saralien said...

De eerste tip: check de bloeddruk bij de huisarts. Dat bleek bij mijn ouders en hun eigen gemeet een heel verschil op te leveren... Verder weet ik heit niet goed. Relaxen? Je niet veel van de waardes aantrekken zolang je je goed voelt? Niet te snel aan de medicijnen? Stekrte!

Terrebel said...

Het kan nooit kwaad om iemand die er verstand van heeft er onderzoek naar te laten doen. Succes!

Hans said...

Controle levert gegevens waar je wat mee kunt.
Of ook nog even naar de HA. Hans

mirjam kakelbont said...

Geen flauw idee wat je nog meer zelf kan doen dan wat je al doet, en dat is véél! De meeste mensen zouden naar de dokter hollen voor een pilletje. Zo gemakzuchtig ben jij niet. Ik heb een (te) lage bloeddruk: 55 om 104. Als ik te snel opsta (van het toilet, haha) ga ik zowat tegen de vlakte (-: Ga zo door, schat ♥
Liefs Kakel.

Aja said...

Tante Jel, zaliger, zei: gedroogde abrikozen en walnoten...Maar een bezoek aan de dokter is wel zo verstandig!